Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

02 februarie 2024

Pastel - Sfârșit de toamnă de Vasile Alecsandri (tema naturii)

 Sfârşit de toamnă

                                                     de Vasile Alecsandri

                        Oaspeţii caselor noastre, cocostârci şi rândunele,

                        Părăsit-au a lor cuiburi ş-au fugit de zile rele;

                        Cârdurile de cocoare, înşirându-se în lung zbor,

                        Pribegit-au urmărite de al nostru jalnic dor.


                        Vesela verde câmpie acu-i tristă, vestejită,

                        Lunca, bătută de brumă, acum pare ruginită;

                        Frunzele-i cad, zbor în aer, şi de crengi se dezlipesc,

                        Ca frumoasele iluzii dintr-un suflet omenesc.


                        Din tuspatru părţi a lumii se ridică-nalt pe ceruri,

                        Ca balauri din poveste, nouri negri, plini de geruri.

                        Soarele iubit s-ascunde, iar pe sub grozavii nori

                        Trece-un cârd de corbi iernatici prin văzduh croncănitori.


                        Ziua scade; iarna vine, vine pe crivăţ călare!

                        Vântul şuieră prin hornuri, răspândind înfiorare.

                        Boii rag, caii râncheză, cânii latră la un loc,

                        Omul, trist, cade pe gânduri şi s-apropie de foc.



24 ianuarie 2024

Atributul și propoziția subordonată atributivă (AT)

  Sțim, așadar, că atributul este parte secundară în propoziție ( copilul 😜substantivului)          

          și că răspunde la întrebările:👇

-care

Care frate? Fratele cel mic a venit mai repede.

-ce fel de?

 Ce fel de pantofi? Poartă pantofi cu toc.

-al, a, ai, ale cui? 

Al cui băiat? Băiatul vecinului este fotbalist.

-cât? câtă? câți? câte? 

Cât ai plătit? Am plătit doi lei.


👀Învățați în clasa a VIII-a că din orice parte de propoziție putem face o propoziție subordonată! Cum? Prin expansiune!!!

   

🌟 🌟 🌟 Prin expansiune, din atribut realizăm propoziție subordonată atributivă!

👀Cum? 🧐 Adăugând un element de subordonare și un predicat nou.

👉Fratele 1/ care este mic 2/ a venit mai repede.1/ P1-PP; P2-AT ( atributiva este intercalată în regentă, adică se află în interiorul propoziției regente. De ce? Pentru că stă imediat după substantivul determinat!)

👉Poartă pantofi 1/ care au toc. 2/ P1-PP; P2-AT

👉Băiatul 1/ care este al vecinului 2/  este fotbalist./1 P1- PP,  P2-AT


 🌟🌟 🌟 Procesul invers, când din propoziție subordonată atributivă facem un atribut, se numește contragere!

👀Cum? Eliminând elementul de subordonare și predicatul!

Am cumpărat o masă 1 /care este de lemn./2

Am cumpărat o masă din lemn .

Cerințe-model de Evaluare Națională: ✌(ex 7, partea B)

👦Transcrie propozițiile din frazele următoare, precizând felul acestora:

👦Sunt oameni care au dorința aproape invincibilă de a scormoni în viața privată a celorlalți și apoi de a divulga ceea ce au aflat.

👦Circula vorba că era tare arțăgos cu prietenii lui.

👦Filmezi animale în habitatul lor natural , în interacțiunea lor cu oamenii, în situații deosebite , în relaxare, în orice condiții, și apoi le oferi spectatorilor care sunt interesați de ele.

👦Parcă e același freamăt adormitor de acum 15-20 de ani, când rătăceam cu colegii, în anumite  ore ale dimineții, pe aleile mai dosnice, care adăposteau zeci de plimbăreți.

👦Când domnul și doamna Dursley se treziră în aceeași zi de marți, mohorâtă și tristă , în care începe povestea noastră , în afară de cerul întunecat , nimic nu prevestea lucrurile stranii și misterioase care urmau să se petreacă în întreaga țară.

👦Folosiți aplicații antivirus, cu filtru anti-spam, care verifică după anumite criterii , dacă respectivul mesaj prezintă încredere sau este un spam.

👦De altfel, un proverb care circulă printre locuitorii peninsulei spune că ,,acela care zâmbește mult nu este om adevărat.”

👦Faptul că nu au fost selectate decât trei cuvinte românești l-a intrigat pe Constantin Noica.

👦Construiește o frază în care să existe o propoziție subordonată atributivă având ca regent substantivul ,,daci”.

👦Alcătuiește o frază din două  propoziții în care să existe și o subordonată  atributivă , introdusă prin conjuncția ,,să”.

👦Realizează contragerea subordonatei subliniate din fraza următoare și numește partea de propoziție obținută astfel:

Deosebirea pe care o făcea Aristotel în fabula propriu-zisă , în care se povestește o acțiune fictivă petrecută în viața animalelor sau a plantelor, și apolog în care personajele pot fi , alături de animale, și oameni, este astăzi părăsită.

👉Rezolvări în comentarii 💖👸

Vezi și:👇

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/2023/10/selecteaza-trei-atribute-b5-en.html

Complementul direct și propoziția subordonată completivă directă ( CD)

👀Știm că un complement direct  este un ,,copil” al verbului, răspunde la întrebările:

                                👉ce? ( ceva)

                                👉pe cine? 

👀și că stă în cazul acuzativ. (cu sau fără prepoziție)

ex. Fac curățenie în camera. 👉  ce fac? (ceva) 

curățenie= c.d. exprimat prin substantiv comun

ex. L-am ales pe el.  👉pe cine am ales?

 pe el= c.d exprimat prin pronume personal

!!  Prin expansiune, din orice parte de propoziție putem realiza o propoziție subordonată!

Prin expansiunea unui complement direct vom obține o propoziție subordonată completivă directă,  la nivelul frazei!

👀❤👀Cum realizăm expansiunea complementelor directe din ex. de mai sus?👉 Adăugând  un element de subordonare și un nou predicat !!!

Ex. Fac în cameră 1/ceea ce trebuie./2                   P1=P.P; P2=C.D.(ce fac?)

      L-am ales 1/ pe care l-am vrut./2                        P1=P.P; P2=C.D. (pe cine am ales?)


💚Propoziția completivă directă stă de obicei după regentă, dar poate sta și în fața acesteia:👇

Ce știi tu de astăzi P1/, eu am știut de ieri.P2 /  P1=C.D. P2= P.P.


💚Propoziția completivă directă poate fi și intercalată:👇

Văzând P1/ că  Dumnezeu de martor e luat P2/își ceru iertare.P1/   P1=P.P.   P2= C.D.


👇Haideți să vedem care sunt posibilele cerințe de la Evaluare Națională pe acest subiect!👇


💜💖1. Transcrie propozițiile din fraza următoare, precizând felul acestora:

,, fratele meu a spus P1/ că e imposibilă P2/și /a primit ca premiu tot cornetul cu bomboane”.P3/

P1=PP

P2=CD

P3-PP

💜💖2. Precizați tipurile de raporturi sintactice întâlnite în fraza  de mai sus :

P1-regenta propoziției subordonate nr2

P2- subordonată propoziției P1

P3-coordonată copulativ cu P1

💛Alte fraze pentru analiză:👇

💛Simțeai în aceste pagini cum foșnește și miroase marea.

💛Bătrânii satului au încercat să facă un hambar.

💛Eu întotdeauna le spun  la început că astronomia are un avantaj față de alte științe.

💛Știau cu toții că Țepeș nu glumește și că pedeapsa pentru nesupunere era tragerea în țeapă.

💛Și văzând spânul cât e de frumoasă fata împăratului Roș, odată se răpede...

💛Cunosc ce răutăți v-au făcut frații mei.

💛Vede cum din ceruri luna lunecă și se coboară/ Și s-apropie de dânsul preschimbată în fecioară.

💛Stau cu fruntea răzimată-n mână/ Și-ascult cum plânge doina cea bătrână/ Și cum se tânguiește și se îngână / Pe urmă-ncet...

💛Cum ajunse la împăratul, se miră și nu știa ce să creadă ochilor săi, băgând de seamă că se schimbase.

💛Ce nu crede întâi, crede mai pe urmă.

😻😻Spor la analiză!😻😻

Vezi și:👇

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/search?q=complementul+direct#:~:text=Complementul%20direct%20(%20cu%20exemplu%20de%20analiz%C4%83)

20 ianuarie 2024

Valori morale

Fișă pentru portofoliu

= trăsături ale oamenilor frumoși și prin care aceștia pot deveni modele pentru ceilalți💕

  1. 👉respectul
  2. 👉bunătatea
  3. 👉loialitatea
  4. 👉onestitatea
  5. 👉curajul
  6. 👉pozitivismul
  7. 👉empatia
  8. 👉onoarea
  9. 👉responsabilitatea
  10. 👉determinarea
  11. 👉compasiunea
  12. 👉consecvența
  13. 👉generozitatea
  14. 👉toleranța
  15. 👉spiritul civic
  16. 👉autodisciplina
  17. 👉puritatea
  18. 👉smerenia
  19. 👉meditația
  20. 👉devotamentul
  21. 👉solidaritatea
  22. 👉iubirea
  23. 👉bunul simț
  24. 👉eroismul
  25. 👉iertarea
  26. 👉îngăduința
  27. 👉înțelepciunea
  28. 👉demnitatea
  29. 👉modestia
  30. 👉ospitalitatea
  31. 👉politețea
  32. 👉prietenia
  33. 👉recunoștința
  34. 👉sacrificiul
  35. 👉simplitatea
  36. 👉speranța
vezi și:👇

14 ianuarie 2024

Cazul acuzativ

 Cazul acuzativ. Funcții sintactice și model de analiză gramaticală

      

L-am lăsat la urmă pentru că este cel mai bogat în funcții!

💁Eu spun că este, în principal, cazul complementului direct !

Îl așteptam pe tata.   pe cine așteptam?

pe tata= complement direct exprimat prin substantiv comun, masculin, singular, acuzativ, articulat hotărât (a)

În zare vedeam munții.    ce vedeam? 

munții=complement direct exprimat prin substantiv comun, masculin, plural, acuzativ, articulat hotărât (i)

👇Cu prepoziții specifice acuzativului întâlnim și alte funcții sintactice:👇

👉despre, cu, la, de, pe, pentru, prin, din, cu, după, spre, peste, dintre, în, înspre, dinspre, sub, lângă, către, de la, pe la etc

👥circumstanțiale de mod, loc și timp

O vedeam ca prin ceață.   cum o vedeam?

ca prin ceață=circumstanțial de mod exprimat prin substantiv comun, feminin, singular, acuzativ, nearticulat

Mergem la magazin.  unde mergem?

Mergem după prânz.   când mergem?

👥complement prepozițional

Mă tem de câinide cine mă tem?

de câini=complement prepozițional exprimat prin substantiv comun, masculin, plural, acuzativ, nearticulat

Vorbește despre filmul de ieri.   despre ce vorbește?

👥atribut

Tortul de ciocolată este delicios.    care tort?

de ciocolată=atribut exprimat prin substantiv comun, feminin, singular, acuzativ, nearticulat

👥nume predicativ

Tortul este de ciocolată de ce este?

Tortul este cu vișine. cu ce este?

de ciocolată=nume predicativ exprimat prin substantiv comun, feminin, singular, acuzativ, nearticulat

Hai ca e foarte simplu!💥💥💥💥💥Atât de simple sunt cazurile?👀

😛😜😝😍