Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

06 aprilie 2025

Lacul de Mihai Eminescu

 Opera lirică ,,Lacul” explorează teme universale precum iubirea, natura și efemeritatea, prin intermediul unui limbaj expresiv profund și a unor imagini artistice sugestive.

Câteva valori comune care se regăsesc în această operă sunt:

1. Iubirea idealizată și dorul de împlinire. Poezia exprimă dorința eului liric de a se întâlni cu ființa iubită pe marginea unui lac din mijlocul pădurii. Natura devine martoră și complice visului romantic. Neîmplinirea iubirii creează un final trist, subliniind tema dorului și a melancoliei.

2. Natura ca oglindă a sufletului. Personificarea elementelor cadrului (lacul, codrul, luna) umanizează natura făcând-o parte din experiența emoțională. Cromatica (albastrul, galbenul și albul) creează un peisaj simbolic, asociat cu puritatea și visul.

3. Timpul și efemeritatea. Poezia surprinde un moment efemer, o întâlnire visată care nu se materializează, subliniind nostalgia și durerea neîmplinirii.

4. Resemnarea și acceptarea. Deși visul nu se împlinește, natura oferă o formă de alinare, transformând durerea într-o stare de resemnare acceptată.


03 aprilie 2025

Fișa ortografică

  1.  Sufletumi/ Sufletu- mi râde la vederea copilului.
  2. Imaginează -ți/ Imagineazăți că ești un star de cinema.
  3. Mama la/ l-a legănat să adoarmă mai/ m-ai repede.
  4. Ce sa/ s-a întâmplat azi la școală?
  5. Na/ N-a știut care este cel potrivit.
  6. Măcar ști/ știi unde locuiește colegul său?
  7. Cei/ Ce-i cu dânsul?
  8. Văzândumă/ Văzându-mă, a întors privirea.
  9. Mă bucur de-al/ deal primăveri/ primăverii vânt.
  10. Aceasta este ce-a/ cea mai/ m-ai lungă zi din an.
  11. Justificațivă/ Justificați -vă răspunsul în două enunțuri.
  12. Justifică -ți/ Justificăți răspunsul în două enunțuri.
  13. Mama na/ n-a ajuns încă de la/ l-a serviciu .
  14. Între timp sau/ s-au produs mutații/ mutați în celulele ADN.
  15. A ajuns la/ l-a baza pârtiei rostogolinduse/ rostogolindu-se peste cap.
  16. Ce ție/ ți-e nu-ți/ nuți place, altuia nui/ nu-i face.
  17. M-am/ Mam bucurat văzându- l/ văzândul.
  18. Sar/ S-ar puțea obișnui cu prezența lui.
  19. Într-o/ întro oră trebuie să ajung la/l-a cursuri.
  20. Concurează cu proprii/ propriii colegi.
  21. Sa/ S-a întâlnit cu prieteni/ prietenii tăi buni.
  22. Rescrie/ Re scrie enunțul trecându-l/ trecândul la/ l-a plural.
  23. Pentru ați/ a-ți menține câinele în formă bună, ar fi/ fii indicat să-l/ săl lași să alerge.
  24. Va/ V-a rămâne/ rămânea la / l-a noi până mâine.
  25. Îi cunosc bine intențiile/ intențile.
  26. Vei trudi/ trudii pe treptele/ trepte- le devenirii/ deveniri.

02 aprilie 2025

Asocierea textului ,,Băiatul cu pijamale în dungi” de John Boyne

        Textul- suport poate fi asociat cu opera ,,Hoțul de cărți” de Markus Zusak deoarece explorează teme similare precum prietenia în condiții extreme, Holocaustul, inocența copilărească și confruntarea cu nedreptatea.

        În primul text, Bruno și Shmuel își întrețin o prietenie transcendentă, deși sunt separați de un gard de sărmă și de realități sociale brutale.

        În al doilea text, Liesel Meminger se împrietenește cu Rudy și împreună reușesc să depășească cruditatea lumii și a războiului.

        Bruno îi aduce de mîncare lui Shmuel la gardul lagărului și încearcă să-l ajute, ignorând pericolul. Liesel și Rudy își păstrează inocența copilăriei jucandu-se pe străzile împânzite de naziștii care îi căutau pe evrei.


Exemplu de asociere de texte

        Opera ,,Minunea” de R.J.Palacio poate fi asociată cu ,, Matilda” de Roald Dahl, datorită temelor comune precum educația, curajul în fața adversității și puterea acceptării. 

        În primul text, Auggie, un băiat cu o diformitate facială își înfruntă temerile pentru a merge la școală și demonstrează că educația este cheia integrării sociale, în ciuda prejudecăților.

        În al doilea text, fetița genială folosește educația pentru a depăși mediul ostil din familie. 

        Auggie este inițial marginalizat de colegii de școală, dar prin perseverență și sprijinul familiei ajunge să câștige respectul tuturor. Matilda își găsește alinarea la bibliotecă și în relație cu învățătoarea Honey, care o ajută să-și valorifice inteligența.


Ce înseamnă element de conținut comun în două texte literare?

 Un element de conținut comun se referă la o temă, motiv, personaj, simbol, structură narativă sau alt component care apare în ambele opere, făcând posibilă o analiză comparativă. Aceste elemente pot fi folosite pentru a evidenția asemănări, deosebiri sau influențe între texte.

Exemple de elemente de conținut comun în literatură:

1. Teme universale

  1. dragostea (romantică, interzisă, sacrificiu) 
  2.  moartea și destinul (inevitabilul morții, lupta împotriva sorții, dorința de nemurire)
  3.  familia
  4. singurătatea
  5. războiul și pacea, (absurditatea războiului, eroismul și trauma, lupta pentru supraviețuire)
  6.  revolta și libertatea ( revolta împotriva societății, libertatea individuală, respingerea normelor)
  7.  natura și civilizația ( forța purificatoare a naturii, corupția civilizației, pierderea inocenței)
  8. binele versus rău (conflicte interioare, răul ca forță cosmică, alegerea morală)
  9. căutarea identității(descoperirea sinelui, criza adolescenței)

  ( ex. tema războiului în ,,Războiul care mi-a salvat viața” si ,,Hoțul de cărți”)

2. Arhetipuri și motive

  1.  inocența
  2.  eroul
  3.  mentorul
  4.  înțeleptul
  5.  Mama Terestră 
  6. femeia fatală
  7.  țăranul legat de pământ
  8. trădătorul
  9.  iubirea imposibilă
  10.  călătoria inițiatică
  11.  lupta binelui cu răul 
  12. personajul trădător 
  13. moartea și regenerarea
  14.  pierderea inocenței
  15. ciclul morții și renașterii
  16.  lupta pentru pământ
Ex. arhetipul trădătorului în ,,Uleul și găinile” de Grigore Alexandrescu și în ,,Povestea vorbei” de Anton Pann

3. Personaje similare

  1.  înțeleptul
  2. femeia fatală
  3.  antieroul
  4.  ipocritul
  5.  coruptul
  6.  lingușitorul
  7.  avidul
  8.  simulantul
  9.  eroul inițiatic
  10.  victima 
ex. lingușitorul întruchipat de vițel  din ,,Boul și vițelul” și Ghiță Pristanda din ,,O scrisoare pierdută”

4. Structuri narative

  1. narațiunea la persoana I 
  2. narațiunea la persoana a III-a
  3. utilizarea monologului interior
  4. povestirea în ramă
  5. alternanța
  6. înlănțuirea

5. Simboluri

  1. apa (care simbolizează regenerare, viață, puritate, claritate)
  2. focul (simbol al pasiunii și distrugerii)
  3. călătoria (simbol al cunoașterii de sine și al înțelegerii lumii, al inițierii, al maturizării și al depășirii obstacolelor, ca lecție de viață)
  4. pământul (simbol al rădăcinii și tradiției, al legăturii cu strămoșii)
  5. pasărea Phoenix (simbol al renașterii și libertății)
  6. oglinda
  7. inelul
  8. balta (simbol al sărăciei și stagnării)
  9. codrul
  10. hanul
  11. arborele (simbol al vieții)
  12. marea ( ca simbol al provocării și necunoscutului, ca spațiu al subconștientului și infinitului)

6. Intertextualitate

  1.  referințe directe sau indirecte între texte (ex. Faust de Goethe și Doctor Faustus de Thomas Mann)

De ce sunt importante în analiza literară?

1. Arată influențe- cum un text inspiră pe altul

2. Subliniază preocupări comune- ale unei epoci sau curent literar

3. Permit interpretări comparative- subliniind originalitatea sau tradiția

De exemplu, dacă vom compara Meșterul Manole (balada populară) cu Legenda Mănăstirii Argeș (Eminescu), elementul comun este sacrificiul feminin pentru construcție, dar tratarea este diferită, una folclorică și alta romantică.