Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

09 aprilie 2024

Tipare textuale. Fișă pentru portofoliu

 

Tipar narativ

-prezența narațiunii și a naratorului

-întâmplări care se succed logic

-predomină verbele: ce face? unde ? când? cine?

-Ce se povestește?

Ex. ,,În vremuri de demult, după ce Uther Pendragon închise ochii, Britania nu mai avu rege și fiecare cavaler nădăjduia să pună mâna pe coroană.”  (Povestiri de la Curtea Regelui Arthur editate de Andrew Lang)

 

Tipar descriptiv

-descrierea unui loc, a unei persoane sau a unui obiect

-predomină grupurile nominale: substantiv-atribut, prin care se redau trăsăturile particulare în detaliu

-verbe la timpul imperfect sau prezent

-ce se descrie?

Ex. ,,Noaptea visam școala: un palat mare, mare și frumos, ca în basme, cu porți de fier, cu geamlâcuri, cu uși de cleștar, cu ziduri văpsite ca niște icoane și mai împodobite decât steaua lui Moș Nicuță” (Domnul Vucea de Barbu Ștefănescu-Delavrancea)

Ex. ,,Nechifor Lipan le cunoștea pe toate și știa orișicând la ce uși să bată și la ce slujbași să se înfățișeze, căci el umbla din tineteță în țara cealaltă de devale.” (Baltagul de Mihail Sadoveanu)

Tipar dialogat

-prezența liniei de dialog sau a dialogului dramatic și a elementelor de oralitate (întrebări, exclamații, vocative, interjecții)

-cine cu cine dialoghează?

Ex. ,,– Nu ți-a dat un număr când ai dat petițiunea?

-Nu.

-De ce  n-ai cerut?

-N-am dat-o eu.

-Da’ cine? ”(Petițiune de I.L. Caragiale)

 Ex. CAȚAVENCU: (cu modestie) D-le președinte, vă rog, cerusem și eu cuvântul…

TRAHANACHE: Da, (binevoitor)da, stimabile. Aveți cuvântul. Poftiți la tribună!...

(O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale)

 

Tipar argumentativ

-prezența ipotezei, a argumentelor și a concluziei- o opinie personală

-ce se argumentează?

Ex. În opinia mea, sportul este o activitate de bază în viața unui om, astfel că practicarea sportului încă de la vârste fragede contribuie de dezvoltarea sănătoasă a organismului. Îmi amintesc că atunci când eram mic, chiar din clasele primare, profesorii de sport de la diverse discipline sportive veneau în școli pentru a îndruma și motiva copiii să se înscrie la o disciplină.

Tipar explicativ

-explicarea  modului în care se fac anumite lucruri, motivului pentru care se fac anumite lucruri

-ce se explică? cum se face? de ce se face?

Ex. „ Ghețarii se formează din zăpezi permanente, procesul fiind unul lent. În timpul zilei, sub acțiunea razelor de soare, zăpada se topeşte la suprafață, iar apa rezultată se infiltrează mai adânc în zăpadă şi îngheață. Întâi se formează o gheață grăunțoasă, care, sub presiunea zăpezii de deasupra, se transformă într-o gheață transparentă, sticloasă.”

 

 

Precizați tiparul textual al următoarelor fragmente:

1.În mintea noastră începuse să crească o prăjitură imensă, în multe trepte, acoperită cu ciocolată și asaltată de elevi minusculi, zeci, sute de copii, care escaladau treptele uriașei prăjituri.”

2.N-am trecut pe lângă el, n-am vrut să-mi zică salut, l-am tras pe tata cât mai pe sub stâncă, cât mai repede și, cu un clește mișcându-se singur în piept, m-am prăvălit în remorcă.”

3. Atunci când apar diferențe majore în mineralizarea smalțului, dinții devin casanți, se pot sparge, copiii nu mai pot mânca și astfel apar diverse probleme.

4. „‒ Vreau să zic: unde ai stat până acum?

‒ Pe lângă Bila de Aur.”

5. În concluzie, în orice stadiu al vieții ne aflăm, fie că suntem mici, mari, grași sau slabi, sportul este o cale esențială prin care putem reuși să trăim mai mult, să ne dezvoltăm sau să ne menținem forma fizică și mentală.

vezi și:👇

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/2023/11/text-narativ.html 

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/2024/03/textul-descriptiv.html

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/2023/11/text-dramatic.html

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/2023/11/text-argumentativ.html

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/2023/11/text-explicativ.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu