Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

17 noiembrie 2023

Text narativ

 👉narator (obiectiv/ subiectiv)

👉narațiune (înlănțuire, alternanță, inserție)

👉întâmplări (fir narativ, momentele subiectului)

👉personaje (principale, secundare, episodice, figuranți, individuale, colective)

👉indici spațio-temporali

👉acțiune (frecvența verbelor)

👉două timpuri principale sunt utilizate în textul narativ, prezentul și perfectul simplu.

Vulpea și barza de Jean de la Fontaine

 Gen: epic în versuri

Tema: lumea animalelor

Specie: fabulă

Morala:👇

Fiind o fabulă, textul transmite o morală: din păcălitor, vulpoiul devine păcălit, (,,înșelătorii prea ușor/ Sunt înșelați la rândul lor”)  deoarece, din lăcomie, acceptă invitația la masă a berzei. Șiretenia inițială a vulpoiului este astfel pedepsită.

 În viață există un echilibru, ceea ce oferi este ceea ce primești. Vulpoiul reprezintă tipul omului meschin căruia i se plătește cu aceeași monedă.

Rezumat:👇

Într-o zi, vulpea s-a gândit să se amuze puțin pe seama berzei, de a cărei apariție pe care o considera ciudată, râdea tot timpul.

“Te invit astăzi să iei cina cu mine”, i-a zis berzei, zâmbind în sinea sa de planul pe care îl avea în minte.

Barza a acceptat încântată invitația și a ajuns la timp pentru cină,  fiind și foarte flămândă.

La cină, vulpea a preagătit supă. Dar vicleana vulpe a pus supa într-o farfurie întinsă, încât barza nu a putut să mănânce deloc cu ciocul său lung și ascuțit. Barza nu reușise să ia nici măcar un strop de supă.

Ca să își bată și mai tare joc de barză, vulpea se arată extrem de încântată de supa pe care o mâncase cu atâta poftă.

Flămândă, barza a fost dezamăgită de ce pusese la cale vulpea, dar nu și-a pierdut calmul și nici nu a găsit de cuviință că ar trebui să își ia zborul cât mai repede. În schimb, nu peste mult timp, barza a invitat-o și ea pe vulpe la cină. Vulpea a ajuns la ora la care fusese invitată, iar barza i-a servit la cină un pește delicios care mirosea apetisant.

Dar peștele era pus într-un vas înalt cu gâtul subțire. Barza a putut să mănânce ușor cu ciocul său lung, dar vulpea nu a putut decât să lingă vasul pe dinafară și să adulmece mirosul. Iar atunci când vulpea și-a pierdut cumpătul, barza i-a spus cu calm: să nu îți mai bați joc de vecinii tăi, dacă nu suporți să fii tratată în același fel. (preluare Anii de școală)

Vulpea şi barza

de Jean de La Fontaine

                        Jupân vulpoi s-a fudulit odată,

                        Poftind la masă pe cumătra barză.

                        N-a fost o cină prea îmbelşugată,

                        Că dumnealui făcea economie;

                        O zeamă lungă, cu puţină varză,

                        Iar ca s-o păcălească, i-a pus-o-n farfurie.

                        Zadarnic biata barză îşi încerca norocul,

                        Că n-ajungea să soarbă un singur strop, cu ciocul;

                        Pe când vulpoiul, ciorba, a supt-o la iuţeală.

                        Voind să răsplătească această păcăleală,

                        La rându-i doamna barză, aşa, cam dup-o lună,

                        Şi-a invitat vecinul la o gustare bună.

                        Pe scumpa lui amică, nu poate s-o refuze!

                        A spus, galant, vulpoiul, lingându-se pe buze.

                        Apoi, cu pasul legănat,

                        Spre casa berzei s-a-ndreptat,

                        Lăudându-i marea bunătate

                        Şi-aromitoarele bucate.

                        Venea mireasmă dulce de carne la frigare,

                        Tăiată-n bucăţele mărunte, o minune!

                        (Vulpoii nu duc lipsă de poftă de mâncare.)

                        Dar barza, dinadins,

                        Tocana-ntr-o garafă cu gâtul lung i-o pune.

                        Bucăţele de carne ea le scotea în cioc,

                        Vulpoiul însă, tufă! nu izbutea deloc.

                        Nici o firimitură cu botul lui n-a prins.

                        Şi s-a întors acasă flămând, bătu-l-ar vina,

                        Pleoştit şi nemâncat,

                        Cu coada-ntre picioare şi foarte ruşinat,

                        Ca un vulpoi pe care l-a păcălit găina.

                        Înşelătorii prea uşor

                        Sunt înşelaţi, la rândul lor.

16 noiembrie 2023

Texte literare pentru asociere (grupate pe teme)

Fișă pentru portofoliu

1. Dumbrava minunată de Mihail Sadoveanu-copilul în relație cu familia și cu natura

  • Amintiri din copilărie de Ion Creangă
  • În casa bunicilor de Ionel Teodoreanu
  • Copilăria de Maxim Gorki
  • Heidi, fetița munților de Johanna Spyri
  • 45 de kile de speranță de Anna Gavalda
2. Fram, ursul polar de Cezar Petrescu- călătoria

  • Cărțile cu Apolodor de Gellu Naum
  • Crăiasa zăpezii de Hans Christian Andersen 
3. Răscoala copiilor de Dan Lungu- rolul modelator al bunicilor
  • În casa bunicilor de Ionel Teodoreanu
  • Dumbrava minunată de Mihail Sadoveanu
  • Bunicul, Bunica de Barbu Ștefănescu Delavrancea
  • Miruna o poveste de Bogdan Suceavă
4. Sânziana și Pepelea de Vasile Alecsandri- iubirea
  • Steaua fără nume, Jocul de-a vacanța de Mihail Sebastian
  • Romeo și Julieta de W. Shakespeare
  • Luceafărul de Mihai Eminescu
5. Pasărea de Ștefan Augustin Doinaș- valori umane
  • O vară cu Isidor, Iarna lui Isidor de Veronica D. Niculescu
  • Numai poetul de Mihai Eminescu
  • Privighetoarea de Ioan Alexandru Brătescu-Voinești
6. Corigent la limba română de Ion Minulescu- aventură prin lectură
  • La Medeleni de Ionel Teodoreanu
  • Romanul adolescentului miop de Mircea Eliade 
  • Inocenții de Ioana Pârvulescu
  • Nucul lui Odobac de Emil Gârleanu
  • Viața secretă a copacilor de Peter Wohlleben
  • Hronicul și cântecul vârstelor de Lucian Blaga
7. Timpul fulgilor de nea de Matei Vișniec- relația omului cu timpul
  • Numai poetul, Revedere de Mihai Eminescu
  • Cartea cu jucării de Tudor Arghezi
  • Hronicul și cântecul vârstelor de Lucian Blaga
8. Solenoid de Mircea Cărtărescu- educația prin lectură
  • Matilda de Roald Dahl
  • Hronicul și cântecul vârstelor de Lucian Blaga
  • Inocenții de Ioana Pîrvulescu
  • Baronul din copaci de Italo Calvino
9. Curcubeul de Dimitrie Anghel- frumusețea naturii
  • Vara de George Coșbuc
  • Scoica de Ion Pillat
  • Lacul de Mihai Eminescu
  • Sfârșit de vară de George Topârceanu
10. Scatiul și stăpânul său de Anton Holban- prietenia dintre om și animal
  • Dumbrava minunată de Mihail Sadoveanu
  • Prietenul meu de Ioana Pârvulescu
  • Iarna lui Isidor de Veronica D, Niculescu
11. Ion de Liviu Rebreanu- valorificarea tradițiilor
  • Nunta Zamfirei de George Coșbuc
  • Baltagul de Mihail Sadoveanu
  • Amintiri din copilărie de Ion Creangă
12. Dl. Goe...de I.L.Caragiale- educația în familie
  • Olguța și un bunic de milioane de Alex Moldovan
  • O zi cu tanti Viki de Doina Ruști
  • Dosarul unei vacanțe de groază de Ana Rotea
13. Ursul și vulpea de Grigore Alexandrescu- empatie, dreptate, iertare
  • Capra cu trei iezi de Ion Creangă
  • Un urs pe nume Paddington de Michael Bond
14. Anii vieții de Lucian Blaga- maturizare, desprinderea de familie
  • Baltagul de Mihail Sadoveanu
  • Amintiri din copilărie de Ion Creangă
15. Oscar și Tanti Roz de Eric Emmanuel- Schmitt- prietenia
  • Heidi, fetița munților de Johanna Spyri
  • De veghe în lanul de secară de J.D.Salinger
16. Pașa Hassan de George Coșbuc- măreția trecutului
  • Sobieski și românii de Costache Negruzzi
  • Cetate în noapte de Lucian Blaga
  • Val și Cetatea Sufletelor de Ana Alfianu
17. Minunea de R.J.Palacio- rolul profesorului în formarea copilului
  • Un pedagog de școală nouă de I.L.Caragiale
  • Amintiri din copilărie de Ion Creangă
  • Ca peștele în copac de Lynda Hunt
  • Mâini mici de Ana Dragu
18. Exuvii de Simona Popescu- jocul
  • Iarna pe uliță de George Coșbuc
  • Amintiri din copilărie de Ion Creangă
19. Un pedagog de școală nouă de I.L.Caragiale- cunoașterea
  • Revedere, În zădar în colbul școlii de Mihai Eminescu
  • Necazuri cu școala de Daniel Pennac
  • Domnul Vucea de Barbu Ștefănescu Delavrancea
Poate reușiți să citiți măcar câte una pe categorie!
😃😃😃

15 noiembrie 2023

Textul argumentativ

👉 este un text în care ne susținem un punct de vedere  care se numește teză sau ipoteză.

👉se numește argumentativ pentru că trebuie să aducem argumente la ceea ce susținem

👉argumentele pot fi pro sau contra

👉trebuie folosiți termeni specifici  argumentării precum: 

  • consider că
  • deoarece
  • fiindcă
  • întrucât
  • pentru că 
  • mă interesează
  • îmi place
  • îmi stârneşte interesul… deoarece,
  • bineînţeles,
  • în mod sigur,
  • în mod evident,
  • cert este că

👉trebuie 2-3 argumente clare, solide, bine dezvoltate, (cam 2-3 rânduri pentru fiecare) marcate prin alineat, înlănțuite prin conectori precum:

  • în primul rând, pe de o parte…, în plus, de asemenea
  •  dar, însă ci, dimpotrivă, în contrast cu
  •  înainte de toate, mai presus de toate, mai important decât
  • la fel cu, tot aşa, ca, în comparaţie cu, în mod asemănător
  • probabil, posibil, este cu putinţă, s-ar putea
  • cu certitudine, cu siguranţă, desigur, fireşte, fără îndoială
  • deşi, totuşi, cu toate acestea, chiar dacă

👉cel mai ușor argument este  exemplul preluat din experienţa personală, preluarea unor opinii de autori cunoscuți sau  citarea unor surse de referinţă.(texte)

👉Concluzia (deci, aşa, prin urmare, în concluzie, în consecinţă, la urma urmei) reia teza și întărește ceea ce am exprimat în argumentare.

🙉🙉🙉

14 noiembrie 2023

Întâmplare în timpul unui spectacol de teatru

 Scrie un text narativ, de cel puțin 150 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută în timpul unui spectacol de teatru, incluzând o secvență dialogată, de cel puțin patru replici, și una descriptivă, de cel puțin 30 de cuvinte.

    Cu ocazia zilei mele de naștere, anul acesta am decis împreună cu prietenele mele să petrecem cum nu am mai făcut-o niciodată, vizionând o piesă de teatru. Urmărisem un afiș de mult timp în care se făcea publicitate celei mai de succes comedii  din istoria teatrului românesc, ,,Titanic vals” de Tudor Mușatescu, în regia lui Dan Tudor, care avea premieră chiar pe 13 aprilie.

 Prietenele au fost foarte încântate de idee:

- Da, ce frumos ar fi!  au spus toate într-un cor.

-Vom cere autografe actorilor preferați, am completat eu. Joacă Maria Buză!

-Și Aurelian Temișan, spune Ioana.

-Va fi o seară de neuitat! am exclamat toate surâzând.

    Clădirea Teatrului Național este impresionant de frumoasă, fidelă construcțiilor din anii 70. Spectacolul avea loc în Sala Mare, o sală impozantă, cu trei rânduri de loji, tavan îmbrăcat în lumini elegante și scaune roșu regal. Foaierul era completat de busturile unor personalități importante din lumea teatrului semnate de sculptori cunoscuți. 

    Subiectul piesei ne-a ținut doar în râs. Rolul lui Spirache s-a potrivit ca o mănușă actorului.

 La un moment dat, se aude un mieunat. O secundă actorii s-au oprit. O pisică a urcat pe scenă. Noi ne uitam una la alta nedumerite. Asta făcea parte din piesă sau era un accident? Actorii și-au reluat jocul cu pisica în decor ca și cum făcea parte din regie. 

Desigur că, după ce cortina a coborât, pe lângă autografe, eu am luat și pisica acasă. A fost cadoul cel mai frumos de ziua mea!

😻

👉Sfat 1 : dacă avem de făcut o compunere despre un spectacol de teatru, vă rog să utilizați cât mai multe cuvinte  din câmpul lexical al teatrului!👸

👉Sfat 2: dacă avem de povestit o întâmplare, nu povestim ce am făcut toată ziua, ne limităm la o întâmplare din ziua respectivă! 👌