Tipar narativ -prezența narațiunii și a naratorului -întâmplări care se succed logic -predomină verbele: ce face? unde ? când? cine? -Ce se povestește? Ex. ,,În vremuri de demult,
după ce Uther Pendragon închise ochii, Britania nu mai avu rege și fiecare
cavaler nădăjduia să pună mâna pe coroană.”
(Povestiri de la Curtea Regelui Arthur editate de Andrew Lang) |
Tipar descriptiv -descrierea unui loc, a unei
persoane sau a unui obiect -predomină grupurile nominale: substantiv-atribut, prin care se redau trăsăturile particulare în detaliu -verbe la timpul imperfect sau prezent -ce se descrie? Ex. ,,Noaptea visam școala:
un palat mare, mare și frumos, ca în basme, cu porți de fier, cu geamlâcuri,
cu uși de cleștar, cu ziduri văpsite ca niște icoane și mai împodobite decât
steaua lui Moș Nicuță” (Domnul Vucea de Barbu Ștefănescu-Delavrancea) Ex. ,,Nechifor Lipan le
cunoștea pe toate și știa orișicând la ce uși să bată și la ce slujbași să se
înfățișeze, căci el umbla din tineteță în țara cealaltă de devale.” (Baltagul
de Mihail Sadoveanu) |
Tipar dialogat -prezența liniei de dialog sau
a dialogului dramatic și a elementelor de oralitate (întrebări, exclamații, vocative, interjecții) -cine cu cine dialoghează? Ex. ,,– Nu ți-a dat un număr
când ai dat petițiunea? -Nu. -De ce n-ai cerut? -N-am dat-o eu. -Da’ cine? ”(Petițiune de
I.L. Caragiale) TRAHANACHE: Da,
(binevoitor)da, stimabile. Aveți cuvântul. Poftiți la tribună!... (O scrisoare pierdută de
I.L. Caragiale) |
Tipar argumentativ -prezența ipotezei, a
argumentelor și a concluziei- o opinie personală -ce se argumentează? Ex. În opinia mea, sportul
este o activitate de bază în viața unui om, astfel că practicarea sportului
încă de la vârste fragede contribuie de dezvoltarea sănătoasă a organismului.
Îmi amintesc că atunci când eram mic, chiar din clasele primare, profesorii
de sport de la diverse discipline sportive veneau în școli pentru a îndruma
și motiva copiii să se înscrie la o disciplină. |
Tipar explicativ -explicarea modului în care se fac anumite lucruri,
motivului pentru care se fac anumite lucruri -ce se explică? cum se face? de ce se face? Ex. „ Ghețarii se formează
din zăpezi permanente, procesul fiind unul lent. În timpul zilei, sub
acțiunea razelor de soare, zăpada se topeşte la suprafață, iar apa rezultată
se infiltrează mai adânc în zăpadă şi îngheață. Întâi se formează o gheață
grăunțoasă, care, sub presiunea zăpezii de deasupra, se transformă într-o
gheață transparentă, sticloasă.” |
Precizați
tiparul textual al următoarelor fragmente: 1.În mintea noastră începuse să crească o prăjitură imensă, în multe trepte, acoperită cu ciocolată și asaltată de elevi minusculi, zeci, sute de copii, care escaladau treptele uriașei prăjituri.” 2.N-am trecut pe lângă el, n-am vrut să-mi zică
salut, l-am tras pe tata cât mai pe sub stâncă, cât mai repede și, cu un
clește mișcându-se singur în piept, m-am prăvălit în remorcă.” 3. Atunci când apar diferențe majore în
mineralizarea smalțului, dinții devin casanți, se pot sparge, copiii nu mai
pot mânca și astfel apar diverse probleme. 4. „‒ Vreau să zic: unde ai stat până acum? ‒ Pe lângă Bila de Aur.” 5. În concluzie, în orice
stadiu al vieții ne aflăm, fie că suntem mici, mari, grași sau slabi, sportul
este o cale esențială prin care putem reuși să trăim mai mult, să ne
dezvoltăm sau să ne menținem forma fizică și mentală. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu