Între propoziții poate exista:
👉raport de coordonare, prin virgulă sau prin conjuncții coordonatoare (copulative, adversative, disjunctive, concluzive)
👉raport de subordonare, prin conjuncții subordonatoare, pronume sau adjective pronominale relative și nehotărâte, adverbe relative și nehotărâte
👾Exerciții:👾(cerințe la Evaluare Națională)
- Adaugă enunțului următor o propoziție aflată în raport de coordonare copulativă: ,,În sala de festivități sunt declarat cetățean de onoare al municipiului”.
- Transcrie propozițiile din următoarea frază și precizează tipul de raport sintactic: ,, Bătrânii satului își aminteau că a încercat să facă una dintr-un strujan de porumb”.
- Transcrie propozițiile din următoarea frază și precizează tipul de raport sintactic:,, Am fost botezată după tânăra eroină paștună, Malalai, care și-a inspirat poporul prin curajul ei”.
- Notează un tip de raport sintactic , identificat în fraza următoare: ,,Profesorul de acum e înalt și n-are barbă, părul îi e cărunt și lung, are o dungă adâncă pe frunte”.
- Notează tipul de raport sintactic identificat în fraza următoare: ,,Te rog să nu te amesteci în istorie!”
- Alcătuiește o frază despre vacantă în care să se regăsească două propoziții aflate în raport de coordonare disjunctivă.
- Transcrie propozițiile din următoarea frază și precizează tipul de raport sintactic: ,,Ieși afară și încearcă să regăsești fericirea în tine”.
- Transcrie propozițiile din următoarea frază și precizează tipul de raport sintactic:,,Îmi storceam maioul de transpirație, făceam un duș și mă culcam fericit”.
(rezolvări în comentarii)😘
vezi și:👇
1. ,,În sala de festivități sunt declarat cetățean de onoare al municipiului și primesc o diplomă”.
RăspundețiȘtergere2. Între P1: ,, Bătrânii satului își aminteau” și P2: ,,că a încercat” există raport de subordonare prin conjuncția subordonatoare ,,că”. Propoziția P1 este regenta P2.
Între P2 și P3 : ,,să facă una dintr-un strujan de porumb”. există raport de subordonare prin conjuncția subordonatoare ,,să”. P2 este regentă la P3.
3. Între P1:,, Am fost botezată după tânăra eroină paștună, Malalai” și P2 :,, care și-a inspirat poporul prin curajul ei” există raport de subordonare prin pronumele relativ ,,care”. P1 este regenta P2.
4. Între P1: ,,Profesorul de acum e înalt” și P2: ,,n-are barbă” există raport de coordonare copulativă.
5. În frază identificăm între P1 și P2 raport de subordonare prin conjuncția subordonatoare ,,să”.
6. În vacanță voi pleca la mare ori voi sta la bunici la țară.
7. Între P1:,,Ieși afară ”și P2: ,,încearcă” există raport de coordonare copulativă, iar între P2 și P3 : ,,să regăsești fericirea în tine” există raport de subordonare prin conjuncția subordonatoare ,,să”.
8. Între P1: ,,Îmi storceam maioul de transpirație” și P2 : ,, făceam un duș” există raport de coordonare prin juxtapunere, iar între P2 și P3 : ,, mă culcam fericit” există raport de coordonare copulativă.