Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

07 decembrie 2025

Pași în analiza frazei

1. Subliniem predicatele

2. Încercuim elementele de coordonare și de subordonare. Conjuncțiile coordonatoare nu fac parte din propoziție, rămân izolate! Suntem atenți la virgula care nu face coordonare între propoziții, ci între cuvinte!

3. Delimităm propozițiile. Suntem atenți la virgule, care marchează de obicei finalul unei propoziții.

4. Precizăm felul lor. Căutăm întâi propoziția principală! De la un element de subordonare începe întotdeauna o propoziție subordonată!

Ex.  Transcrie propozițiile din fraza următoare, precizând felul acestora:

Dar,/ după ce i-am dat vreo două scatoalce / pentru că lucra prost/  și/ nu înțelegea nimic din sculptură,/ a umblat pe la prieteni comuni si pe la străini/   spună/  sunt doar un biet meșteșugar./

a umblat pe la prieteni comuni si pe la străini - propoz. principală

după ce i-am dat vreo două scatoalce -propoz. subordonată

pentru că lucra prost -propoz. subordonată

 (pentru că )  nu înțelegea nimic din sculptură -propoz. subordonată (pentru că subînțelegem elementul de subordonare pentru că existând coordonarea prin și)

  spună -propoz. subordonată

 sunt doar un biet meșteșugar. -propoz. subordonată

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu