Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

13 decembrie 2023

Verbul. Tipuri de verbe

 Verbul este cel mai tare! Este singura parte de vorbire care poate fi predicat ! (mai sunt câteva, dar ...s-o lăsăm așa deocamdată!😜)

Verbul este ,,tatăl” în Povestea Propoziției! Este cel care își caută soție ( Subiect) cu care să își facă familie . Tot ei vor avea copii, fata(Complementul) și băiatul  (Atributul). 👪👪👪

Verbul este ca o locomotivă care trage după el toate celelalte vagoane ( părți de vorbire). De aceea este primul care se studiază în toate manualele????😮

Verbul exprimă în general acțiuni, pe care le regăsim în dicționar sub formă verbală nepersonală de infinitiv: a lucra, a bea, a face, a iubi, a urî. De aici, după vocala cu care se termină verbul la infinitiv,  știm că verbul se grupează în cinci conjugări:

-verbe de conjugarea I: a lucra, a sta, a cânta

-verbe de conjugarea a II-a: a bea, a avea, a vedea

-verbe de conjugarea a III-a: a face, a merge, a aduce

-verbe de conjugarea a IV-a: a iubi, a citi, a zări

-verbe de conjugarea a V-a: a urî, a hotărî, a coborî

Verbele sunt de patru tipuri:

👉predicative (au funcție sintactică de predicat verbal în propoziție) 

Răspund la întrebarea: ce face?  ,,merge”

 👉nepredicative (nu pot fi predicat în propoziție, ci subiect, atribut, complement sau nume predicativ)

👉copulative ( au funcție sintactică de predicat nominal în propoziție)  

cum este? cine este? ce este?

  • a deveni ( a ajunge, a se face, ieși) 👌,,a devenit medic/ a ieșit medic/s-a făcut medic”
  • a fi   👌,,este medic”
  • a rămâne  👌,,rămâne medic”
  • a însemna 👌,,înseamnă pace”
  • a părea  👌,,pare rece”

👉auxiliare (verbe ajutătoare, ajută la formarea unor moduri și timpuri, nu au sens singure și nu se pot analiza singure)

  • a fi 👌,,aș fi vrut”, să fi vrut”, ,,voi fi plecat” (condițional-optativ perfect, conjunctiv perfect, viitor anterior) 
  • a avea  👌,,am mers”, ,,aș vrea” (indicativ perfect compus, condițional-optativ)
  • a vrea 👌  ,,voi merge”, ,,voi fi mers” ( indicativ viitor și viitor anterior)
Sper că sunteți în clar cu el, Regele -Verb!
💓💓

1. Verbele predicative


Sunt verbele care au funcție sintactică de predicat în propoziție atunci când sunt la unul dintre cele patru moduri personale:
  1. indicativ
  2. imperativ
  3. conjunctiv
  4. condițional-optativ
Răspund la întrebarea: ce face?
 (cu toate variantele: ce va face? ce a făcut? ce să facă? ce aș face?)

Așadar, verbul are mod și timp!

1. Modul indicativ- are 7 timpuri

💁prezent: lucrez, lucrezi. lucrează, lucrăm, lucrați, lucrează
💁perfect compus: am lucrat, ai lucrat, a lucrat, am lucrat, ați lucrat, au lucrat
💁imperfect: lucram, lucrai, lucra, lucram, lucrați, lucrau
💁perfect simplu: lucrai, lucrași, lucră, lucrarăm, lucrarăți, lucrară
💁mai-mult-ca-perfect: lucrasem, lucraseși, lucrase, lucraserăm, lucraserăți, lucraseră
💁viitor: voi lucra, vei lucra, va lucra, vom lucra, veți lucra, vor lucra
💁viitor anterior: voi fi lucrat, vei fi lucrat, va fi lucrat, vom fi lucrat, veți fi lucrat, vor fi lucrat

2. Modul imperativ- exprimă porunci, îndemnuri, sfaturi

Lucrează!           Nu lucra!
Lucrați!              Nu lucrați!

3. Modul conjunctiv- are 2 timpuri

💃prezent: să lucrez, să lucrezi, să lucreze, să lucrăm, să lucrați, să lucreze
💃perfect: să fi lucrat, să fi lucrat, să fi lucrat, să fi lucrat, să fi lucrat, să fi lucrat

4. Modul condițional-optativ- are 2 timpuri

💥prezent: aș lucra, ai lucra, ar lucra, am lucra, ați lucra, ar lucra
💥perfect: aș fi lucrat, ai fi lucrat, ar fi lucrat, am fi lucrat, ați fi lucrat, ar fi lucrat


10 decembrie 2023

Texte literare grupate pe teme

Fișă pentru portofoliu

1. Prietenia, relațiile între colegii de școală, relația de prietenie între om și animal

  • Minunea de R.J Palacio
  • Cireșarii de C-tin Chiriță
  • Tabăra de Louis Sachar
  • Chemarea străbunilor de Jack London
  • Prietenul meu de Ioana Pârvulescu

2.Natura

  • Sfârșit de toamnă de George Coșbuc
  • Balul pomilor de Dimitrie Anghel
  • Iarna de Vasile Alecsandri 
  • Fiind băiet păduri cutreieram de Mihai Eminescu
  • Pe drumuri de munte de Calistrat Hogaș

3.Familia, educația

  • Matilda de Roald Dahl
  • Vizită de I.L.Caragiale
  • Minunea de R.J.Palacio
  • Bunicul, Bunica de Barbu Ștefănescu-Delavrancea
  • Amintiri din Copilărie de Ion Creangă

4.Timpul

  • Glossă, Revedere de Mihai Eminescu
  • Hronicul și cântecul vârstelor de Lucian Blaga

5.Lectura ca mijloc de descoperire a lumii

  • Marele uriaș prietenos de Roald Dahl
  • Matilda de Roald Dahl
  • Exuvii de Simona Popescu
  • Inocenții de Ioana Pârvulescu
  • Corigent la limba română  de Ion Minulescu
  • Cititorul din peșteră de Rui Zink

6.Fantezia, lumea imaginară, supranaturalul

  • Darul lui Jonas de Lois Lowry
  • Planeta celor doi sori de Horia Aramă
  • Harry Potter de J.K Rowling
  • Poveste de Crăciun de Charles Dickens
  • Cronicile din Narnia C.S. Lewis

7.Locul natal, evocarea locurilor copilăriei, rememorarea nostalgică, amintirea

  • Amintiri din copilărie de Ion Creangă
  • Hronicul și cântecul vârstelor de Lucian Blaga

8.Copilăria, jocul și joaca

  • La Medeleni de Ionel Teodoreanu
  • Amintiri din copilărie de Ion Creangă
  • Inocenții  de Ioana Pârvulescu

9. Școala

  • Cișmigiu & comp de Grigore Băjenaru
  • Domnu” Trandafir de Mihail Sadoveanu
  • Amintiri din copilărie de Ion Creangă
  • Copiii de făină de Anne Fine
  • Cuore. Inimă de copil de Edmondo de Amicis

10.Tradiția

  • Amintiri din copilărie de Ion Creangă
  • Miorița, baladă populară
  • Baltagul de Mihail Sadoveanu

11.Mitologia, eroismul, modele comportamentale, exemplul personal

  • La titanul Atlas de Alexandru Mitru
  • Eu sunt Malala de Malala  Yousfzai
  • Jurnalul Annei Frank de Anne Frank

12.Istoria

  • Pașa Hassan de George Coșbuc
  • Sobieski și românii de Costache Negruzzi

13.Moralitatea, defecte umane, valori umane

  • Bivolul și coțofana, Câinele și cățelul, Boul și vițelul de Grigore Alexandrescu
  • Prâslea cel voinic și merele de aur , basm popular
  • Aleodor -Împărat
  • Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă

14.Creația, arta, lumea artistului

  • Ex libris de Tudor Arghezi
  • Eu nu strivesc corola de minuni a lumii de Lucian Blaga
  • Florin scrie un roman de Mircea Cărtărescu

15.Sportul

  • Harry Potter de J.K. Rowling

16.Universul rural

  • Sufletul satului de Lucian Blaga
  • Amintiri din copilărie de Ion Creangă

17. Universul citadin

  • Acuarelă de Ion Minulescu

18.Devenirea omului, maturizarea

  • Baltagul de Mihail Sadoveanu

19. Sacrificiul

  • Legenda macului, legendă populară
  • Căprioara de Emil Gârleanu
  • Meșterul Manole, balada populară

20. Cunoașterea, explorarea lumii, aventura, călătoria

  • Toate pânzele sus! de Radu Tudoran
  • Inimă de cerneală de Cornelia Funke
  • Harry Potter de K.J.Rowling

21. Adolescența

  • Jurnalul unui puști de Jeff Kinney
  • Însemnările unei puștoaice de Rachel Renee Russel

22.Iubirea

  • Romeo și Julieta de W. Shakespeare
  • Minunea De R.J.Palacio

23. Justiția, corupția

  • O scrisoare pierdută de I.L Caragiale

07 decembrie 2023

Raporturi sintactice ( nivel ușor)

 Despărțiți frazele în propoziții și precizați tipul de raport sintactic întâlnit:

1. Chiar dacă are de toate, copilul e trist.

2. Stă de vorbă că să treacă vremea.

3. Copilul doarme și visează.

4. A făcut întocmai cum i-ai spus.

5. Fără să vreau acest lucru, l-am supărat.

6. Modul cum ai pus problema i-a neliniștit.

7. Oriunde te-i duce, norocul să -ți fie tovarăș.

8. Aș fi mers, dar plouă.

9. După ce au venit ninsorile și s-a pus omătul, câinele s-a mai liniștit.

10. Mergem la piață, așadar cumpărăm azi butoiul.

Fraze fără răspuns:

1. Am adus o pălărie veche a unchiului și am început marile trageri la sorți.

2. Deoarece este vreme urâtă, voi sta liniștit la televizor.

3. Culoarea care- mi revenea era roșul aprins .

4. Fiecare ar fi vrut să ajungă mai repede la rangul suprem.

5. Ion va veni la spectacol, cu toate că este bolnav.

6. Mă prezint la concurs că să câștig premiul cel mare.

7. Fiecare face ce vrea, însă își asumă alegerea făcută.

8. Am urcat pe muntele cel mai înalt, așadar mi-am învins teama de înălțime .

9. Dacă voi urmări știrile, voi fi la curent cu toate noutățile.

Modele EN oficiale 2010-2024

43 modele oficiale EDU (teste de antrenament) Evaluarea Nationala 2024 Limba romana (clasa a 8-a) – #JitaruIonelBLOG -pregatire BAC si Evaluarea Nationala 2023 la matematica si alte materii! *materiale (lectii +formule +exercitii rezolvate matematica) gimnaziu si liceu; *teste de antrenament edu ro modele BAC 2023 modele Evaluare Nationala 2023; *modele simulare Evaluare Nationala BAC 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 subiecte.edu.ro; Modele comper; evaluare nationala clasele 2 4 6 modele 2023 2022; *titularizare 2023 2022 2021 calendar modele edu.ro; miscarea personalului didactic; noutati edu.ro ; noutati educatie; modele teze teste matematica gimnaziu liceu clasa 5 clasa 6 clasa 7 clasa 8 clasa 9 clasa 10 clasa 11 clasa 12 *www.profesorjitaruionel.com *Q A matematica *bac jitaru ionel *evaluare nationala capacitate jitaru ionel blog an scolar 2022-2023

Model EN secția maghiară 2022 (rezolvare în comentarii)

 SUBIECTUL I (70 de puncte) 

Citește cu atenție textele de mai jos. 

Textul 1 

Delta Dunării şi „Mica Deltă” a Bucureștiului

Expoziția este deschisă în perioada 22 septembrie – 12 octombrie 2015 și poate fi vizitată de luni 

până vineri, de la 10.00 la 13.00 şi de la 14.00 la 18.00.

Expoziția Delta Dunării şi „mica Deltă” a Bucureștiului vă invită să descoperiți două delte, două 

paradisuri ale animalelor și ale plantelor din România. Delta Dunării este cea mai mare şi mai bine 

conservată* dintre deltele europene. Delta Dunării a intrat în patrimoniul mondial al UNESCO în 1991 şi este clasificată ca rezervație. 

Acest regat al apelor găzduiește peste 300 de specii de păsări, nenumărate specii de peşti, peste 

1150 specii de plante. Expoziția dezvăluie publicului acest loc paradiziac, unde Dunărea se varsă în 

Marea Neagră, după o călătorie de 2860 de kilometri.

„Mica Deltă” a Bucureștiului este istoria extraordinară a unui paradis natural care s-a format şi s-a 

impus singur, în mediul orașului București. Este vorba despre Parcul Natural Văcărești, această zonă 

umedă care se întinde pe 190 de hectare, abandonată din 1989 şi cucerită treptat de natură, care a 

transformat-o într-un rezervor al planetelor și al animalelor. 

Helmut Ignat este director general al Konica Minolta România și fotograf al National Geographic 

România și Traveller, pentru care a realizat reportaje despre Delta Dunării, Masai Mara, Antarctica și 

Țara de Foc, Veneția. A publicat un album fotografic despre Delta Dunării – Cântecul Lebedei Mute. 

Lucrează la proiectul Parcul Natural Văcărești din februarie 2011, în calitate de fotograf, documentarist, membru fondator al grupului de inițiativă. 

Cristian Lascu este cercetător speolog*. Printre cele mai importante descoperiri ale sale se află 

Peștera Movile, primul ecosistem subteran din lume independent de energia solară. A fost timp de 12 ani Galeria Institutului Cultural Român, rue de l'Exposition 75007 Paris  redactor-șef al revistei National Geographic România. Așadar, expoziția ICR Paris din cadrul Săptămânii Culturilor Străine prezintă o paralelă interesantă între două delte de notorietate* deja națională şi internațională: una reprezintă natura absolută, cea de-a doua, o deltă urbană, la care se poate ajunge cu metroul. Parcul Natural Văcărești este un proiect de mediu inițiat şi susținut de Helmut Ignat şi de Cristian Lascu. Anul acesta, centrele culturale de la Paris se alătură preocupărilor privind mediul înconjurător, care ocupă atenția publică, mai ales că în noiembrie şi decembrie anul acesta Parisul va găzdui Conferința Națiunilor Unite privind schimbările climatice (COP21). 

                                     www.lyon.mae.ro 

*conservată – păstrată

*speolog – om de știință care se ocupă cu explorarea și studiul complex al peșterilor

*notorietate – calitate de a fi cunoscut de multă lume, renume, faimă

Textul 2 

Mă știți: eu sunt Apolodor!

Sunt pinguinul călător

Ce a dat pământului ocol

Prin aer, pe ocean, pe sol... 

Mă știți – și încă foarte bine –, 

Gellu Naum a scris de mine, 

Pe unde am fost și ce-am văzut

În orice țară și ținut.

Dar am ajuns mult mai departe 

Decât se povestește-n carte. 

Ca nu cumva urât să-mi fie 

Am luat-o în călătorie

Pe maimuțică (cred c-o știți). 

L-am luat și pe pisoiul Tiț...

Ne-am îmbarcat frumos pe-un plaur1

Și am pornit-o pe coclauri2

...

Nici până azi lumea nu știe

Despre a mea călătorie

În Delta Dunării*... Plutești 

Dar n-ai cum să te plictisești –

Și-n apă sunt atâția pești

Și-atâtea păsări peste tot! [...]

Aveți dar grijă (vă implor!)

Dacă veniți cumva aici.

Luați cu voi părinți, bunici,

Rude, vecini – pe cine vreți – 

Dar fiți, vă rog frumos, discreți:

Căci păsările-atunci vă lasă 

Să le-admirați la ele acasă

Și să le studiați... Mă rog 

Poți să nu fii ornitolog3

[...]

Când o să vin în Deltă iar

(O să-mi fac timp în calendar), 

Vino și tu, de vrei, de poți – 

Să ne întâlnim acolo toți. 

          Florin Bican, Descoperim cu Apolodor, în Deltă, păsările-n zbor 

1. plaur – formațiune vegetală acvatică, în care predomină stuful și care plutește la suprafața apei

2. coclauri – locuri neumblate sau puțin umblate, pustii, îndepărtate; locuri prăpăstioase

3. ornitolog – om de știință care se ocupă cu studiul păsărilor

*Dacă nu știți acest cuvânt

Delta-i triunghiul de pământ,

proaspăt format, care apare 

unde un râu se varsă-n mare. 

Scrie, în dreptul fiecărui exercițiu, răspunsul la cerințele de mai jos, cu privire la textele date. 

A. 

1. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 

Antonimele contextuale ale cuvintelor „dezvăluie” și „umedă”, subliniate în text, sunt: 

a) arată și ploioasă. 

b) ascunde și uscate. 

c) descoperă și udă. 

d) evidențiază și rece. 

Răspunsul corect: . 2 puncte

2. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.

Delta Dunării este rezervație UNESCO din 

a) 1989. 

b) 1991. 

c) 2011. 

d) 2015.

Răspunsul corect: . 2 puncte

3. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2.

Cei care merg în Delta Dunării trebuie să fie

a) discreți.

b) indiferenți.

c) ocupați.

d) plictisiți. 

Răspunsul corect: . 2 puncte 

4. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. 

Prima strofă are rimă 

a) îmbrățișată.

b) împerecheată. 

c) încrucișată.

d) monorimă. 

Răspunsul corect: . 2 puncte

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a indica dacă este „adevărat” sau „fals”, valorificând 

informațiile din fiecare text. 6 puncte

Textul 1 (Enunțul Adevărat Fals )

Parcul Natural Văcăreşti este considerat „Mica Deltă” a Bucureștiului. 

Helmut Ignat este redactor-șef al revistei National Geographic România. 

Prin expoziția care prezintă delta naturală și delta urbană, ICR Paris se 

alătură preocupărilor privind mediul înconjurător.

Textul 2 (Enunțul Adevărat Fals )

Gellu Naum a scris despre Apolodor. 

Apolodor pleacă din nou în călătorie alături de maimuțică și de pisoiul Tiț.

Pinguinul a călătorit doar în Deltă. 

6. Explică, în unu – trei enunțuri, un motiv pentru care Apolodor îi invită pe copii în Delta Dunării, 

valorificând textul 2. 6 puncte 

7. Prezintă, în 20 – 30 de cuvinte, o trăsătură a textului discontinuu, valorificând textul 1. 6 puncte

8. Precizează o asemănare și o deosebire de conținut între cele două texte. 6 puncte

9. Crezi că este important să împărtășești experiențele de călătorie cu cineva? Motivează-ți răspunsul, în minimum 30 de cuvinte, valorificând textul 2. 6 puncte 

B. 

1. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect.

Numărul literelor este egal cu numărul sunetelor în cuvântul

a) „cercetător”.

b) „deschisă”.

c) „expoziția”.

d) „triunghiul”.

Răspunsul corect: . 3 puncte

2. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect. 

Parcul Natural Văcărești este un paradis ..... plantelor. 

a) al;

b) a;

c) ai; 

d) ale. 3 puncte 

 Răspunsul corect: . 

3. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect. 

Parcul a fost ...... de natură, prin urmare s-a transformat într-un rezervor al plantelor. 

a) cucerit; 

b) cucerită; 

c) cuceriți; 

d) cucerite. 

3 puncte

4. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect.

─ Domnule jurnalist, nu ............................ doar un singur reportaj despre deltă!”. 

a) realizezi; 

b) realiza; 

c) realizează; 

d) realiză. 

3 puncte

5. Precizează ce parte de vorbire este cuvântul „mare” în fiecare dintre enunțurile următoare. 4 puncte

În enunțul „un râu se varsă-n mare.” cuvântul „mare” este ________________________ 

________________________________ . 

În enunțul „Delta Dunării este cea mai mare și mai bine conservată dintre deltele europene.” cuvântul 

„mare” este _______________________________________________ . 

6. Rescrie secvența „această zonă umedă care se întinde pe 190 de hectare”, modificând numărul 

verbului. 4 puncte

7. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a indica dacă este „adevărat” sau „fals”. 

În secvența preluată din Textul 1, „Delta-i triunghiul de pământ, care apare unde un râu se varsă-n mare”: (Enunțul Adevărat Fals )

• sunt două predicate; 

• cuvântul „pământ” are funcție sintactică de atribut substantival; 

• cuvântul „un râu” are funcție sintactică de complement direct; 

• cuvântul „mare” are funcție sintactică de complement circumstanțial de loc. 

Răspunsul corect: . 

Răspunsul corect: . 

8. Formulează un mesaj de încurajare pentru Apolodor, pinguinul călător, utilizând un numeral cardinal și un adverb de timp, pe care le vei sublinia. 8 puncte

SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte) 

1. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, o valoare umană identificată în textul 2, pe baza unui exemplu din textul dat și a unui exemplu din cultura universală. În redactarea răspunsului, vei valorifica experiența culturală (de exemplu: literatură, pictură și alte arte, obiceiuri/tradiții, personalități etc.) sau experiența personală într-un context cultural. 6 puncte

2. Redactează o compunere, de 70 – 130 de cuvinte, în care să relatezi o întâmplare prin care crezi că a 

trecut Apolodor în călătoria din Delta Dunării. 14 puncte

În redactarea compunerii, vei avea în vedere: 

– respectarea succesiunii logice a evenimentelor, în concordanță cu cerința dată;

– integrarea unui dialog de trei – cinci replici; 

– valorificarea a două informații din textul 2, altele decât cele din cerință. 

Pentru conținutul compunerii vei primi 10 puncte, iar pentru redactarea acesteia, 4 puncte. 

Notă! Compunerea nu va avea titlu sau motto. Punctajul pentru redactare se acordă numai în cazul în 

care compunerea are minimum 70 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus. 

👪👪