👀Știm că un complement direct este un ,,copil” al verbului, răspunde la întrebările:
👉ce? ( ceva)
👉pe cine?
👀și că stă în cazul acuzativ. (cu sau fără prepoziție)
ex. Fac curățenie în camera. 👉 ce fac? (ceva)
curățenie= c.d. exprimat prin substantiv comun
ex. L-am ales pe el. 👉pe cine am ales?
pe el= c.d exprimat prin pronume personal
!! Prin expansiune, din orice parte de propoziție putem realiza o propoziție subordonată!
Prin expansiunea unui complement direct vom obține o propoziție subordonată completivă directă, la nivelul frazei!
👀❤👀Cum realizăm expansiunea complementelor directe din ex. de mai sus?👉 Adăugând un element de subordonare și un nou predicat !!!
Ex. Fac în cameră 1/ceea ce trebuie./2 P1=P.P; P2=C.D.(ce fac?)
L-am ales 1/ pe care l-am vrut./2 P1=P.P; P2=C.D. (pe cine am ales?)
💚Propoziția completivă directă stă de obicei după regentă, dar poate sta și în fața acesteia:👇
Ce știi tu de astăzi P1/, eu am știut de ieri.P2 / P1=C.D. P2= P.P.
💚Propoziția completivă directă poate fi și intercalată:👇
Văzând P1/ că Dumnezeu de martor e luat P2/, își ceru iertare.P1/ P1=P.P. P2= C.D.
👇Haideți să vedem care sunt posibilele cerințe de la Evaluare Națională pe acest subiect!👇
💜💖1. Transcrie propozițiile din fraza următoare, precizând felul acestora:
,, fratele meu a spus P1/ că e imposibilă P2/și /a primit ca premiu tot cornetul cu bomboane”.P3/
P1=PP
P2=CD
P3-PP
💜💖2. Precizați tipurile de raporturi sintactice întâlnite în fraza de mai sus :
P1-regenta propoziției subordonate nr2
P2- subordonată propoziției P1
P3-coordonată copulativ cu P1
💛Alte fraze pentru analiză:👇
💛Simțeai în aceste pagini cum foșnește și miroase marea.
💛Bătrânii satului au încercat să facă un hambar.
💛Eu întotdeauna le spun la început că astronomia are un avantaj față de alte științe.
💛Știau cu toții că Țepeș nu glumește și că pedeapsa pentru nesupunere era tragerea în țeapă.
💛Și văzând spânul cât e de frumoasă fata împăratului Roș, odată se răpede...
💛Cunosc ce răutăți v-au făcut frații mei.
💛Vede cum din ceruri luna lunecă și se coboară/ Și s-apropie de dânsul preschimbată în fecioară.
💛Stau cu fruntea răzimată-n mână/ Și-ascult cum plânge doina cea bătrână/ Și cum se tânguiește și se îngână / Pe urmă-ncet...
💛Cum ajunse la împăratul, se miră și nu știa ce să creadă ochilor săi, băgând de seamă că se schimbase.
💛Ce nu crede întâi, crede mai pe urmă.
😻😻Spor la analiză!😻😻
Vezi și:👇
https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/search?q=complementul+direct#:~:text=Complementul%20direct%20(%20cu%20exemplu%20de%20analiz%C4%83)
Rezolvări :
RăspundețiȘtergere💛Simțeai în aceste pagini 1/cum foșnește 2/ și miroase marea.3/ 1-PP, 2-CD, 3-CD
💛Bătrânii satului au încercat 1/să facă un hambar.2/ 1-PP, 2-CD
💛Eu întotdeauna le spun la început 1/ că astronomia are un avantaj față de alte științe.2/ 1-PP, 2-CD
💛Știau cu toții 1/că Țepeș nu glumește 2/și /că pedeapsa pentru nesupunere era tragerea în țeapă.3/ 1-PP, 2-CD, 3-CD
💛Și văzând spânul 1/cât e de frumoasă fata împăratului Roș 2/, odată se răpede...1/1-PP, 2-CD
💛Cunosc 1/ce răutăți v-au făcut frații mei. 2/ 1-PP, 2-CD
💛Vede 1/cum din ceruri luna lunecă 2/ și /se coboară 3 // Și /s-apropie de dânsul preschimbată în fecioară.4/ 1-PP, 2-CD. 3-CD 4-CD
💛Stau cu fruntea răzimată-n mână1// Și-/ascult 2/cum plânge doina cea bătrână 3// Și /cum se tânguiește 4/ și /se îngână // Pe urmă-ncet...5/ 1-PP, 2-PP, 3-CD, 4-CD, 5-CD
💛Cum ajunse la împăratul,1/ se miră 2/și/ nu știa 3/ce să creadă ochilor săi, băgând de seamă 4/că se schimbase.5/ 1-CT, 2-PP, 3-PP, 4-CD, 5-CD
💛Ce nu crede întâi, 1/crede mai pe urmă.2/ 1-CD, 2-PP