Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

09 decembrie 2025

Evaluare.Clasa a VIII-a.U 1

 

Citeşte cu atenţie textul dat:

 

Zori de ziuă se revarsă peste vesela natură,

Prevestind un soare dulce cu lumină şi căldură.

În curând şi el apare pe-orizontul aurit,

Sorbind roua dimineţii de pe câmpul înverzit.

 

El se-nalţă de trei suliţi pe cereasca mândră scară

Şi cu raze vii sărute june flori de primăvară,

Dediţei şi viorele, brebenei şi toporaşi

Ce răzbat prin crengi uscate şi s-arată drăgălaşi.

 

Muncitorii pe-a lor prispe dreg uneletele de muncă.

Păsărelele-şi dreg glasul prin huceagul de sub luncă.

În grădini, în câmpi, pe dealuri, prin poiene şi prin vii

Ard movili buruienoase, scoţând fumuri cenuşii.

 

Caii zburdă prin ceairuri; turma zbeară la păşune;

Mieii sprinteni pe colnice fug grămadă-n răpigiune,

Şi o blândă copiliţă, torcând lâna din fuior,

Paşte bobocei de aur lângă-un limpede izvor. 

(Vasile Alecsandri, Dimineaţa)

 

*june = tinere;

*huceag = pădure micp, tânără şi deasă;

*ceair = loc de păşune;

*colnic = deal, colină; drum îngust                                                             

 

1. Precizează tema textului și trei  motive literare.                                                                           6p

2. Transcrie, din versurile de mai sus, două imagini artistice diferite, precizând felul lor.              6p

3. Explică, în 2-3 enunțuri, semnificația unei figuri de stil identificate în text, precizând felul ei.. 6p

4. Exemplifică, în unu- două enunțuri, două elemente de versificație identificate în prima strofă.  6p

5. Crezi că frumuseţea naturii poate fi surprinsă cel mai bine noaptea sau dimineața? Motivează-ți răspunsul în 50-100 de cuvinte, valorificând textul de mai sus.                                                     16p

6. Precizează în două-trei enunțuri un sentiment transmis de text.                                                   6p

7. Cuvintele revarsă, de pe, înverzit s-au format prin:                                                                      6p

a. compunere, derivare, derivare

b. derivare, compunere, compunere

c. derivare, compunere, conversiune

8. În versul Caii zburdă prin ceairuri; turma zbeară la păşune; există:                                          6p

a. trei diftongi   b. doi diftongi și un hiat   c. doi diftongi și un triftong

9. Alcătuiește un enunț cu un omograf al unui cuvânt identificat în prima strofă.                           6p

10. Menționează un sinonim pentru cuvântul uscate și un antonim pentru cuvântul limpede.        6p

                                                                                                                                      Din oficiu 30 p

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu