Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

03 decembrie 2023

Model EN 4 rezolvat în întregime în comentarii

Test preluat de aici 👉Vox Valachorum: website-ul tău de limba și literatura română prof. Gherheș Florin/ Cursul pentru Evaluarea Națională Varianta 18 (20 septembrie 2023)


 SUBIECTUL I (70 de puncte)

Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea răspunde la cerințele formulate.

Textul 1

Într-o fântână limpide

La codru, pe la munte,

Văzându-şi cerbul coarnele

Ce-i se-nalţă pe frunte,

Lăuda podoaba gemene,

Dar bănuit-au foarte

Cum şi picioare-asemene

Nu-i dă nedreapta soarte,

Zicând Ramosul creştetul,

Mândria frunţii mele,

Chiar ca copacii codrului

Se nalţă către stele

Aleu, cum şi picioarele

N-au formă, nici tărie,

Că ele chiar ca fusele

Sunt făr-analogie

Dar când aşa se critică,

Răsună-n jur tufarii,

Din care fără tropote

Ies sprintenei ogarii

Cerbul de spaimă tremură

C-un salt la fugă împunge

Şi din câmpină repede

Între tufari ajunge

Urâte mădulările

L-ar fi putut s-ajute,

De nu-i era de piedică

Podoabele cornute

Cerbul în dese ramuri

Intrând, abia s-aburcă,

Căci lăudate-i coarnele

La trecere-l încurcă

Dar când ogarul dintele

Încruntă-n şold, sărmanul

Cerbul odoru-şi blastămă

Ce-i creşte pe tot anul!

Decât folosul, multe ori

Deşertăciunea place,

Care apoi de-a pururea

În daune se preface.

                                                   Gheorghe Asachi, Cerbul la fântână

Textul 2

• Areal: Toate continentele

• Habitat: Păduri întinse

• Hrană: lujeri, muguri, scoarță de copac

• Mărime: 100 – 220 cm (37 – 87 inch)

• Greutate: 100 – 300 kg

• Viteză: 70 km/h

• Culori: maro, crem, alb, portocaliu

• Reproducere: 1 – 2 pui

• Prădători: lupul, ursul, puma

• Trăiește: în turmă

• Media de vârstă: 10 – 20 ani

• Particularități: Coarne impresionante

Cerbul aparține familiei Cervidae și este un mamifer din categoria rumegătoare, paricopitate. Această familie cuprinde cca 45 de specii, din care se pot aminti căprioara, renul și elanul.

Caracteristice cerbului sunt coarnele ramificate care, de obicei, cresc numai la masculi. Cerbul este un mamifer ierbivor de culoare brun – roșcată.

Cerbii sunt mai mari decât ciutele și, spre deosebire de acestea, prezintă coarne caduce. Ca ordin de mărime, masculii au greutăți cuprinse între 180-300 kg, iar ciutele între 80-150 kg.

Masculii pierd coarnele la începutul fiecărei luni martie, fenomen care se întinde, în funcție de vârstă și vigurozitatea fiecăruia dintre cerbi, chiar până în luna mai. La viței, atunci când împlinesc vârsta de 1 an, în luna mai, începe creștereaprimului rând de coarne, creștere care se termină în septembrie. Aceste coarne sunt, de regulă, sulițe lungi de 20-30 cm.

Longevitatea cerbului este apreciată în libertate la cca 18-20 ani, însă în natură cerbii ajung rar la această vârstă. La vârsta de 12-14 ani cerbii ajung la maturitate. Vârsta exemplarelor vii se apreciază în funcție de aspectul exterior și de trofeu, iar cea a animalelor împușcate după uzura danturii.

                         Cerbul, toateanimalele.ro

A.

1. Notează, din textul 1, două trăsături fizice ale cerbului. 2 puncte

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 2 puncte

Cerbul își compară picioarele cu:

a) fata cea mare

b) niște fuse

c) mezina

d) fetele erau la fel de frumoase

Răspuns corect: 

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. 2 puncte

Cerbii ajung la maturitate: 

a) la vârsta de 18-20 de ani

b) după creșterea primului rând de coarne

c) la vârsta de 12-14 ani

d) după căderea primului rând de coarne

Răspuns corect: 

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 2 puncte

Cerbul este atacat de:

a) ogari

b) lupi

c) urs

d) o armă de foc

Răspuns corect: 

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, 

bazându-te pe informațiile din cele două texte. 6 puncte

Textul 1 (Enunțul Adevărat Fals)

Cerbul nu este mândru de coarnele sale.

Animalul își vede reflexia în apă.

Din cauza coarnelor, cerbul nu reușește să scape de ogari.

Textul 2

Enunțul Adevărat Fals

Cerbul este un animal solitar.

Renul și elanul se înrudesc cu cerbul, făcând parte din aceeași familie (Cervidae).

Cerbul este un animal omnivor de culoare brun-roșcată.

6. Identifică, din cea de-a doua strofă a textului 1, două elemente de prozodie, menționându-le.

6 puncte

7. Prezintă, în 30 – 70 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte

8. Consideri că este importantă cunoașterea de sine? Motivează-ţi răspunsul ȋn 50-100 de cuvinte, 

valorificând textul 1. 6 puncte

9. Asociază fragmentul din „Cerbul la fântână” de Gheorghe Asachi cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, un personaj asemănător, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. 6 puncte

B.

1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte

Seria în care fiecare cuvânt conține vocale în hiat este:

a) „mândria”, „daune”

b) „podoabele”, „piedică”

c) „ori”, „văzându-și”

d) „foarte, „picioare”

Răspuns corect: 

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. 2 puncte

Conține doar cuvinte obținute prin compunere seria:

a) „nedreapta”, „tărie”

b) „brun-roșcată”, „fiecăruia”

c) „sprintenei”, „lăudate”

d) „deșertăciunea”, „decât”

Răspuns corect: 

3. Sinonimele potrivite pentru cuvintele subliniate în fragmentul: 2 puncte

Din care fără tropote / Ies sprintenei ogarii

a) „veseli”; „dulăii”

b) „chipeși”; „lupii”

c) „rapizi”; „câinii de vânătoare”

d) „agili”; „șacalii”

Răspuns corect: 

4. Rescrie fragmentul de mai jos, trecând toate verbele de la indicativ, prezent la indicativ, viitor standard. 2 puncte

Masculii pierd coarnele la începutul fiecărei luni martie, fenomen care se întinde, în funcție de vârstă și vigurozitatea fiecăruia dintre cerbi, chiar până în luna mai. La viței, atunci când împlinesc vârsta de 1 an, în luna mai, începe creșterea primului rând de coarne, creștere care se termină în septembrie.

5. Identifică în fragmentul de mai jos trei substantive în cazuri diferite, menționându-le. 6 puncte

Cerbul aparține familiei Cervidae și este un mamifer din categoria rumegătoare, paricopitate. Această 

familie cuprinde cca 45 de specii, din care se pot aminti căprioara, renul și elanul.

6. Precizează valoarea morfologică a cuvântului subliniat din contextul de mai jos. Realizează un enunț în care același cuvânt să aibă o valoare morfologică diferită. 6 puncte

Văzându-şi cerbul coarnele / Ce-i se-nalţă pe frunte

7. Realizează o frază compusă din două propoziții coordonate adversativ. Delimitează și numerotează 

propozițiile. 6 puncte

8. Enunțul următor reprezintă mesajul unei persoane care învață de puțin timp limba română. Corectează  greșelile de orice natură, rescriindu-l. 6 puncte

Fie care dintre voi ar putea ajunge șef a echipei. Trebuie decât s-ă munciți mai mult și să v-ă da-ți silința.

SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte)

Scrie un text narativ, de minimum 150 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută într-o excursie organizată de școala la care înveți, incluzând o secvență descriptivă, de minimum 30 de cuvinte, și o secvență dialogată, de minimum patru replici.

Punctajul pentru compunere se acordă astfel:

• conținutul compunerii – 12 puncte

• redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corectă a paragrafelor – 1 punct; coerența textului – 1 

punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea 

exprimării ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; 

lizibilitatea – 1 punct).

Notă! Compunerea nu va fi precedată de titlu sau de motto. Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care compunerea are minimum 150 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus

3 comentarii:

  1. A.
    1. Două trăsături fizice ale cerbului sunt: ,, picioarele/N-au formă” și ,, Podoabele cornute”.
    2.b
    3.c
    4.a
    5.Fals/Adevărat/ Adevărat/ Fals/Adevărat/Fals
    6.Două elemente de prozodie din a doua strofă sunt: ritmul iambic și versul scurt.
    7. Un element comun de conținut în cele două texte este referirea la cerb. În primul text, cerbul personificat este personaj în fabulă, iar în al doilea text aflăm informații generale despre cerbi într-un text nonliterar de pe site-ul toateanimalele.ro.
    8. În opinia mea, cunoașterea de sine este foarte importantă, deoarece doar cunoscându-ți calitățile și defectele poți să evoluezi.
    Omul cât trăiește evoluează. Pe parcursul vieții trebuie să facem diferite alegeri. Dacă ne cunoaștem, vom face alegerile potrivite, prin care vom crește ca persoane, vom deveni mai buni și ne va fi mai bine.
    Dacă nu ne cunoaștem îndeajuns, putem face greșeli pe care să le plătim scump. Când am dat la facultate nu mă cunoșteam bine și credeam că voi intra la psihologie, deși cunoștințele mele din matematică erau mult sub nivelul cerut la examen, eu fiind absolventă de filologie. Așa am pierdut un an, timp în care a trebuit să muncesc.
    Tot așa si cerbul din textul 1 trebuia să își dea seama că nu va putea trece de tufe cu coarnele sale, dar fiindcă nu era realist, ogarul l-a prins.
    9. Fragmentul poate fi asociat cu fabula ,,Bivolul și coțofana” de George Topârceanu. Personajele din ambele texte sunt animale personificate, prin care se dorește ironizarea unor defecte omenești.
    Mândria cerbului din textul 1 sunt coarnele sale. Deși frumoase, în situația în care trebuie să se ascundă între tufe să nu îl prindă ogarii, acestea îi împiedică scăparea. Câinele din ,,Bivolul și coțofana” aspiră și el la ceva imposibil, să se urce în spinarea boului. El vede cum coțofana este purtată în spinarea boului, dar nu știe că aceasta îi face boului un serviciu. Cum el nu îi poate aduce niciun beneficiu, este aruncat de bou ,,ca pe-o zdreanță în trifoi”.

    RăspundețiȘtergere
  2. B.
    1. a
    2. b
    3. c
    4. Masculii vor pierde coarnele la începutul fiecărei luni martie, fenomen care se va întinde, în funcție de vârstă și vigurozitatea fiecăruia dintre cerbi, chiar până în luna mai. La viței, atunci când vor împlini vârsta de 1 an, în luna mai, va începe creșterea primului rând de coarne, creștere care se va termina în septembrie.
    5. Cerbul-nominativ
    familiei-dativ
    din categoria-acuzativ
    6.i-pronume personal
    Tortu-i de ciocolată.
    i-verb copulativ
    7. Afară e frig/ P1, dar este frumos./P2
    8. Fiecare dintre voi ar putea ajunge șef al echipei. Trebuie doar să munciți mai mult și să vă dați silința.

    RăspundețiȘtergere
  3. Subiectul al II-lea
    Îmi aduc cu drag aminte de excursia organizată de școală vara trecută la Vulcanii Noroioși. Toți prietenii mei colegi și patru profesori am făcut o echipă grozavă. Un autocar plin de veselie a pornit la un drum lung, dar minunat.
    Vulcanii noroioși reprezintă formațiuni create de gazele naturale provenind de la 3.000 de metri adâncime, care trec printr-un sol argilos, în combinație cu apa din pânza freatică. Gazele împing spre suprafață apa amestecată cu argilă. Nămolul format de acestea iese la suprafață și, în acele locuri, se formează niște structuri conice asemănătoare unor vulcani.
    Profesorii ne-au rugat ca înainte de a ajunge la ei să ne documentăm pe net.
    -Ați aflat în ce județ sunt? ne întrebă un profesor.
    -Județul Buzău, spuse Andrei.
    -Mai există alți vulcani miniaturali în Europa? întrebă profesorul din nou.
    -Nu mai există, spuse foarte serios Andrei.
    Toți am concluzionat că Andrei era pasionat de aceste formațiuni. Când ni s-a deschis priveliștea vulcanilor în fața ochilor, am rămas cu gurile căscate. Parcă era desprins totul din altă lume. O lume deșertică cu nămol. Andrei a alergat să ajungă primul la un vulcan care clocotea. Nu bănuia că era totul alunecos ca pe gheață. A dat o trântă și a rămas blocat în noroi, murdar din cap până în picioare, sub privirile noastre amuzate de situație.
    Am învățat cu toții, pe pielea lui Andrei, că în excursii este bine să asculți de profesori și să nu faci lucruri de capul tău!

    RăspundețiȘtergere