Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

04 decembrie 2023

Enunțul asertiv (rezolvări în comentarii)

 Enunțul asertiv👉este cel care are la final punct.

ex. Andrei citește.

Exerciții:( model de cerință la Evaluare Națională)

  1. Alcătuiește un enunț asertiv în care cuvântul ,,decentă” să aibă funcția sintactică ne nume predicativ.
  2. Alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul în cazul vocativ din enunțul ,,Dar, tată, ce face Minos cu aceștia?” să îndeplinească funcția sintactică de complement prepozițional.
  3. Alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul ,,afiș” să aibă funcția sintactică de complement direct.
  4. Alcătuiește un enunț asertiv în care adjectivul ,,generos” să se afle în cazul acuzativ.
  5. Alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul ,,absolvent” să fie atribut.
  6. Alcătuiește un enunț asertiv în care subiectul propoziției ,,Toate acestea au fost mult timp uitate și îngropate” să îndeplinească funcția sintactică de circumstanțial de mod.
  7. Alcătuiește un enunț asertiv în care subiectul propoziției ,,În prima zi, un ceas întreg a stat prietena dumitale , madame Vintilă, la telefon”. să îndeplinească funcția sintactică de apoziție.
  8. Alcătuiește un enunț asertiv în care subiectul unei propoziții din versurile ,,Jupân corb, precum se vede/ Minte numai îți lipsește” să îndeplinească funcția sintactică  de atribut.
  9. Alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul ,,corturi” să fie în cazul genitiv.
  10. Alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul ,,afirmație” să fie complement indirect.
  11. Alcătuiește un enunț asertiv în care substantivul,,severitate” să fie complement prepozițional.
💗💗

vezi și: 👇

Enunțul interogativ

 Este propoziția care are la final semnul întrebării. 

ex. Copilul doarme?

👇Exerciții: (cerințe la Evaluare Națională)

  1. Alcătuiește un enunț interogativ în care subiectul propoziției ,, Cine povestește în mine” să îndeplinească funcția sintactică de complement indirect.
  2. Alcătuiește un enunț interogativ în care numeralul din enunțul ,, Primii și-au trimis copiii la școli romane” să aibă o funcție sintactică diferită, pe care o veți preciza.
  3. Alcătuiește un enunț interogativ în care substantivul ,,operă” să aibă funcția sintactică de atribut.
  4. Alcătuiește un enunț interogativ în care pronumele personal din enunțul ,,să scrii versuri zgâriindu-le cu un băț pe zăpadă ” să fie complement indirect.
  5. Alcătuiește un enunț interogativ în care substantivul ,,vioară” să aibă funcția de atribut.
  6. Alcătuiește un enunț interogativ în care pronumele personal ,,el” să fie complement prepozițional.
  7. Alcătuiește un enunț interogativ în care substantivul ,,motan” să îndeplinească funcția sintactică de atribut substantival propozițional.
  8. Alcătuiește un enunț interogativ în care pronumele nehotărât ,,toți ” să aibă funcția sintactică de complement indirect.
  9. Alcătuiește un enunț interogativ în care adjectivul ,,toleranți” să aibă funcția de nume predicativ.
  10. Alcătuiește un enunț interogativ în care adjectivul ,,indulgent” să fie atribut.

(rezolvări în comentarii!)

03 decembrie 2023

Model EN 5 (rezolvarea în comentarii)

Test preluat de aici 👉Vox Valachorum: website-ul tău de limba și literatura română prof. Gherheș Florin /Cursul pentru Evaluarea Națională Varianta 21 (18 octombrie 2023)

 SUBIECTUL I (70 de puncte)

Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea răspunde la cerințele formulate.

Textul 1

Din oglindă mă privea un trup firav

Cu claviatura coastelor distinctă,

Inima-apăsa pe clape grav

Şi-ncerca să-apară în oglindă.


N-am văzut-o niciodată, dar ştiam,

Ca-ntr-un joc de-a baba-oarba, că-i ascunsă

(Precum inima salcâmului din geam

Coşul pieptului de crengi o face frunză).


Mă-ntrebam de unde l-a-nvăţat şi dacă

E aievea cântu-i uniform,

Şi ca nu cumva în somn să tacă,

Mi-era frică seara să adorm.

                           Ana Blandiana, Copilărie

Textul 2

Dragi părinți, știați că studiul unui instrument muzical în copilărie influențează capacitatea 

auditivă a viitorilor adulți și că aduce nenumărate beneficii în ceea ce privește dezvoltarea creierului 

micuților?

Unul dintre instrumentele revenite la modă este pianul, acest instrument muzical nobil al vremurilor de demult și foarte căutat în mediile aristocratice.

Studierea pianului are multe beneficii pentru copiii de toate vârstele, această activitate fiind de ajutor inclusiv pentru asimilarea mai rapidă a noțiunilor învățate la școală.

Deoarece pianul stimulează funcțiile creierului care sunt folosite și la rezolvarea problemelor de 

matematică, copiii care studiază acest instrument vor avea rezultate mai bune la matematică, atunci când au de rezolvat ecuații, fracții și alte probleme și exerciții de acest gen.

Lecțiile de pian ajută copiii și la creșterea încrederii în ei propria persoană și îi ajută pe aceștia să 

își păstreze o atitudine pozitivă atunci când au anumite probleme și greutăți.

Un alt beneficiu important este dezvoltarea culturii generale. Chiar dacă un copil cântă o perioadă 

scurtă de timp, efectele vor fi vizibile pe termen lung. În timpul lecțiilor de pian, copiii iau contact cu un alt gen de muzică – cea clasică – și gustul lor pentru muzica de calitate poate fi educat foarte ușor. De 

asemenea, în timpul lecțiilor de pian, copiii descoperă compozitori celebri și povestirile despre viața și 

opera acestora îi vor face curioși pe copiii dornici să afle mai multe.

Pe măsură ce se continuă lecțiile de pian, acest instrument ajută foarte mult la concentrare. Astfel, 

citirea unor partituri, indiferent dacă sunt sau nu complicate, implică atenție sporită și copilul va trebui să interpreteze o notă și un ritm, să traducă totul în mișcarea degetelor pe claviatura pianului, să treacă rapid la următoarea mișcare și să se concentreze pentru a nu greși. Citirea partiturii, înțelegerea muzicii și interpretarea acesteia ajută copilul să gândească creativ, această deprindere fiind utilă mai apoi în toate domeniile și pe tot parcursul vieții.

                              Lecțiile de pian stimulează inteligența copiilor, balet.ro

A.

1. Notează, din textul 2, două beneficii ale studiului pianului. 2 puncte

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 2 puncte

Imaginea făpturii din oglindă este:

a) hidoasă

b) firavă

c) anevoioasă

d) înfricoșătoare

Răspuns corect: 

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 2 puncte

Vocea lirică se teme să nu adoarmă: 

a) pentru a nu întrista figura din oglindă

b) din cauză că muzica s-ar putea opri

c) deoarece se teme că făptura i-ar putea apărea în vis

d) întrucât somnul ar putea reprezenta moartea

Răspuns corect: 

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. 2 puncte

O boală ce poate fi evitată prin studiul pianului este:

a) gripa

b) meningita

c) Alzheimer

d) Parkinson

Răspuns corect: 

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, 

bazându-te pe informațiile din cele două texte. 6 puncte

Textul 1  (Enunțul Adevărat Fals)

Poezia este organizată în trei cvintete.

Făptura descrisă în text reprezintă o materializare a copilăriei.

Deși nu a văzut-o, poeta este sigură de prezența ființei din oglindă.

Textul 2

Pianul stimulează funcțiile creierului care sunt folosite la rezolvarea problemelor  de matematică.

Lecțiile de pian nu ajută copiii și la creșterea încrederii în sine.

Citirea partiturilor nu implică o atenție sporită.

6. Extrage, din textul 1, două figuri de stil diferite, menționându-le. 6 puncte

7. Prezintă, în 30 – 70 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte

8. Consideri că este important să ai un hobby? Motivează-ţi răspunsul ȋn 50-100 de cuvinte, valorificând textul 2. 6 puncte

9. Asociază textul 1 cu o altă operă literară studiată sau citită ca lectură suplimentară, în 50-100 de cuvinte, prezentând o temă comună, prin referire la cȃte o secvență relevantă din fiecare text.6 puncte

B.

1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte

Seria în care fiecare cuvânt conține diftong este:

a) „geam”, „claviatura”

b) „salcâmului”, „cântu-i”

c) „coastelor”, „-ncerca”

d) „știam, „l-a-nvățat”

Răspuns corect: 

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte

Conține doar cuvinte obținute prin compunere seria:

a) „niciodată”, „baba-oarba”

b) „claviatura”, „ascunsă”

c) „precum”, „să adorm”

d) „Copilărie”, „inima-apăsa”

Răspuns corect: 

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte

Sensul cuvântului subliniat în secvența: Mă-ntrebam de unde l-a-nvăţat şi dacă / E aievea

cântu-i uniform este:

a) „în zadar”

b) „real”

c) „fals”

d) „magic”

Răspuns corect: 

4. Menționează care sunt formele conforme cu limba standard pentru cuvintele subliniate din fragmentul de mai jos. 2 puncte

Există o relație de omonimie gramaticală în seria:

a) Am să car plasa aceasta până acasă.; Un car cu boi trecea prin mijlocul satului.

b) Mi-era milă de el în acel moment.; Mai avem o milă și ajungem în oraș

c) Voiam ca eu te fi ajutat cu tema.; Ar fi fost necesar ca el te fi ajutat în acea situație.

d) Voi acorda chitara și voi cânta piesa!; Nu voi acorda atenție acestor comentarii răutăcioase.

5. Identifică în fragmentul de mai jos trei pronume de tipuri diferite, menționându-le. 6 puncte

Oamenii de știință, citați de dailymail.co.uk, spun că lecțiile de muzică din copilărie ne ajută creierul 

și auzul să se mențină în formă odată cu înaintarea în vârstă ceea ce înseamnă că anumite boli grave, cum ar fi Alzheimer, pot fi astfel prevenite.

6. Precizează valoarea morfologică a cuvântului subliniat din contextul de mai jos. Realizează un enunț în care același cuvânt să aibă o valoare morfologică diferită. 6 puncte

dar știam / Ca-ntr-un joc de-a baba-oarba, că-i ascunsă

7. Exprimă-ți opinia despre studiul instrumentelor muzicale, realizând o frază compusă din două propoziții coordonate concluziv. 6 puncte

8. Enunțul următor reprezintă mesajul unei persoane care comandă mâncare de pe internet. Ajut-o să 

corecteze greșelile de orice natură, rescriind enunțul.6 puncte

Ași dorii niște tăiței chinezești cu pui și sos dulceacrișor. Adresa vam trimiso prin SMS.

SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte)

Este copilăria o etapă importantă în dezvoltarea noastră ca indivizi?

Scrie un text argumentativ, de minimum 150 de cuvinte, în care să susții răspunsul la întrebarea de

mai sus, valorificând textul 1 și experiența personală/de lectură.

În scrierea textului, vei avea în vedere:

− formularea unei opinii;

− prezentarea a două argumente care să susțină opinia formulată;

− enunțarea unei concluzii;

− utilizarea corectă a conectorilor în argumentare

• conținutul compunerii – 12 puncte

• redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corectă a paragrafelor – 1 punct; coerența textului – 1 

punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea 

exprimării ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; 

lizibilitatea – 1 punct).

Notă! Compunerea nu va fi precedată de titlu sau de motto. Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care compunerea are minimum 150 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus

Model EN 4 rezolvat în întregime în comentarii

Test preluat de aici 👉Vox Valachorum: website-ul tău de limba și literatura română prof. Gherheș Florin/ Cursul pentru Evaluarea Națională Varianta 18 (20 septembrie 2023)


 SUBIECTUL I (70 de puncte)

Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea răspunde la cerințele formulate.

Textul 1

Într-o fântână limpide

La codru, pe la munte,

Văzându-şi cerbul coarnele

Ce-i se-nalţă pe frunte,

Lăuda podoaba gemene,

Dar bănuit-au foarte

Cum şi picioare-asemene

Nu-i dă nedreapta soarte,

Zicând Ramosul creştetul,

Mândria frunţii mele,

Chiar ca copacii codrului

Se nalţă către stele

Aleu, cum şi picioarele

N-au formă, nici tărie,

Că ele chiar ca fusele

Sunt făr-analogie

Dar când aşa se critică,

Răsună-n jur tufarii,

Din care fără tropote

Ies sprintenei ogarii

Cerbul de spaimă tremură

C-un salt la fugă împunge

Şi din câmpină repede

Între tufari ajunge

Urâte mădulările

L-ar fi putut s-ajute,

De nu-i era de piedică

Podoabele cornute

Cerbul în dese ramuri

Intrând, abia s-aburcă,

Căci lăudate-i coarnele

La trecere-l încurcă

Dar când ogarul dintele

Încruntă-n şold, sărmanul

Cerbul odoru-şi blastămă

Ce-i creşte pe tot anul!

Decât folosul, multe ori

Deşertăciunea place,

Care apoi de-a pururea

În daune se preface.

                                                   Gheorghe Asachi, Cerbul la fântână

Textul 2

• Areal: Toate continentele

• Habitat: Păduri întinse

• Hrană: lujeri, muguri, scoarță de copac

• Mărime: 100 – 220 cm (37 – 87 inch)

• Greutate: 100 – 300 kg

• Viteză: 70 km/h

• Culori: maro, crem, alb, portocaliu

• Reproducere: 1 – 2 pui

• Prădători: lupul, ursul, puma

• Trăiește: în turmă

• Media de vârstă: 10 – 20 ani

• Particularități: Coarne impresionante

Cerbul aparține familiei Cervidae și este un mamifer din categoria rumegătoare, paricopitate. Această familie cuprinde cca 45 de specii, din care se pot aminti căprioara, renul și elanul.

Caracteristice cerbului sunt coarnele ramificate care, de obicei, cresc numai la masculi. Cerbul este un mamifer ierbivor de culoare brun – roșcată.

Cerbii sunt mai mari decât ciutele și, spre deosebire de acestea, prezintă coarne caduce. Ca ordin de mărime, masculii au greutăți cuprinse între 180-300 kg, iar ciutele între 80-150 kg.

Masculii pierd coarnele la începutul fiecărei luni martie, fenomen care se întinde, în funcție de vârstă și vigurozitatea fiecăruia dintre cerbi, chiar până în luna mai. La viței, atunci când împlinesc vârsta de 1 an, în luna mai, începe creștereaprimului rând de coarne, creștere care se termină în septembrie. Aceste coarne sunt, de regulă, sulițe lungi de 20-30 cm.

Longevitatea cerbului este apreciată în libertate la cca 18-20 ani, însă în natură cerbii ajung rar la această vârstă. La vârsta de 12-14 ani cerbii ajung la maturitate. Vârsta exemplarelor vii se apreciază în funcție de aspectul exterior și de trofeu, iar cea a animalelor împușcate după uzura danturii.

                         Cerbul, toateanimalele.ro

A.

1. Notează, din textul 1, două trăsături fizice ale cerbului. 2 puncte

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 2 puncte

Cerbul își compară picioarele cu:

a) fata cea mare

b) niște fuse

c) mezina

d) fetele erau la fel de frumoase

Răspuns corect: 

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. 2 puncte

Cerbii ajung la maturitate: 

a) la vârsta de 18-20 de ani

b) după creșterea primului rând de coarne

c) la vârsta de 12-14 ani

d) după căderea primului rând de coarne

Răspuns corect: 

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 2 puncte

Cerbul este atacat de:

a) ogari

b) lupi

c) urs

d) o armă de foc

Răspuns corect: 

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, 

bazându-te pe informațiile din cele două texte. 6 puncte

Textul 1 (Enunțul Adevărat Fals)

Cerbul nu este mândru de coarnele sale.

Animalul își vede reflexia în apă.

Din cauza coarnelor, cerbul nu reușește să scape de ogari.

Textul 2

Enunțul Adevărat Fals

Cerbul este un animal solitar.

Renul și elanul se înrudesc cu cerbul, făcând parte din aceeași familie (Cervidae).

Cerbul este un animal omnivor de culoare brun-roșcată.

6. Identifică, din cea de-a doua strofă a textului 1, două elemente de prozodie, menționându-le.

6 puncte

7. Prezintă, în 30 – 70 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte

8. Consideri că este importantă cunoașterea de sine? Motivează-ţi răspunsul ȋn 50-100 de cuvinte, 

valorificând textul 1. 6 puncte

9. Asociază fragmentul din „Cerbul la fântână” de Gheorghe Asachi cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, un personaj asemănător, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte

B.

1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte

Seria în care fiecare cuvânt conține vocale în hiat este:

a) „mândria”, „daune”

b) „podoabele”, „piedică”

c) „ori”, „văzându-și”

d) „foarte, „picioare”

Răspuns corect: 

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte

Conține doar cuvinte obținute prin compunere seria:

a) „nedreapta”, „tărie”

b) „brun-roșcată”, „fiecăruia”

c) „sprintenei”, „lăudate”

d) „deșertăciunea”, „decât”

Răspuns corect: 

3. Sinonimele potrivite pentru cuvintele subliniate în fragmentul: 2 puncte

Din care fără tropote / Ies sprintenei ogarii

a) „veseli”; „dulăii”

b) „chipeși”; „lupii”

c) „rapizi”; „câinii de vânătoare”

d) „agili”; „șacalii”

Răspuns corect: 

4. Rescrie fragmentul de mai jos, trecând toate verbele de la indicativ, prezent la indicativ, viitor standard. 2 puncte

Masculii pierd coarnele la începutul fiecărei luni martie, fenomen care se întinde, în funcție de vârstă și vigurozitatea fiecăruia dintre cerbi, chiar până în luna mai. La viței, atunci când împlinesc vârsta de 1 an, în luna mai, începe creșterea primului rând de coarne, creștere care se termină în septembrie.

5. Identifică în fragmentul de mai jos trei substantive în cazuri diferite, menționându-le. 6 puncte

Cerbul aparține familiei Cervidae și este un mamifer din categoria rumegătoare, paricopitate. Această 

familie cuprinde cca 45 de specii, din care se pot aminti căprioara, renul și elanul.

6. Precizează valoarea morfologică a cuvântului subliniat din contextul de mai jos. Realizează un enunț în care același cuvânt să aibă o valoare morfologică diferită. 6 puncte

Văzându-şi cerbul coarnele / Ce-i se-nalţă pe frunte

7. Realizează o frază compusă din două propoziții coordonate adversativ. Delimitează și numerotează 

propozițiile. 6 puncte

8. Enunțul următor reprezintă mesajul unei persoane care învață de puțin timp limba română. Corectează  greșelile de orice natură, rescriindu-l. 6 puncte

Fie care dintre voi ar putea ajunge șef a echipei. Trebuie decât s-ă munciți mai mult și să v-ă da-ți silința.

SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte)

Scrie un text narativ, de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută într-o excursie organizată de școala la care înveți, incluzând o secvență descriptivă, de minimum 30 de cuvinte, și o secvență dialogată, de minimum patru replici.

Punctajul pentru compunere se acordă astfel:

• conținutul compunerii – 12 puncte

• redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corectă a paragrafelor – 1 punct; coerența textului – 1 

punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea 

exprimării ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; 

lizibilitatea – 1 punct).

Notă! Compunerea nu va fi precedată de titlu sau de motto. Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care compunerea are minimum 150 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus

Model oficial EN 2024 și barem

 👇

ULTIMA ORĂ Modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2024, publicate de Ministerul Educației - descarcă modele de teste la Română, Matematică și Limba maternă - Edupedu.ro