Personajul este creat de autor pentru a exprima viziunea sa despre tema literară pe care vrea să o prezinte cititorilor. Este un tip uman cu trăsături fizice, morale şi intelectuale.
X… este personajul…( principal, secundar, central, alegoric, pozitiv, negativ) al secvenţei din opera…… scrisă de……... Este personaj.. principal deoarece participă la toate acţiunile, fiind în centrul acestora /…secundar deoarece participă la acţiune, având rolul de a pune în lumină personajul principal/ ..central deoarece ocupă un rol important în acest fragment, dar nu ştim cu siguranţǎ, din secvenţa dată, dacǎ e personaj principal sau secundar al operei/, …alegoric al fabulei, deoarece prin personificare el reprezintă o anumită tipologie de oameni,/ …pozitiv/negativ deoarece este reprezentantul binelui/răului.
Personajul întruchipează tipul ….(ţăranului, dascălului, intelectualului, haiducului, preotului de la ţară, copilului răsfăţat şi obraznic, soţului, gospodarului, avarului, demagogului, eroului/răufăcătorului).
Statutul social îl prezintǎ pe acesta ca fiind....( ocupaţia, calitatea ), din...( localitatea), aparţinând unei familii de condiţie…( medie/ superioarǎ/ inferioarǎ), deoarece...
Aflat la vârsta ..., el apare într-un moment…( obişnuit / neobişnuit al existenţei sale), cǎci… Este în conflict exterior cu…(profesor, coleg, vecin, zmeu, ciocoi)/ Fragmentul redă conflictul său interior, personajul doreşte….(scurtă prezentare a subiectului)
Personajul este caracterizat prin mijloace directe și/sau indirecte .
Apare caracterizat direct, de către narator ( citat ), de către alt personaj …( citat ), prin autocaracterizare ( citat ).
Trăsăturile fizice ….. nu sunt prezentate/ abia prezentate/ bine reprezentate / amplu prezentate în acest text:........ (citat ).
Naratorul pune accent pe trăsăturile morale/ sufleteşti, ce sunt conturate prin diverse mijloace indirecte: numele său, faptele sale, prin limbajul sǎu, gânduri, comportament, modul de a se îmbrǎca, relaţia sa cu alte personaje, prin atitudinea faţǎ de ceilalţi, prin reacţia celorlalte personaje faţǎ de el, etc.
Astfel, numele său ne sugerează că ….Din faptele lui reiese că...Limbajul său este unul… El se comportǎ faţǎ de ceilalţi cu ..., dovedind cǎ este ....Din îmbrăcăminte ne dăm seama…
Dacǎ în familie el este..., în societate devine ...., pentru cǎ.... In relaţie cu personajul …., el se dovedeşte a fi ........, deoarece...... Ceilalţi îl privesc/ îl consideră…..
În concluzie, prin acest personaj autorul vrea să creeze o situaţie veridică despre ….
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu