Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

30 ianuarie 2025

Item B7 Exerciții rezolvate în comentarii

  1.  Transcrie propozițiile din frazele următoare și precizează felul lor:
  • a. Unu-i Ochilă pe fața pământului care vede toate și pe toți altfel de cum vede lumea cealaltă.
  • b. Prima ediție a Târgului de Crăciun din Sibiu a avut loc în 2007 , când Sibiul era Capitala Culturală Europeană și a reprezentat un proiect pilot, întrucât tradiția acestui tip de eveniment nu exista în țară. 
  • c.Ea a plecat cu trenul, ca pe sâmbătă să ajungă la cei ce o așteptau.
  • d.Mama uită atunci când un copil o uimește sau o dezamagește, că nu ea singură a plămădit acel copil.
  • e. Când a terminat de vorbit, s-a bucurat toată lumea, oftând ușurată, și ne-a dat drumul acasă. 
  • f. Însă tocmai apare Iancu pe alee cu mingea, iar acum chiar ne strângeam vreo zece copii, cu tot cu cei care mai erau prin parc. 
  • h. Tabloul poate fi legat de o scrisoare pe care artistul i-a scris-o fratelui său în septembrie. 
  • i.Belgica a rămas timp de un an în închisoarea banchizei și a fost nevoită să devină prima expediție care a iernat în Antarctica. 
  • j.Știu însă că simțul umorului i s-a terminat când învăța la matematică.
  • k.Din acest punct de vedere, cei vechi, care au așternut acele povești și pilde, ne arată că natura umană este până la urmă universală, indiferent de cultură, spațiu sau epocă.
  • l.Punctul de reper în plimbări îl constituie de obicei iazul cu coadă de stuf, pe care fâlfâie zborul metalic, sacadat al rațelor sălbatice și apune soarele arhaic somptuos.
  • m.Aveau nişte aşteptări incredibile şi credeau că vor găsi oraşe în care casele vor avea acoperişuri din aur.
  • n.Uneori, când cineva e foarte important, continuă mama, omul al cărui angajat este îi cere să se ducă în altă parte, unde există o treabă specială.

 2. Completează enunțul: „Bunica își iubește enorm nepoții...” , cu o propoziție subordonată, precizând și felul acesteia.

 3. Completează enunțul: „Mulți au crezut... ” cu două propoziții aflate în raport de coordonare disjunctivă și precizează felul acestora.

4. Completează enunțul următor cu o propoziție subordonată circumstanțială de scop: Cu paharele pline aștept starea aceea incertă...

 5. Realizează expansiunea unei funcții sintactice din enunțul de mai jos, apoi precizează felul subordonatei obținute: Muma Pădurii locuiește în codrii neatinși de topor. 

 6. Transcrie subordonata din fraza: Un băiat este certat pentru că nu-și controlează atitudinea. , precizează felul acesteia, apoi realizează contragerea ei.

 7. Stabilește tipul raportului dintre propozițiile din fraza dată: Morarul simțea furie, deci plecă el din încăpere și observă lumea adunată. 

 8. Scrie opinia ta despre tradițiile românești sub forma unei fraze alcătuite dintr-o propoziție principală și două subordonate completive directe, aflate în raport de coordonare adversativă. 

   9. Completează enunțul Noi am pufnit în râs. cu o propoziție, în așa fel încât în fraza obținută să existe un raport de coordonare adversativă.

 10. Completează cu o propoziție enunțul N-am avut niciodată o bicicletă a mea., precizând raportul sintactic din fraza astfel obținută. 

 11. Menționează modalitățile prin care se realizează coordonarea în următoarea frază: Învățătoarea m-a privit lung, a zâmbit puţin şi mi-a răspuns. 

 12. Alcătuiește o frază din două propoziții, în care substantivul grădină să aibă funcția sintactică de complement direct și să fie termen regent pentru o propoziție subordonată atributivă. 

 13. Transcrie subordonata din fraza: Se gândește că va obține premiul mult visat., precizează felul acesteia, apoi realizează contragerea ei. 

 14. Realizează expansiunea funcției sintactice subliniate în enunțul de mai jos, apoi precizează felul subordonatei obținute: Pot învăța la geografie toată lecția. 

 15. Alcătuiește o frază cu două propoziții, în care adverbul relativ unde să introducă o subordonată atributivă.

07 ianuarie 2025

Atributul. Ce este? De câte tipuri este? Cum se analizează?

 

 Atributul este parte secundară în propoziție care determină un substantiv ( copilul 😜substantivului, băiatul mamei, dacă citiți Povestea propoziției )

Povestea Propoziției

👆aici pe blog ) 

Ne luăm un substantiv și îi punem determinant/ copil/ atribut 😁

masă 👉mare

masa 👉aceasta 

masa  👉din lemn   

masa   👉pentru scris

masa  👉 de aici

masa 👉vecinului

trei 👈mese           

     👀Observați că atributul  stă de obicei după substantiv, dar poate sta și în fața lui!  (marea masă, a vecinului masă, această masă...)

 Atributul răspunde la întrebările:

-care? Care frate? Fratele cel mic a venit mai repede.

-ce fel de?  Ce fel de pantofi? Poartă pantofi cu toc.

-al, a, ai, ale cui?  Al cui băiat? Băiatul vecinului este fotbalist.

-cât? câtă? câți? câte?  Cât ai plătit? Am plătit doi lei.

Există:

👉atribut substantival: Observ băiatul mamei.

👉atribut adjectival: Observ băiatul inteligent.

👉atribut pronominal: Observ băiatul acestuia.

👉atribut verbal: Am plăcerea de a citi.

👉atribut adverbial: Observ băiatul de aici.

👉atribut interjecțional: Observ băiatul wau.

👀Este atribut substantival pentru că se exprimă printr-un substantiv, atribut adjectival pentru că se exprimă printr-un adjectiv, atribut verbal pentru că se exprimă printr-un verb, și tot așa. V-ați prins, nu? Simplu!

Cum îl analizăm?👇

👉mamei= atribut substantival exprimat prin substantiv comun, gen feminin, nr. sg, caz genitiv, articulat hotărât cu ,,ei”.

👉inteligent=atribut adjectival  exprimat prin adjectiv propriu-zis, variabil, se acordă cu subst.,,băiatul” (masc, sg, acuzativ), grad pozitiv

👀atributul adjectival este singurul care se acordă în gen, nr și caz cu substantivul! Adică preia genul, nr și cazul de la substantiv!

👉acestuia= atribut pronominal exprimat prin pronume demonstrativ de apropiere, masculin, sg, caz  genitiv

👉de a citi= atribut verbal exprimat prin verb (formă verbală nepersonală de infinitiv), caz acuzativ

👉de aici= atribut adverbial exprimat prin adverb de loc, caz acuzativ

👉wau=atribut interjecțional exprimat prin interjecție, caz acuzativ

Vezi și: 👇

Valorile sintactice (Portofoliu)

Alte tipuri de adverbe. Locuțiuni adverbiale

 




21 octombrie 2024

Gând

,,Viața e un teren de joacă pentru curajoși. " Frumos spus 👇

Emma de la DilEmma. ZUnivers Podcast 


02 septembrie 2024

Gând

 Iubirea se naște din nimic, dintr-o anume energie reciprocă. Nu are vreun motiv. Simți o apropiere magică, inexplicabilă. Problema este că, de cele mai multe ori, o ignorăm sau nu avem curajul să facem vreun pas în întâmpinarea ei. Atunci când cauți motive sa fii cu un om, nu mai este iubire. Este dependență, atașament și niciuna nu are nimic a face cu iubirea. Iubirea este simplă magie! ❤️❤️