Limba și literatura română pentru clasele V-VIII
- Profa' de romana
- Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!
Faceți căutări pe acest blog
16 decembrie 2010
Quinta lezione. L' articolo determinativo per nomi maschili
Sa fii profesor in ziua de azi...
Un profesor in ziua de azi nu mai inseamna nimic, doar o carpa cu care elevii isi sterg pantofii...si toate astea din cauza noastra, a profesorilor. Noi ne plangem de elevii nostri, dar noi suntem cei care am provocat situatia asta si se pare ca o sa facem situatia si mai grava...
In mana profesorului nu a ramas nicio arma impotriva elevilor indisciplinati; il scoti afara de la ora si iti zice in fata ca nu vrea sa iasa sau, in timp ce unii scriu, sta si se uita la tine si-ti zice clar ca nu vrea. La toate astea adaugam parintii care sunt pasivi, nu se intereseaza deloc de situatia copilului (doar atunci cand ii vede corigenta- si atunci e prea tarziu) sau n-au autoritate in fata lor.
Cred ca ar trebui sa responsabilizam elevii. Trebuie sa invete ca totul se plateste, ca nu vine nimic in viata gratis, fara efort, fara munca. Sa fie constienti ca, atunci cand iau 4, nu e vina profesorului ,ci a lui ca nu a citit nimic.
Cu noua lege care spune ca vom fi platiti in functie de rezultatele elevilor, ii vom face pe toti genii, vor primi toti numai de 10. And this is the way for us to hell!!! O sa spunem categoric ,,elevul nostru, stapanul nostru!'' Pentru ca vor fi putini profesorii care isi vor risca postul, lasand elevi corigenti. Oare v-ati gandit dlor parlamentari cum se va face evaluarea elevilor? Oare o sa fie toti profesorii obiectivi???Pentru ca o sa aiba tot interesul sa fie subiectivi...
Umila mea parere: asa cum eu trebuie sa muncesc ca sa am ce manca, tot asa elevul trebuie sa invete ca sa treaca clasa...daca nu, sa moara de foame! Sa fie constient ca ceea ce-si face, cu mana lui isi face.Si depinde numai de el ...
Daca toti colegii am fi de parerea asta, ne-ar merge mult mai bine tuturor. Nu am avea o gramada de analfabeti care ajung sa aiba in mana pana si o diploma de laureat.
E mult de discutat pe tema asta, si nu mai am chef...
I can't get no..satisfaction..an I try..an try...
14 noiembrie 2010
Quarta lezione. La preposizione
- Compilate i spazi vuoti con la preposizione semplice adatta al testo:
- Compilate i spazi vuoti con la preposizione composta adatta al testo:
- Compilate i spazi vuoti con la preposizione o la locuzione preposizionale adatta al testo:
11 noiembrie 2010
Terza lezione. La congiunzione.
CONJUNCŢIA. LA CONGIUNZIONE
- Sottolineate le congiunzioni dai seguenti testi e mettete sopra una C se la congiunzione e coordinativa o una S se e subordinativa:Cunoaşte bine drumul , deci nu se poate rătăci.Vede oricine că este un om priceput.Am adus cărţi si reviste.Unul coboară, iar altul urcă.Ori e albă, ori e neagră.Nu ştie dacă-i vis sau realitate.Este frumos afară , chiar dacă a plouat.Ştiu că va fi bine.Poate să meargă cu maşina sau cu avionul.
- Costruisci proposizioni con le congiunzioni seguenti: deci, din cauză că, dar, pentru că, dacă, deşi.
- Baftă! Succes! In bocca al lupo!
10 octombrie 2010
Seconda lezione - Lettere specifiche della lingua rumena. La pronuncia.
Hai gia notato dall’alfabeto che prima
lettera difficile per voi, italiani, e
la vocale:
E una vocale mediana centrale senza
arrotondamento. Si forma dalla [a] chiudendo la bocca a meta. Se vogliamo dire
A con meta apertura della bocca, osserviamo che il suono che esce e Ă. Non puo
uscire la A con meta apertura. Per forza esce Ă!
Si pronuncia come in
inglese: the- t[ə], pencil- pens[ə]l.
a)
Inizio parola: măr– mela, păr- pera, văr- cugino,
văd- vedo, măgar- asino,
băiat-
figlio, rămas-rimasto,
căzut- caduto, plăcut- piacevole, găină- galina,
păcat- peccato.
primavera, cărămidă- mattone.
rasă-
rasa, capăt-fine,
varză- cavolo, lună- luna, tată- padre,
fată- figlia, fereastră-
finestra, nouă- nuove,
nuovo, cupă- copa, tazza,
sticlă – botiglia, toamnă- autunno,
limbă-
lingua,
stradă- strada .
Să facem propoziţii! /Facciamo dei enunciazioni!
Părerea ta mă impresionează. Tua opinione mi
impressiona.
Afară e toamnă. Fuori e l’autunno.
Vecinul meu are un fiu şi o fiică. Mio vicino ha un figlio e una figlia.
Mamă, mă vezi? -Mama, mi vedi?
2. 2. Â, â, Î, î –sono lo stesso suono, ma si usano diversamente come lettere. Prima variante si usa dentro parola, e
l’ultima variante si usa inizio e fine parola.
Il simbolo nella fonetica internazionale e [ɨ]- una vocale
chiusa centrale senza arrotondamento. Dove si chiude? La chiusura si forma
nella gola, dove l’aria esce da una apertura molto stretta.
Si
forma iniziando con la [i] ma e piu chiusa. Dobbiamo alzare il barbiglio (
masilare inferiore). Non dobbiamo arrotondire le labra.
La boca deve essere quasi chiusa. E la piu chiusa vocale della
lingua.
Exemple
România-
Romania, român-rumeno,
româncă- rumena, românesc- rumeno (aggettivo), câine- cane, pâine- pane, mâine- domani,
poimâine- dopo domani, târziu- tardi,
când- quando, vând- vendo,
rândunică- rondine, râde- ridere, rând- fila,
mână- mano,
sân-seno, mâncare- cibo, vânt- vento,
plâng- piango.
Facem fraze:
Faccciamo frasi:
Mâine cumpăr pâine. Domani
compro pane.
Sunt roman. Sono rumeno.
Sono rumena. Sunt româncă.
Trăiesc în România. Vivo in
Romania.
Văd un câine. Vedo un cane.
Se vogliamo fare un grafico sarebbe
cosi:
La A si troverebble alla base
centrale di un triangolo, dove l’appertura e piu grande della bocca
( come per stare al dentista J), la Ă di sopra, piu chiusa ( si usa tanto nel parlare
quando noi hai un discorso fluente, in tanti pronunciano la Ă dopo ogni parola,
o, quando non sai cosa dire, dici Ă per pensare di piu), con la Â, hai gia
visto, si pronunciano le consonanti in alfabeto.
Come trucco, puoi provare a dire
consonanti senza vocali dopo di loro. Cioè, B, senza E o I (be, bi), C, senza E
o I (ce, ci). capisci
Quindi, dopo la consonante sentirai
una voce sorda e ti abituerai a pronunciarla.
Facciamo vocalizzazioni con tutte
tre vocali A, Ă, Â insieme:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA (boca
aperta al massimo come dal stomatologo)
ĂĂĂĂĂĂĂĂ (boca aperta per pensarci sopra)😟
ÂÂÂÂÂÂÂ ( boca quasi chiusa per mal di gola) 😷
3. 3.Ş, ş (s con una virgola sotto)
Pronunţăm:
Pronunciamo:
şi- e,ed,
aşa- cosi,
şarpe-serpente,
şase-sei, şapte-sette, şaizeci-sessanta, şoarece-topo,
coş- cestino, paşi-
passi, maşină- machina, româneşte ( avverbio-come parla? parlo
rumeno: vorbesc româneşte), peşte- pesce, cocoș- gallo, şoaptă-
sussurro.
Propoziţii:
Am şase ani. Ho
sei anni.
Am şaizeci de ani. Ho sesanta anni.
Am maşină nouă. Ho una nuova machina.
El vorbeşte
româneşte. Lui parla rumeno.
Per fare silenzio, in rumeno si puo dire anche con una interiezione,
per esempio ai bambini: Fate silenzio!
Faceţi linişte! ŞŞŞŞ! ( metendo un ditto sulla bocca) J
4. 4.Ţ, ţ (t con una virgola sotto)
ţăran-contadino,
ţară-paese, colţ-angolo, ţine-tieni,
căţăra-arrampicarsi, băţ- bastone,
faţă- viso, viaţă- vita, interacţiona- interagire, funcţiona- funzionare, cuţit- coltello, raţă-
anatra, braţ-
braccio, acţiune- azione, funcţie- funzione.
Propoziţii:
Țara mea este frumoasă. Mio paese e bello.
Sunt un ţăran. Sono un contadino.
Sunt o ţărancă. Sono una contadina
Funcţionează foarte bine. Funziona molto bene.
5. 5. Diversamente si pronuncia la [ j]
Si pronuncia come in francese: je –io, joli- carino
Exemple:
Jar- carbone
Ajutor- aiuto
Etaj- piano
Deja- gia
Propoziţii:
Am cerut ajutor. Ho chiesto aiuto.
La
ce etaj stai? A che piano
habiti?
Locuiesc jos, la primul etaj. Abito giu, al primo piano.
A
plecat deja! E partito gia!
6. 6. La z
si pronuncia come in museo, vaso, esame, casa.
Tante volte la s del italiano diventa z in rumeno: caso- caz, basa- bază, fisionomia- fizionomie, vaso- vază, museo- muzeu, gas-gaz.