Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

07 decembrie 2023

Raporturi sintactice ( nivel ușor)

 Despărțiți frazele în propoziții și precizați tipul de raport sintactic întâlnit:

1. Chiar dacă are de toate, copilul e trist.

2. Stă de vorbă că să treacă vremea.

3. Copilul doarme și visează.

4. A făcut întocmai cum i-ai spus.

5. Fără să vreau acest lucru, l-am supărat.

6. Modul cum ai pus problema i-a neliniștit.

7. Oriunde te-i duce, norocul să -ți fie tovarăș.

8. Aș fi mers, dar plouă.

9. După ce au venit ninsorile și s-a pus omătul, câinele s-a mai liniștit.

10. Mergem la piață, așadar cumpărăm azi butoiul.

Fraze fără răspuns:

1. Am adus o pălărie veche a unchiului și am început marile trageri la sorți.

2. Deoarece este vreme urâtă, voi sta liniștit la televizor.

3. Culoarea care- mi revenea era roșul aprins .

4. Fiecare ar fi vrut să ajungă mai repede la rangul suprem.

5. Ion va veni la spectacol, cu toate că este bolnav.

6. Mă prezint la concurs că să câștig premiul cel mare.

7. Fiecare face ce vrea, însă își asumă alegerea făcută.

8. Am urcat pe muntele cel mai înalt, așadar mi-am învins teama de înălțime .

9. Dacă voi urmări știrile, voi fi la curent cu toate noutățile.

Un comentariu:

  1. 1. Chiar dacă are de toate,/ copilul e trist./ P1 este subordonată P2 prin locuțiunea conjuncțională ,,chiar dacă”

    2. Stă de vorbă /că să treacă vremea./ P2 este subordonată P1 prin conjuncția subordonatoare ,,ca să”.

    3. Copilul doarme/ și /visează./ P1 este coordonată copulativ cu P2

    4. A făcut întocmai/ cum i-ai spus./ P2 este subordonată la P1 prin adverbul relativ ,,cum”.

    5. Fără să vreau acest lucru,/ l-am supărat./P1 este subordonată la P2 prin locuțiunea conjuncțională subordonatoare ,,fără să”.

    6. Modul P1/ cum ai pus problemaP2/ i-a neliniștit.P1/ P2 este subordonată la P1 prin adverbul relativ ,,cum”.

    7. Oriunde te-i duce, /norocul să -ți fie tovarăș./ P1 este subordonată la P2 prin adverbul nehotărât ,,oriunde”.

    8. Aș fi mers/, dar plouă./ P1 este coordonată adversativ cu P2 prin ,,dar”.

    9. După ce au venit ninsorile/ și/ s-a pus omătul/, câinele s-a mai liniștit./ P1 și P2 sunt subordonate la P3 prin locuțiunea conjuncțională subordonatoare ,,după ce”. Între P1 și P2 există raport de coordonare copulativă.

    10. Mergem la piață/, așadar cumpărăm azi butoiul./ Între P1 și P2 există raport de coordonare concluzivă.

    RăspundețiȘtergere