Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

16 aprilie 2024

Cum se construiește simplu o frază în care să existe o subordonată atributivă?

 👉Simplu! 

Putem construi o propoziție subordonată atributivă introdusă prin orice element de subordonare dacă ne luăm ca regent în propoziția principală substantivul ,,întrebarea” .

 Astfel propoziția  subordonată va fi intercalată (în interiorul) regentei.

💙Întrebarea cine a câștigat stă pe buzele tuturor.

💙Întrebarea ce a câștigat stă pe buzele tuturor.

💙Întrebarea dacă a câștigat stă pe buzele tuturor.

💙Întrebarea când va câștiga stă pe buzele tuturor.

💙Întrebarea unde va pleca stă pe buzele tuturor.

💙Întrebarea cu cine va pleca stă pe buzele tuturor.

💙Întrebarea cum se pudrează plăcintele stă pe buzele tuturor.

vezi și:👇

Cum se construiește simplu o frază în care să existe o subordonată completivă prepozițională?

Cum se construiește simplu o frază în care să existe o subordonată completivă directă?

09 aprilie 2024

Cererea

 


Corectează greșelile identificate în redactarea cererii de mai jos:👇



Tipare textuale. Fișă pentru portofoliu

 

Tipar narativ

-prezența narațiunii și a naratorului

-întâmplări care se succed logic

-predomină verbele: ce face? unde ? când? cine?

-Ce se povestește?

Ex. ,,În vremuri de demult, după ce Uther Pendragon închise ochii, Britania nu mai avu rege și fiecare cavaler nădăjduia să pună mâna pe coroană.”  (Povestiri de la Curtea Regelui Arthur editate de Andrew Lang)

 

Tipar descriptiv

-descrierea unui loc, a unei persoane sau a unui obiect

-predomină grupurile nominale: substantiv-atribut, prin care se redau trăsăturile particulare în detaliu

-verbe la timpul imperfect sau prezent

-ce se descrie?

Ex. ,,Noaptea visam școala: un palat mare, mare și frumos, ca în basme, cu porți de fier, cu geamlâcuri, cu uși de cleștar, cu ziduri văpsite ca niște icoane și mai împodobite decât steaua lui Moș Nicuță” (Domnul Vucea de Barbu Ștefănescu-Delavrancea)

Ex. ,,Nechifor Lipan le cunoștea pe toate și știa orișicând la ce uși să bată și la ce slujbași să se înfățișeze, căci el umbla din tineteță în țara cealaltă de devale.” (Baltagul de Mihail Sadoveanu)

Tipar dialogat

-prezența liniei de dialog sau a dialogului dramatic și a elementelor de oralitate (întrebări, exclamații, vocative, interjecții)

-cine cu cine dialoghează?

Ex. ,,– Nu ți-a dat un număr când ai dat petițiunea?

-Nu.

-De ce  n-ai cerut?

-N-am dat-o eu.

-Da’ cine? ”(Petițiune de I.L. Caragiale)

 Ex. CAȚAVENCU: (cu modestie) D-le președinte, vă rog, cerusem și eu cuvântul…

TRAHANACHE: Da, (binevoitor)da, stimabile. Aveți cuvântul. Poftiți la tribună!...

(O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale)

 

Tipar argumentativ

-prezența ipotezei, a argumentelor și a concluziei- o opinie personală

-ce se argumentează?

Ex. În opinia mea, sportul este o activitate de bază în viața unui om, astfel că practicarea sportului încă de la vârste fragede contribuie de dezvoltarea sănătoasă a organismului. Îmi amintesc că atunci când eram mic, chiar din clasele primare, profesorii de sport de la diverse discipline sportive veneau în școli pentru a îndruma și motiva copiii să se înscrie la o disciplină.

Tipar explicativ

-explicarea  modului în care se fac anumite lucruri, motivului pentru care se fac anumite lucruri

-ce se explică? cum se face? de ce se face?

Ex. „ Ghețarii se formează din zăpezi permanente, procesul fiind unul lent. În timpul zilei, sub acțiunea razelor de soare, zăpada se topeşte la suprafață, iar apa rezultată se infiltrează mai adânc în zăpadă şi îngheață. Întâi se formează o gheață grăunțoasă, care, sub presiunea zăpezii de deasupra, se transformă într-o gheață transparentă, sticloasă.”

 

 

Precizați tiparul textual al următoarelor fragmente:

1.În mintea noastră începuse să crească o prăjitură imensă, în multe trepte, acoperită cu ciocolată și asaltată de elevi minusculi, zeci, sute de copii, care escaladau treptele uriașei prăjituri.”

2.N-am trecut pe lângă el, n-am vrut să-mi zică salut, l-am tras pe tata cât mai pe sub stâncă, cât mai repede și, cu un clește mișcându-se singur în piept, m-am prăvălit în remorcă.”

3. Atunci când apar diferențe majore în mineralizarea smalțului, dinții devin casanți, se pot sparge, copiii nu mai pot mânca și astfel apar diverse probleme.

4. „‒ Vreau să zic: unde ai stat până acum?

‒ Pe lângă Bila de Aur.”

5. În concluzie, în orice stadiu al vieții ne aflăm, fie că suntem mici, mari, grași sau slabi, sportul este o cale esențială prin care putem reuși să trăim mai mult, să ne dezvoltăm sau să ne menținem forma fizică și mentală.

vezi și:👇

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/2023/11/text-narativ.html 

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/2024/03/textul-descriptiv.html

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/2023/11/text-dramatic.html

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/2023/11/text-argumentativ.html

https://lezionidilinguarumena.blogspot.com/2023/11/text-explicativ.html

05 aprilie 2024

Adjectivul pronominal de întărire. Forme și funcții sintactice

 


Funcție sintactică: atribut adjectival

Analizează adjectivele pronominale de întărire din enunțurile următoare:👇



Completează spatiile libere cu forme corecte: 👇



Balul pomilor de Dimitrie Anghel

 Cu legănări abia simțite și ritmice, încet-încet,

Pe pajiștea din fața casei, caișii, zarzării și prunii,

Înveșmântați în haine albe se clatină în fața lunii,

Stând gata parcă să înceapă un pas ușor de menuet.


Se cată ram cu ram, se-nchină, și-n urmă iarăși vin la loc,

Cochetării și grații albe, și roze gesturi, dulci arome,

Împrăștie în aer, danțul acesta ritmic de fantome,

Ce-așteaptă de un an de zile minuta asta de noroc.


Ce e de spumă, sus pe ramuri, se face jos de catifea,

Și astfel umbrele căzute pe pajiște par mantii grele

Zvârlite de dănțuitorii ce au rămas numa-n dantele,

În parcul legendar în care s-a prefăcut grădina mea.


Pe gura scorburilor vîntul plecat a deșteptat un cînt,

Și-nvoalte mâneci horbotate se-ntind ușoare să salute

Preludiul acestei stinse și dulci orchestre nevăzute,

Și-apoi cu reverențe pomii s-au înclinat pân’ la pământ.


Ghirlănzi de flori îi leagă-n treacăt și-un arc sub fiecare ram

Boltește-albastre perspective, sub care alte cete ninse

Coboară pe pământ din ceruri, venind cu candele aprinse

Să facă și mai albă noaptea acestui alb epitalam.


Așa-s în clipa asta toate, dar mâine albii cavaleri,

Despodobiți de-atâtea grații, ce le-mprumută luciul lunii,

Vor deveni ce-au fost de-a pururi: caișii, zarzării și prunii,

Banalii pomi din fața casei, ce-i știu de-atâtea primăveri.