Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

09 decembrie 2025

Evaluare. Clasa a VI- a. Unitatea 1

 

        Citește, cu atenție, textul următor pentru a rezolva cerințele:

Cucoșul s-a dus, curcanul se feri parcă să nu calce cărăbușul, când îl ajunse, și acesta, bietul, răsuflă: ,,Bine c-am avut noroc!” Dar, deodată, de după gard, sări, mare, cu coada rotundă cât soarele la răsărit, un păun. Pasărea se legănă o clipă, apoi își strânse coada și zbură în drum. ,,De ăsta nu mai scap!crezu cărăbușul. Păunul s-a apropiat, l-a răsturnat cu ciocul pe spate, apoi l-a întors cum îl găsise și, lăsându-l, își văzu de drum. Cărăbușului nu-i venea să-și creadă ochilor, că mai e în viață. Dar uite: colo e drumul, sub ele hârtia, pe dreapta gardul- trăiește. Ia să zboare acuma, cât mai repede de-acolo, pe vreo creangă de copac. Să-și încerce aripile și le desfăcu. În clipa aceea un pui de sturz, mai mărișor ceva decât o nucă, zbură spre el. ,,Ei! De așa paseri mici, mai de seama mea, mi-i drag și mie”, gândi cărăbușul pregătindu-se să dea sturzului ,,ziua bună”. Dar struzul se lăsă lângă bucățica de hârtie, deschise pliscul, apucă cu lăcomie cărăbușul și hap! hap!- mai să se înece, îl înghiți. Sărăcuțul cărăbuș!                                                                                    (Emil Gârleanu, Sărăcuțul )

 

Cerințe:

 

1.     Alcătuiește câte o propoziție cu omonimele cuvintelor din text: mici, mie. (6p)

 

a........................................................................................................................................................

b.......................................................................................................................................................

2.      Cum se numesc cuvintele s-a/sa? Formează cu ele propoziții.       (4p)

 

             a. .................................................................................................................................

             b. .................................................................................................................................

      3.    Încercuiește răspunsul corect la fiecare enunț:  (6p)

a.      DA/NU Cuvântul mărișor conține trei vocale.

b.     DA/NU În cuvântul  pomi numărul de sunete este mai mic decât numărul de litere.

c.      DA/NU În cuvântul înghiți există 7 litere și 7 sunete.

d.     DA/NU În structura lăsându-l există trei silabe.

e.      DA/NU cuvântul ,,ziua” există un hiat și un diftong.

f.      DA/NU În cuvântul ciocul există 6 litere și 5 sunete.

4.     Numărul de litere este egal cu numărul de sunete în amândouă cuvintele  din seria: (4p)

a)     ochilor, mea;

b)     deschise, vreo;

c)     el, mici;

d)     ceva, soarele.

5.     Sunt omografe cuvintele subliniate din seria: (4p)

a)     Bagajele au ajuns în cala avionului. Cala înflorită a dat frumusețe camerei.

b)     S-ar putea să nu participe la concurs. Păsările sar din creangă în creangă.

c)     Mama a plătit rata la bancă. Fiind emotiv, putea rata această șansă.

d)     Am trecut strada pe la semafor. Din păcate, crizantemele s-au trecut prea repede.

6.     Conțin un triftong ambele cuvinte din seria: (4p)

a)     vegheau, leoaică;

b)     nouă, mi-au;

c)     zicea, auroră;

d)     povesteai, ursoaică.

7.     Conțin hiat ambele cuvinte din seria: (4p)

a)     cărăbușul, imediat;

b)     fluier, plouă;

c)     hârtie, lăcomie;

d)     a-i (povesti), ne-a (zâmbit).

8.     Desparte în silabe cuvintele:       (12p)

răsuflă  ................................

răsturnat ............................

            sturzului ............................

            sancțiune ................................

            punctual .................................

            atlas....................................

9.     Transcrie, din textul dat, trei cuvinte care conțin diftongi diferiți. (6p)

………………………………………………………………………………………………………

10.  Scrie o pagină de jurnal cu data de azi, de minim 150 de cuvinte, despre o experiență proprie de lectură. Vei avea în vedere:    (30p)

-să respecți tema și să prezinți întâmplarea sub forma unei narațiuni la persoana I;

-să respecți etapele unei narațiuni;

-să te exprimi corect, clar și adecvat;

-să respecți normele de ortografie și de puctuație;

-să scrii lizibil și să așezi textul adecvat în pagină.

Notă: Se acordă 20p din oficiu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu