Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

09 decembrie 2025

Evaluare. Clasa a V- a. Unitatea 1

               

        Citeşte cu atenţie textul de mai jos şi scrie răspunsul pentru fiecare cerinţă:    

            „Într-un orăşel neînsemnat, se afla un restaurant sărăcăcios. Acolo se adunau, la vremea mesei, muncitorii de la o fabrică vecină. Erau lucrători săraci şi nu le dădea mâna să se înfrupte din multe feluri. Aşa că ştergeau cu miez de pâine sosul farfuriilor până ce nu mai rămânea nimic în urma lor.

            În preajma birtului se oploşise un câine slab şi flămând ca vai de el. Dădea târcoale meselor, dar nu se alegea cu mare lucru. Abia înfuleca, pe ici-colo, câteva firmituri căzute pe sub scaune. Să capete un os ori o bucată muiată în sos gras, nici vorbă de aşa ceva! Câinele se lingea pe bot şi îşi strâmba gâtul, tot aşteptând să se milostivească vreun muşteriu.

            De la o vreme, băgă el de seamă cum mergea orânduiala birtului. Ca să-şi împuţineze cheltuielile, stăpânul nu tocmise niciun băiat ori o fată de serviciu. Fiecare client se ducea singur la oblonul dinspre bucătărie, suna un clopoţel, îşi căpăta porţia o lua şi pleca la masă cu farfuria plină.

            „Hm!  Îşi spuse câinele în sine, într-o bună zi. Mi se pare că e rost  să mă înfrupt şi eu dacă voi avea puţin noroc”.

            Zis şi făcut. A aşteptat până ce au plecat muncitorii de la masă. Apoi s-a apropiat de oblon şi a tras cu dinţii de frânghia clopoţelului. Clopotul a sunat, oblonul s-a deschis şi bucătăreasa a pus, ca de obicei, o farfurie plină cu mâncare pe pervazul oblonului. Nu s-a uitat să vadă cine sunase. Ştia că lucrătorii sunt nevoiaşi, dar cinstiţi; după ce mâncau, fiecare trecea pe la tejgheaua birtaşului să-şi plătească porţiile. Câinele se căţără până la farfurie, înfulecă mâncarea cu mare poftă şi, după ce s-a lins pe bot, a plecat frumuşel la plimbare.          

            Azi aşa, mâine aşa, aşa o săptămână. Începuse să se îngraşe. El era cel mai credincios client al birtului.          

            Dar cum ulciorul nu merge de multe ori la apă, într-o zi pungaşul a fost prins. Cea dintâi pornire a birtaşului l-a îndemnat să apuce mătura de coadă şi să-i dea vinovatului o lecţie straşnică. Însă iscusinţa animalului îl înduioşase. Nu-l alungă şi nici nu-l luă la rost.

            Din acea zi îi îngădui să-şi ia porţia pe faţă, odată cu muşteriii din fiecare zi. Câinele venea, suna clopoțelul, își căpăta porția, apoi trecea pe la tejghea, clătinând din coadă, în semn de mulțumire. E drept că își plătea mâncarea acum, păzind birtul și curtea de hoți.”

(Cezar Petrescu, Câinele cel  isteț)

            Partea I ( 68 de puncte)

1.       Notează un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor să capete, cinstiţi, a plecat.                 6 p

2.       Desparte în silabe următoarele cuvinte: clopoțelului, săptămână, strâmba.                              6 p

3.       Transcrie, din text, trei cuvinte din câmpul lexical al mesei.                                                        6 p

4.       Menționează felul următoarelor propoziții, având în vedere alcătuirea lor și aspectul predicatului:

a.      Intrăm în clasă?

b.      Știu.

c.      Ana nu mai vine cu noi!      9 p                                                                                                         

5.       Precizează unde se petrece acțiunea din textul dat.                                                                        5 p

6.       Scrie antonimele cuvintelor au plecat, plină, vinovatului.                                                            6 p

7.     Formulează   prima idee principală a fragmentului, menționând cuvântul-cheie.                    6+2 p

8.     Precizează tipul sunetelor (C,V,S)  din următoarele cuvinte: soare, iureș.                                 10 p

9.     Transcrieţi pasajul  care cuprinde reacţia stăpânului localului.                                                    6 p

10.      Notează câte sunete și câte litere are fiecare cuvânt: ghindă, pix, cioară.                                  6 p

             PARTEA a II-a (22 de puncte)

Scrie un text, de 10-15 rânduri, în care să relatezi o întâmplare dintr-o zi de școală (din timpul unei activități sau din pauză). În  redactarea textului, vei avea în vedere:

·   Să respecți tema și să prezinți întâmplarea sub forma unei relatări;                                            10 p

·  Să existe introducere, cuprins și încheiere, fiecare idee nouă fiind marcată printr-un paragraf;     3p

·   Să te exprimi corect, clar și adecvat;                                                                                             3p

·   Să respecți normele de ortografie și de punctuație și numărul de rânduri cerut;                           3p

·   Să atent/atentă la aspectul textului, adică la așezarea în pagină și la felul cum scrii.                   3p                                                                                                                       ( 10 puncte din oficiu )

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu