Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

03 decembrie 2023

Model EN 5 (rezolvarea în comentarii)

Test preluat de aici 👉Vox Valachorum: website-ul tău de limba și literatura română prof. Gherheș Florin /Cursul pentru Evaluarea Națională Varianta 21 (18 octombrie 2023)

 SUBIECTUL I (70 de puncte)

Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea răspunde la cerințele formulate.

Textul 1

Din oglindă mă privea un trup firav

Cu claviatura coastelor distinctă,

Inima-apăsa pe clape grav

Şi-ncerca să-apară în oglindă.


N-am văzut-o niciodată, dar ştiam,

Ca-ntr-un joc de-a baba-oarba, că-i ascunsă

(Precum inima salcâmului din geam

Coşul pieptului de crengi o face frunză).


Mă-ntrebam de unde l-a-nvăţat şi dacă

E aievea cântu-i uniform,

Şi ca nu cumva în somn să tacă,

Mi-era frică seara să adorm.

                           Ana Blandiana, Copilărie

Textul 2

Dragi părinți, știați că studiul unui instrument muzical în copilărie influențează capacitatea 

auditivă a viitorilor adulți și că aduce nenumărate beneficii în ceea ce privește dezvoltarea creierului 

micuților?

Unul dintre instrumentele revenite la modă este pianul, acest instrument muzical nobil al vremurilor de demult și foarte căutat în mediile aristocratice.

Studierea pianului are multe beneficii pentru copiii de toate vârstele, această activitate fiind de ajutor inclusiv pentru asimilarea mai rapidă a noțiunilor învățate la școală.

Deoarece pianul stimulează funcțiile creierului care sunt folosite și la rezolvarea problemelor de 

matematică, copiii care studiază acest instrument vor avea rezultate mai bune la matematică, atunci când au de rezolvat ecuații, fracții și alte probleme și exerciții de acest gen.

Lecțiile de pian ajută copiii și la creșterea încrederii în ei propria persoană și îi ajută pe aceștia să 

își păstreze o atitudine pozitivă atunci când au anumite probleme și greutăți.

Un alt beneficiu important este dezvoltarea culturii generale. Chiar dacă un copil cântă o perioadă 

scurtă de timp, efectele vor fi vizibile pe termen lung. În timpul lecțiilor de pian, copiii iau contact cu un alt gen de muzică – cea clasică – și gustul lor pentru muzica de calitate poate fi educat foarte ușor. De 

asemenea, în timpul lecțiilor de pian, copiii descoperă compozitori celebri și povestirile despre viața și 

opera acestora îi vor face curioși pe copiii dornici să afle mai multe.

Pe măsură ce se continuă lecțiile de pian, acest instrument ajută foarte mult la concentrare. Astfel, 

citirea unor partituri, indiferent dacă sunt sau nu complicate, implică atenție sporită și copilul va trebui să interpreteze o notă și un ritm, să traducă totul în mișcarea degetelor pe claviatura pianului, să treacă rapid la următoarea mișcare și să se concentreze pentru a nu greși. Citirea partiturii, înțelegerea muzicii și interpretarea acesteia ajută copilul să gândească creativ, această deprindere fiind utilă mai apoi în toate domeniile și pe tot parcursul vieții.

                              Lecțiile de pian stimulează inteligența copiilor, balet.ro

A.

1. Notează, din textul 2, două beneficii ale studiului pianului. 2 puncte

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 2 puncte

Imaginea făpturii din oglindă este:

a) hidoasă

b) firavă

c) anevoioasă

d) înfricoșătoare

Răspuns corect: 

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 2 puncte

Vocea lirică se teme să nu adoarmă: 

a) pentru a nu întrista figura din oglindă

b) din cauză că muzica s-ar putea opri

c) deoarece se teme că făptura i-ar putea apărea în vis

d) întrucât somnul ar putea reprezenta moartea

Răspuns corect: 

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. 2 puncte

O boală ce poate fi evitată prin studiul pianului este:

a) gripa

b) meningita

c) Alzheimer

d) Parkinson

Răspuns corect: 

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, 

bazându-te pe informațiile din cele două texte. 6 puncte

Textul 1  (Enunțul Adevărat Fals)

Poezia este organizată în trei cvintete.

Făptura descrisă în text reprezintă o materializare a copilăriei.

Deși nu a văzut-o, poeta este sigură de prezența ființei din oglindă.

Textul 2

Pianul stimulează funcțiile creierului care sunt folosite la rezolvarea problemelor  de matematică.

Lecțiile de pian nu ajută copiii și la creșterea încrederii în sine.

Citirea partiturilor nu implică o atenție sporită.

6. Extrage, din textul 1, două figuri de stil diferite, menționându-le. 6 puncte

7. Prezintă, în 30 – 70 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte

8. Consideri că este important să ai un hobby? Motivează-ţi răspunsul ȋn 50-100 de cuvinte, valorificând textul 2. 6 puncte

9. Asociază textul 1 cu o altă operă literară studiată sau citită ca lectură suplimentară, în 50-100 de cuvinte, prezentând o temă comună, prin referire la cȃte o secvență relevantă din fiecare text.6 puncte

B.

1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte

Seria în care fiecare cuvânt conține diftong este:

a) „geam”, „claviatura”

b) „salcâmului”, „cântu-i”

c) „coastelor”, „-ncerca”

d) „știam, „l-a-nvățat”

Răspuns corect: 

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte

Conține doar cuvinte obținute prin compunere seria:

a) „niciodată”, „baba-oarba”

b) „claviatura”, „ascunsă”

c) „precum”, „să adorm”

d) „Copilărie”, „inima-apăsa”

Răspuns corect: 

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte

Sensul cuvântului subliniat în secvența: Mă-ntrebam de unde l-a-nvăţat şi dacă / E aievea

cântu-i uniform este:

a) „în zadar”

b) „real”

c) „fals”

d) „magic”

Răspuns corect: 

4. Menționează care sunt formele conforme cu limba standard pentru cuvintele subliniate din fragmentul de mai jos. 2 puncte

Există o relație de omonimie gramaticală în seria:

a) Am să car plasa aceasta până acasă.; Un car cu boi trecea prin mijlocul satului.

b) Mi-era milă de el în acel moment.; Mai avem o milă și ajungem în oraș

c) Voiam ca eu te fi ajutat cu tema.; Ar fi fost necesar ca el te fi ajutat în acea situație.

d) Voi acorda chitara și voi cânta piesa!; Nu voi acorda atenție acestor comentarii răutăcioase.

5. Identifică în fragmentul de mai jos trei pronume de tipuri diferite, menționându-le. 6 puncte

Oamenii de știință, citați de dailymail.co.uk, spun că lecțiile de muzică din copilărie ne ajută creierul 

și auzul să se mențină în formă odată cu înaintarea în vârstă ceea ce înseamnă că anumite boli grave, cum ar fi Alzheimer, pot fi astfel prevenite.

6. Precizează valoarea morfologică a cuvântului subliniat din contextul de mai jos. Realizează un enunț în care același cuvânt să aibă o valoare morfologică diferită. 6 puncte

dar știam / Ca-ntr-un joc de-a baba-oarba, că-i ascunsă

7. Exprimă-ți opinia despre studiul instrumentelor muzicale, realizând o frază compusă din două propoziții coordonate concluziv. 6 puncte

8. Enunțul următor reprezintă mesajul unei persoane care comandă mâncare de pe internet. Ajut-o să 

corecteze greșelile de orice natură, rescriind enunțul.6 puncte

Ași dorii niște tăiței chinezești cu pui și sos dulceacrișor. Adresa vam trimiso prin SMS.

SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte)

Este copilăria o etapă importantă în dezvoltarea noastră ca indivizi?

Scrie un text argumentativ, de minimum 150 de cuvinte, în care să susții răspunsul la întrebarea de

mai sus, valorificând textul 1 și experiența personală/de lectură.

În scrierea textului, vei avea în vedere:

− formularea unei opinii;

− prezentarea a două argumente care să susțină opinia formulată;

− enunțarea unei concluzii;

− utilizarea corectă a conectorilor în argumentare

• conținutul compunerii – 12 puncte

• redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corectă a paragrafelor – 1 punct; coerența textului – 1 

punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea 

exprimării ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; 

lizibilitatea – 1 punct).

Notă! Compunerea nu va fi precedată de titlu sau de motto. Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care compunerea are minimum 150 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu