Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

07 decembrie 2023

Model de barem secția maghiară

• Se punctează orice modalitate de rezolvare corectă a cerințelor. 

• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.

• Se acordă zece puncte din oficiu. Punctajul total este de 100 de puncte. Nota finală se 

calculează prin împărțirea la zece a punctajului total acordat pentru lucrare.

SUBIECTUL I (70 de puncte) 

A.

1. Transcrierea din articolul de dicționar a sensului pe care îl are în textul 2 cuvântul subliniat: de 

exemplu „2. Fig. Puternic, intens; deosebit (de mare, de important)” 2 puncte 

Notă! Se punctează și transcrierea parțială a sensului 2 – de exemplu: „puternic” etc. 

2. Scrierea literei corespunzătoare răspunsului corect: c 2 puncte 

3. Scrierea literei corespunzătoare răspunsului corect: c 2 puncte 

4. Scrierea literei corespunzătoare răspunsului corect: b 2 puncte 

5. Câte 1 punct pentru fiecare răspuns corect; notarea a două răspunsuri pentru un enunț – 0 puncte

 6 x 1 punct = 6 puncte 

Textul 1 

Enunțul Adevărat Fals 

Grădina din Iași are o colecție specială de orhidee. x 

Grădina Botanică din Cluj a fost înființată de Anastasie Fătu. x 

Sere tropicale se găsesc în Grădina din București și în cea din Cluj. x 

Textul 2 

Enunțul Adevărat Fals 

Prințesa de Marți vrea o grădină pe Pământ. x 

Anul marțian este diferit de anul de pe Pământ. x

Prințesa de Marți a vizitat prima dată Pământul când abia învățase să vorbească. x 

6. Explicarea oricărui motiv pentru care Prințesa de Marți face o călătorie pe Pământ (de exemplu: 

fiindcă dorea să afle mai multe despre grădinile de pe Pământ, pentru a-și face o grădină proprie pe 

Marte etc.) 6 puncte

– precizarea motivului – 2 puncte 

– explicarea motivului precizat (explicare adecvată – 2 puncte; încercare de explicare sau transcrierea unei secvențe din text – 1 punct; lipsa explicării sau explicare irelevantă – 0 puncte) – 2 puncte 

– respectarea normelor de exprimare corectă, de punctuație și a ortografiei (0 – 2 greșeli – 1 punct; 

3 sau mai multe greșeli – 0 puncte) – 1 punct

– încadrarea în numărul de enunțuri indicat – 1 punct; neîncadrare în limita precizată – 0 puncte 

Notă! Punctajul pentru respectarea normelor de exprimare corectă, de punctuație, a ortografiei și pentru 

încadrarea răspunsului în numărul de enunțuri indicat se acordă numai dacă se dezvoltă subiectul 

propus. În numărarea greșelilor, se va avea în vedere tipul de greșeală, nu frecvența acesteia. 

7. Prezentarea oricărei trăsături a textului narativ literar identificate în textul indicat (de exemplu: 

prezentarea unei întâmplări; Prințesei de Marți îi plac grădinile și, după ce împlinește 16 ani, pleacă într-o călătorie pe Pământ etc.) 6 puncte

– precizarea trăsăturii textului narativ literar – 2 puncte 

– prezentarea trăsăturii precizate (prezentare adecvată – 2 puncte; încercare de prezentare – 1 punct; 

lipsa prezentării – 0 puncte) – 2 puncte 

– respectarea normelor de exprimare corectă, de punctuație și a ortografiei (0 – 2 greșeli – 1 punct; 

3 sau mai multe greșeli – 0 puncte) – 1 punct 

– încadrarea în numărul de cuvinte indicat – 1 punct; neîncadrare în limita precizată – 0 puncte 

Notă! Punctajul pentru respectarea normelor de exprimare corectă, de punctuație, a ortografiei și 

pentru încadrarea în limita de cuvinte indicată se acordă numai dacă se dezvoltă subiectul propus. În 

numărarea greșelilor, se va avea în vedere tipul de greșeală, nu frecvența acesteia. 

8. Câte 3 puncte pentru precizarea unei asemănări de conținut între textul 1 și textul 2 (de exemplu: grădina etc.) și a unei deosebiri de conținut dintre textul 1 și textul 2 (de exemplu: în primul text, se prezintă informații reale despre grădinile botanice din România; în al doilea text, se prezintă o grădină imaginară de pe Marte etc.) 

2 x 3 puncte = 6 puncte 

9. Motivarea răspunsului, valorificând textul indicat 6 puncte 

– formularea răspunsului la întrebarea dată – 1 punct 

– motivarea răspunsului: 

o precizarea motivului – 1 punct; lipsa precizării motivului – 0 puncte 

o explicarea adecvată a motivului – 1 punct; lipsa explicării – 0 puncte 

o valorificarea unei informații relevante (prin citat sau parafrază) din textul indicat – 1 punct; 

lipsa valorificării textului – 0 puncte 

– respectarea normelor de exprimare corectă, de punctuație și a ortografiei (0 – 2 greșeli – 1 punct; 

3 sau mai multe greșeli – 0 puncte) – 1 punct 

– respectarea numărului minim de cuvinte indicat – 1 punct; neîncadrare în limita precizată – 0 puncte 

Notă! Punctajul pentru respectarea normelor de exprimare corectă, de punctuație, a ortografiei și 

pentru respectarea numărului minim de cuvinte indicat se acordă numai dacă se dezvoltă subiectul 

propus. În numărarea greșelilor, se va avea în vedere tipul de greșeală, nu frecvența acesteia. 

 B. 

1. Scrierea literei corespunzătoare răspunsului corect: b 2 puncte 

2. Scrierea literei corespunzătoare răspunsului corect: d 2 puncte 

3. Scrierea literei corespunzătoare răspunsului corect: b 2 puncte 

4. Câte 2 puncte pentru transcrierea pronumelui personal („ei”) și a oricărui substantiv în cazul acuzativ, cu prepoziție (de exemplu: „de pe Marte”) 2 x 2 puncte = 4 puncte 

5. Rescrierea secvenței date, folosind forma de plural a verbelor (sunt splendide, răspundeau prințesele): 

0 greșeli – 4 puncte; 1 greșeală – 3 puncte; 2 greșeli – 2 puncte; 3 greșeli – 1 punct; 4 sau mai multe 

greșeli – 0 puncte 4 puncte

6. Câte 1 punct pentru notarea fiecărei funcții sintactice 4 x 1 punct = 4 puncte 

Cuvântul Funcția sintactică

1. prințesei complement indirect 

2. să citească predicat verbal 

3. minunată atribut adjectival 

4. (la) umbra complement circumstanțial de loc

7. Câte 2 puncte pentru completarea enunțurilor cu fiecare formă corectă a cuvintelor scrise între 

paranteze (prezintă, oamenilor, cărții) 3 x 2 puncte = 6 puncte

8. Formularea oricăror două sfaturi date Prințesei de Marți, utile în călătoria ei pe Pământ, utilizând 

un verb la modul conjunctiv și un adverb 8 puncte 

– câte 1 punct pentru redactarea fiecărui enunț, adecvat contextului – 2 x 1 punct = 2 puncte

– câte 1 punct pentru coerența fiecărui enunț – 2 x 1 punct = 2 puncte 

– utilizarea adecvată a unui verb la modul conjunctiv – 1 punct 

– sublinierea verbului la modul conjunctiv – 1 punct 

– utilizarea adecvată a unui adverb – 1 punct 

– sublinierea adverbului – 1 punct 

SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte) 

1. Prezentarea unei valori umane identificate în textul 2 (de exemplu: curiozitatea, respectul, pasiunea etc.)  6 puncte 

– numirea unei valori identificate în textul 2 – 1 punct 

– ilustrarea valorii identificate cu un exemplu relevant din textul 2 – 1 punct 

– menționarea unei experiențe culturale (de exemplu: literatură, pictură și alte arte, obiceiuri/tradiții, 

personalități etc.) sau a unei experiențe personale într-un context cultural – 2 puncte; precizarea unei 

experiențe personale, în absența unui context cultural – 1 punct 

– valorificarea unui exemplu din experiența menționată, relevant pentru valoarea identificată – 1 punct 

– respectarea numărului minim de cuvinte indicat – 1 punct; neîncadrare în limita precizată – 0 puncte 

2. Redactarea rezumatului textului 2 14 puncte 

Conținut – 10 puncte 

– formularea ideilor importante din text, dovedind înțelegerea acestuia: în totalitate – 3 puncte; parțial – 2 

puncte; încercare de formulare – 1 punct 

– prezentarea evenimentelor în succesiune logică: în totalitate – 2 puncte; parțial – 1 punct 

– respectarea regulilor unui rezumat 

• relatarea la persoana a III-a – 1 punct 

• tonul neutru/obiectivitate – 1 punct 

• prezentarea ideilor fără utilizarea citatelor – 1 punct 

• utilizarea verbelor la moduri și timpuri adecvate – 1 punct 

• transformarea dialogului în vorbire indirectă – 1 punct

Redactare – 4 puncte 

– unitatea compoziției (conținutul textului tratează tema dată): în totalitate – 1 punct; parțial – 0 puncte

– coerența textului (respectarea logicii interne a textului): în totalitate – 1 punct; parțial sau lipsa 

coerenței – 0 puncte; 

– registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conținutului: în totalitate – 1 punct; parțial sau

inadecvat – 0 puncte 

– respectarea normelor de exprimare corectă, de punctuație și a ortografiei (0 – 2 greșeli – 1 punct; 3 

sau mai multe greșeli – 0 puncte) 

Notă! Punctajul pentru redactare se acordă numai dacă se dezvoltă subiectul propus, iar textul are 

minimum 70 de cuvinte. În numărarea greșelilor, se va avea în vedere tipul de greșeală, nu 

frecvența acesteia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu