Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

01 iunie 2023

Tema comuniunii dintre om și natură

 ,, O, rămâi” de Mihai Eminescu

    Textul are ca temă ideea comuniunii sufletului pur al copilului cu pădurea, simbol al purității, frumuseții și reveriei. Această relație om-natură este  privită din perspectiva unei afecțiuni profunde care i-a legat întotdeauna pe cei doi. 

 Opera lirică este construită sub forma unui dialog, pădurea căpătând prin intermediul personificării atribute umane. Prima parte a textului redă chemarea pădurii. pentru care poetul pare un prinț. Aceasta îl invită în spațiul său mirific pe cel care îi cunoaște minunile și îi înțelege glasul. Pădurea îl cheamă în acest spațiu, promițându-i iubire, înțelegere, o lume de basm, inițiere în tainele naturii. Chemarea pădurii, atât de mângâioasă și ispititoare, seamănă cu o încercare de a-l menține în vârsta fericită a copilăriei, lipsită de griji.

  Pădurea pare a fi o ființă plină de rațiune care stăpânește taina timpului ,,Anii tăi se par ca clipe,/Clipe dulci se par ca veacuri.”

Partea a doua comunică atitudinea poetului și totodată mesajul artistic: chemarea pădurii nu-l mai atrage pentru că tainele ei nu îi mai sunt dezvăluite omului adult. Sufletul poetului este învăluit de regret amar, pentru că nu se mai poate întoarce în timp, în anii copilăriei, în lumea basmelor. 

Se sugerează chiar îmbătrânirea naturii, în paralel cu îmbătrânirea umană. Odată cu trecerea timpului, pădurea nu mai poate fi înțeleasă. Ultimele versuri exprimă nostalgia după acele vremuri: „Unde ești copilărie cu pădurea ta cu tot?”

Alte texte eminesciene construite pe aceeași temă a comuniunii om-natură sunt: ,,Revedere”, Codrule, codruțule”, ,,Fiind băiet păduri cutreieram”.


,,Monastirea Argeșului”

-baladă populară-

În baladă întâlnim motivul invocării forțelor naturii când Manole își vede soția apropiindu-se de zidurile în construcție. După ce a făcut cu meșterii un jurământ care trebuia respectat, Manole trăiește momente dramatice, sfâșietoare,  pentru că trebuie să zidească ce are el mai de preț, pe soția Ana.

Sperând să schimbe destinul, el se adresează Divinității ca s-o oprească: „Dă, Doamne, pe lume/ O ploaie cu spume, /Să facă pâraie, /Să curgă șiroaie, /Apele să crească, /Mândra să-mi oprească, /S-o oprească-n vale /S-o-ntoarcă din cale!”

Cerul se înduplecă și răspunde rugăminților omului, dezlănțuind stihiile naturii, în încercarea de a o opri pe Ana. Porniră  o ploaie  și un vânt  de proporții  hiperbolizate, dar  pe  Ana  nimic nu o poate întoarce din drum: Paltini că-ndoia,

,,Brazi că despoia, /Munții răsturna, /Iară pe Ana /Nici c-o înturna!”

Tema cunoașterii

 ,,Matilda ” de Roald Dahl

Matilda este o fetiță dornică de cunoaștere pentru că este conștientă că doar așa se poate salva de la mediul nefavorabil în care trăiește. Părinții nu îi poartă de grijă nici în ceea ce privește lucrurile elementare precum siguranța, binele, darămite în ceea ce privește educația ei, pe care o ignoră total. Tatăl e preocupat cu vânzarea ilegală de mașini, iar mama își petrece toată ziua la coafor, iar educația pentru ei se află pe ultimul loc.

Copila învață să citească singură de la trei ani și cărțile devin compania ei de nădejde în singurătate. Citește din ce în ce mai mult, împrumutând cărți de la bibliotecă, uimind-o pe dna. Phelps cu lecturile ei, care sunt adresate celor mari.

Când începe școala, d-ra. Honey își dă seama de nivelul avansat la care se află fetița și încearcă să o înscrie la o clasă mai potrivită, dar nu reușește, așa că o ajută personal ghidându-i lecturile și făcându-i rost de cărți.


Tema jocului

 ,,Harry Potter” de J.K.Rowling

    Harry trăiește în custodie la familia Dusley, după moartea părinților săi. De ziua lui a primit o scrisoare neobișnuită pe care părinții adoptivi o ascund. Deși nu vor să îi spună adevărul, acesta iese la iveală la apariția lui Hagrid, un uriaș misterios care îi spune adevărul legat de părinți și adevărul despre el, că este un vrăjitor. Află de la acesta că scrisorile misterioase erau invitații cu ocazia împlinirii vârstei de 11 ani, să părăsească lumea obișnuită și să se alăture unor copii de vârsta lui cu înzestrări similare la celebra școală Hogwarts de farmece și vrăjitorii. 

    În trenul plin de elevi curioși din primul an, Harry se împrietenește cu micii vrăjitori în devenire Hermione Granger și Ron Wesley. Împreună cu noii săi prieteni, Harry pornește în aventura vieții lui la Hogwarts, unde își va descoperi calitățile extraordinare și își va găsi căminul și familia pe care nu le-a avut niciodată.

    La această școală, jocul ocupă un loc important. Copiii învață primele magii, să folosească bagheta magică și măturile zburătoare. 

În curtea școlii, ei joacă Quidditch, un sport ficțional. Elevii sunt împărțiți în patru echipe: viperini, cercetați, astropufi și Ochi-de-Șoim. Scopul jocului este de a prinde cât mai repede „hoțoaica aurie”, o minge mică și rapidă. Pe lângă snitch-ul de aur mai există și două baloane ghiulea, care au scopul de a-i dezechilibra pe adversari de pe mături și nu în ultimul rând mingea de joc care trebuie aruncată de atacanții unei echipe printr-unul dintre cele trei inele ale porții adverse.

Construcții active versus pasive (explicație)

💥Transformă construcția activă din enunțul ,, Odată cu lansarea iPod-ului Apple a creat cuvântul.” în construcție pasivă.

Cum facem?👧 

Avem de urmărit trei pași:


1.Găsim predicatul (=a creat), apoi subiectul (=Apple) și apoi complementul direct (=cuvântul).

Și apoi începem propoziția invers, începând cu complementul direct:

Cuvântul...


2. Apoi predicatul (= a creat) îl facem pasiv, adică alcătuit din verbul ,,a fi ” + participiul verbului ,,a crea”-creat

 Deci ,, a creat” la forma pasivă are următoarea formă: a fost creat.

Continuăm cum am început înainte....Cuvântul a fost creat .....


3.Subiectul  devine complement de agent, adică cu forma ,,de către Apple” sau ,,de Apple”(alegem pe care o vrem)


Deci, propoziția mea finală va avea forma:

Cuvântul a fost creat de către Apple odată cu lansare iPod-ului.

 !!! Urmați cei trei pași și nu veți da greș!  Love you!💓


vezi și:

Construcții active versus pasive (test cu răspunsuri )

Construcția activă, pasivă și reflexivă

Transformă construcția activă...B6-EN

Tema copilăriei

 ,,Amintiri din copilărie” de Ion Creangă

    Nică este un copil ,,universal”, cum spun criticii literari și cum o spune însuși autorul: ,,Aşa eram eu la vârsta aceea fericită şi cred că au fost toţi copiii, de când îi lumea asta şi pământul, măcar să zică cine ce-a zice.’’  

    Este un copil obișnuit dintr-un sat din Moldova, firav, rușinos, dar năzdrăvan, năzbâtiile ținându-se după el, ca după orice copil de vârsta lui. Satul Humuleşti,  pârâul Ozana şi împrejurimile păreau pentru Nică locul de joacă şi mediul unde își desfăşura toate activităţile . Episoadele în care merge la furat de cireșe la mătușa Mărioara, la scăldat sau când prinde pupăza pe care o duce la târg spre a o vinde sunt pline de haz.

    El a avut o copilărie lipsită de griji şi plină de bucurii și ne învață și pe noi să prețuim copilăria și să ne bucurăm de ea.


,,La Medeleni” de Ionel Teodoreanu

Romanul prezintă episoade din viața personajelor petrecute pe moșia familiei Deleanu, la Medeleni.

Pe parcursul celor trei volume, autorul prezintă personajele din copilărie până în adolescență. Primul volum prezintă aventurile celor trei copii aflați în vacanță, Dănuț, Olguța și Monica, relațiile existente între aceștia și modul în care ele relaționează. 

 Olguța este un copil inteligent, temperamental și nonconformist.  După părerea tatălui ei, Olguța este “Un drac îngeresc, un amestec putere si de înclinații spre mici răutăți”. Ea dovedește în aceeași măsură inteligență, precocitate și perspicacitate fiind temperamentală și manifestând un teribilism al vârstei. Când are de ispășit pedeapsa din partea mamei de a scrie de 100 de ori ,,Olguța nu are dreptate”, prin abilitatea deosebită de a cunoaște slăbiciunile celor din jur, speculează prin multe vicleșuguri și reușește să o înduplece  pe mamă spre a o ierta.

 În timp ce ea este energică, veselă și sarcastică, fratele său este un copil liniștit, timid și interiorizat. Ca multor copii, îi este frică să doarmă singur și își ascunde cățelul în cameră noaptea. Dănuț și sora sa au obiceiul de a se contrazice și a se certa, fiind mereu în competiție.

Monica este prietena cea mai bună a celor doi, punctul de echilibru și puntea de legătură între cei doi frați. Este blândă, bună și calmă. Reușește să aplaneze mereu conflictele dintre frați.

Cei trei copii împing răbdarea mamei, nu respectă ora de culcare și fură dulcețuri pe care le ascund în sobă și pe care le mănâncă noapte târziu pe ascuns.