Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

24 ianuarie 2024

Complementul direct și propoziția subordonată completivă directă ( CD)

👀Știm că un complement direct  este un ,,copil” al verbului, răspunde la întrebările:

                                👉ce? ( ceva)

                                👉pe cine? 

👀și că stă în cazul acuzativ. (cu sau fără prepoziție)

ex. Fac curățenie în camera. 👉  ce fac? (ceva) 

curățenie= c.d. exprimat prin substantiv comun

ex. L-am ales pe el.  👉pe cine am ales?

 pe el= c.d exprimat prin pronume personal

!!  Prin expansiune, din orice parte de propoziție putem realiza o propoziție subordonată!

Prin expansiunea unui complement direct vom obține o propoziție subordonată completivă directă,  la nivelul frazei!

👀❤👀Cum realizăm expansiunea complementelor directe din ex. de mai sus?👉 Adăugând  un element de subordonare și un nou predicat !!!

Ex. Fac în cameră 1/ceea ce trebuie./2                   P1=P.P; P2=C.D.(ce fac?)

      L-am ales 1/ pe care l-am vrut./2                        P1=P.P; P2=C.D. (pe cine am ales?)


💚Propoziția completivă directă stă de obicei după regentă, dar poate sta și în fața acesteia:👇

Ce știi tu de astăzi P1/, eu am știut de ieri.P2 /  P1=C.D. P2= P.P.


💚Propoziția completivă directă poate fi și intercalată:👇

Văzând P1/ că  Dumnezeu de martor e luat P2/își ceru iertare.P1/   P1=P.P.   P2= C.D.


👇Haideți să vedem care sunt posibilele cerințe de la Evaluare Națională pe acest subiect!👇


💜💖1. Transcrie propozițiile din fraza următoare, precizând felul acestora:

,, fratele meu a spus P1/ că e imposibilă P2/și /a primit ca premiu tot cornetul cu bomboane”.P3/

P1=PP

P2=CD

P3-PP

💜💖2. Precizați tipurile de raporturi sintactice întâlnite în fraza  de mai sus :

P1-regenta propoziției subordonate nr2

P2- subordonată propoziției P1

P3-coordonată copulativ cu P1

💛Alte fraze pentru analiză:👇

💛Simțeai în aceste pagini cum foșnește și miroase marea.

💛Bătrânii satului au încercat să facă un hambar.

💛Eu întotdeauna le spun  la început că astronomia are un avantaj față de alte științe.

💛Știau cu toții că Țepeș nu glumește și că pedeapsa pentru nesupunere era tragerea în țeapă.

💛Și văzând spânul cât e de frumoasă fata împăratului Roș, odată se răpede...

💛Cunosc ce răutăți v-au făcut frații mei.

💛Vede cum din ceruri luna lunecă și se coboară/ Și s-apropie de dânsul preschimbată în fecioară.

💛Stau cu fruntea răzimată-n mână/ Și-ascult cum plânge doina cea bătrână/ Și cum se tânguiește și se îngână / Pe urmă-ncet...

💛Cum ajunse la împăratul, se miră și nu știa ce să creadă ochilor săi, băgând de seamă că se schimbase.

💛Ce nu crede întâi, crede mai pe urmă.

😻😻Spor la analiză!😻😻

Vezi și:👇

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/search?q=complementul+direct#:~:text=Complementul%20direct%20(%20cu%20exemplu%20de%20analiz%C4%83)

Un comentariu:

  1. Rezolvări :
    💛Simțeai în aceste pagini 1/cum foșnește 2/ și miroase marea.3/ 1-PP, 2-CD, 3-CD

    💛Bătrânii satului au încercat 1/să facă un hambar.2/ 1-PP, 2-CD

    💛Eu întotdeauna le spun la început 1/ că astronomia are un avantaj față de alte științe.2/ 1-PP, 2-CD

    💛Știau cu toții 1/că Țepeș nu glumește 2/și /că pedeapsa pentru nesupunere era tragerea în țeapă.3/ 1-PP, 2-CD, 3-CD

    💛Și văzând spânul 1/cât e de frumoasă fata împăratului Roș 2/, odată se răpede...1/1-PP, 2-CD

    💛Cunosc 1/ce răutăți v-au făcut frații mei. 2/ 1-PP, 2-CD

    💛Vede 1/cum din ceruri luna lunecă 2/ și /se coboară 3 // Și /s-apropie de dânsul preschimbată în fecioară.4/ 1-PP, 2-CD. 3-CD 4-CD

    💛Stau cu fruntea răzimată-n mână1// Și-/ascult 2/cum plânge doina cea bătrână 3// Și /cum se tânguiește 4/ și /se îngână // Pe urmă-ncet...5/ 1-PP, 2-PP, 3-CD, 4-CD, 5-CD

    💛Cum ajunse la împăratul,1/ se miră 2/și/ nu știa 3/ce să creadă ochilor săi, băgând de seamă 4/că se schimbase.5/ 1-CT, 2-PP, 3-PP, 4-CD, 5-CD

    💛Ce nu crede întâi, 1/crede mai pe urmă.2/ 1-CD, 2-PP

    RăspundețiȘtergere