Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

07 decembrie 2023

Model EN secția maghiară 2023 (rezolvat în comentarii)

EVALUAREA NAȚIONALĂ PENTRU ABSOLVENȚII CLASEI a VIII-a Anul școlar 2022 – 2023 Limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară

 SUBIECTUL I (70 de puncte) 

Citește cu atenție textele de mai jos. 

Textul 1 

Grădina Botanică din Iași este una dintre cele mai cunoscute grădini botanice din lume. În plus, este 

prima grădină botanică din România, cu o existență de mai bine de 150 de ani, fiind deschisă în 1856 de naturalistul Anastasie Fătu. Remarcabile sunt zona cu trandafiri, unde există peste 800 de soiuri, şi zona 

cu crizanteme, celebră pentru colecția de peste 500 de soiuri. Este singura grădină botanică din România unde s-a reușit crearea unui microclimat favorabil plantelor din Delta Dunării, care astfel pot trăi și într-un alt spațiu decât cel originar.

Grădina Botanică din București este unică în ceea ce privește colecția de orhidee și are cele mai vechi 

sere tropicale din țară. Are o colecție de peste 5 000 de specii de plante, provenite din toate regiunile lumii. 

Inaugurată în 1891, a fost aproape distrusă de bombardamente în timpul Primului și al celui de Al Doilea Război Mondial. Grădina din București este apreciată pentru colecția unică de plante rare și pentru minunata colecție de plante din Dobrogea și din Munții Carpați. Totodată, pe colina coniferelor, vizitatorii pot admira toate speciile de conifere din Estul Europei. 

Grădina Botanică din Cluj este cea mai frumoasă din Europa. A fost fondată în 1872, având azi o 

suprafață de 9,6 hectare. Este împărțită în mai multe sectoare, colecția de plante ajungând la 11 000 de 

specii. Remarcabile sunt cele din colecția de plante medicinale și plantele tropicale din cele două sere.

 după Otilia Ignat, Cele mai frumoase grădini botanice din România, www.casa-gradina.ro 

Textul 2 

Trăia odată-n Valles Marineris* preaisteața și frumoasa Prințesă de Marți.

Tatăl ei stăpânea peste jumătate din acest canion de pe Marte, în vreme ce unchiul ei, fratele tatălui, 

era rege peste cealaltă jumătate. […]

Prințesa de Marți locuia într-un castel cu ornamente de rocă vulcanică, cu o splendidă grădină unde 

caprifoiul creștea înalt până la cer, mirosind atât de îmbătător în după-amiezile de vară, încât păsările care zburau pe acolo erau în pericol ca, inspirând și numai în treacăt parfumul, să leșine și să cadă din zbor. […]

Tare-i mai plăcea prințesei să grădinărească, să lenevească și să citească în grădina ei minunată, 

adăpostindu-se la umbra tufelor de trandafiri, a viței-de-vie, a smochinilor cu fructe mari […].

Dar de unde, de unde o asemenea grădină pe Marte? v-ați putea întreba. Ei bine, să spunem aici 

ceea ce știe orice marțian, mare sau mic, verde sau roșu cu picățele: Prințesa de Marți avea o slăbiciune 

pentru Pământ. Totul începuse încă de când era o copiliță care abia învăța să vorbească. Dintr-una din 

călătoriile sale pe Pământ, tatăl îi adusese o rățușcă de plastic. O rățușcă din cele mai banale, mică, 

galbenă, cu care să te poți bălăci când te spală slujnica pe spinare și-n urechioare. Ei, dar copila nu mai 

văzuse până atunci niciun fel de jucărie, fiindcă marțienii nu obișnuiau să se joace, ei își petreceau copilăria învățând cum să devină invizibili când dau piept cu pământenii, cu venusienii, cu mercurienii, cu saturnienii și așa mai departe. […]

Una peste alta, fapt e că din acel moment prințesa a reușit, folosindu-se de farmecele și puterile sale, 

să se înconjoare de tot mai multe lucruri pământești. Cuminte, conștiincioasă, de-a lungul anilor următori le-a adunat pe toate într-o încăpere numai a ei. În curând, cum era de așteptat, acestea n-au mai încăput doar într-o odaie. Atunci a primit încuviințarea mamei și a tatălui să se extindă. A ocupat un întreg etaj al castelului. Apoi a apărut și grădina... […]

Când a împlinit 16 ani, vârsta majoratului la marțieni, prințesa a avut dreptul la o dorință cu totul și cu 

totul specială. Adunați la petrecerea de la curte, ducii, conții, marchizii și toți supușii care reușiseră să pătrundă acolo au aflat că marea ei dorință este să amenajeze o grădină adevărată, întocmai ca pe Pământ. [...]

O singură dată, pentru îndeplinirea acestei arzătoare dorințe, Prințesei de Marți i-a fost îngăduit să 

zboare pe Pământ, însoțită de o gardă feroce, [...] ca să vadă chiar ea o asemenea grădină cu ochii ei, să 

miroasă, să asculte, să rețină detaliu cu detaliu.

Construcția grădinii a decurs minunat. În răstimp de un an marțian – care durează cam de două ori cât 

anul pământean – grădina a fost gata. „Gata” au zis supușii, răsuflând ușurați, și „Gata” a zis regina-mamă, încântată să vadă misiunea încheiată atât de frumos. Însă Prințesa de Marți tot nu-și găsea liniștea.

— Lipsește ceva... zicea, plimbându-se prin grădină.

— Dar e minunată, e perfectă, nu-i lipsește nimic, spunea regina-mamă.

— E splendidă, adăuga, cu supușenie, dădaca.

— Ah, da, sigur că e minunată, sigur că e splendidă, răspundea prințesa, sunt recunoscătoare pentru 

tot ce-am primit în acest an. Sunt toate florile, sunt dalele de piatră, e și fântâna, te poți plimba chiar 

scoțându-ți condurii, să pășești desculță pe covorul moale de mușchi e un vis, însă credeți-mă, scumpă 

mamă și dragă dădacă, simt că încă lipsește ceva. Voi n-ați fost acolo, voi nu ați văzut... 

                                    Veronica D. Niculescu, Grădina pământeană a Prințesei de Marți

*Valles Marineris – sistem de canioane de pe planeta Marte 

Scrie, în dreptul fiecărui exercițiu, răspunsul la cerințele de mai jos, cu privire la textele date. 

A. 

1. Transcrie, din articolul de dicționar, sensul pe care îl are, în textul 2, cuvântul subliniat. 2 puncte

ARZĂTÓR, -OÁRE, arzători, -oare, adj., s.m., s.n. I. Adj. 1. Care arde, care dogorește; fierbinte; 

torid. 2. Fig. Puternic, intens; deosebit (de mare, de important). Document de o arzătoare 

actualitate. ♦ Care cere o soluție imediată, urgentă. Problemă arzătoare. II. S. m. Muncitor 

calificat care încinge cuptoarele în fabrici. III. S. n. Aparat care servește la amestecarea cu aer 

a combustibililor în scopul arderii. – Arde + suf. -ător.

***, Dicționarul explicativ al limbii române

2. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. 

Grădina Botanică din București a fost inaugurată în:

a) 1856.

b) 1872.

c) 1891.

d) 1896. 

Răspunsul corect: . 2 puncte 

3. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.

Există o zonă în care trăiesc plante din Delta Dunării în:

a) Grădina Botanică din București.

b) Grădina Botanică din Cluj.

c) Grădina Botanică din Iași.

d) cele trei grădini botanice. 

Răspunsul corect: . 2 puncte 

4. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2.

Primul cadou de pe Pământ, pe care îl primește Prințesa de Marți este:

a) o fântână arteziană.

b) o rățușcă de plastic.

c) o tufă de trandafiri.

d) un smochin cu fructe. 

Răspunsul corect: . 2 puncte

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț, pentru a stabili dacă acesta este „adevărat” sau „fals”, 

valorificând informațiile din textele date. 6 puncte

Textul 1 (Enunțul Adevărat Fals )

Grădina din Iași are o colecție specială de orhidee. 

Grădina Botanică din Cluj a fost înființată de Anastasie Fătu. 

Sere tropicale se găsesc în Grădina din București și în cea din Cluj. 

Textul 2 (Enunțul Adevărat Fals )

Prințesa de Marți vrea o grădină pe Pământ. 

Anul marțian este diferit de anul de pe Pământ. 

Prințesa de Marți a vizitat prima dată Pământul când abia învățase să vorbească. 

6. Explică, în unu – trei enunțuri, un motiv pentru care Prințesa de Marți face o călătorie pe Pământ, 

valorificând textul 2. 6 puncte 

7. Prezintă, în 20 – 40 de cuvinte, o trăsătură a textului narativ literar, valorificând textul 2. 6 puncte

8. Precizează o asemănare și o deosebire de conținut între cele două texte. 6 puncte

9. Ți-ar plăcea să vizitezi o grădină botanică? Motivează-ți răspunsul, în minimum 30 de cuvinte, 

valorificând textul 1. 6 puncte 

B. 

1. Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect.

Sunt corect despărțite în silabe ambele cuvinte din seria: 

a) că-lă-to-ri-i-le, cre-scuți. 

b) că-lă-to-ri-i-le, cres-cuți. 

c) că-lă-to-rii-le, cre-scuți. 

d) că-lă-to-rii-le, cres-cuți. 

Răspunsul corect: . 2 puncte

2.Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect. 

Grădinile ....... de specialiști sunt o încântare. 

a) amenajat; 

b) amenajată; 

c) amenajați;

d) amenajate.  2 puncte 

3.Scrie, în casetă, litera corespunzătoare răspunsului corect. 

Știm că ....... vizită la Grădina Botanică este gratuită. 

a) a doilea;

b) a doua; 

c) al doilea; 

d) al doua.  2 puncte

4. Transcrie, din secvența următoare, pronumele personal și un substantiv în cazul acuzativ: „Tatăl ei 

stăpânea peste jumătate din acest canion de pe Marte, în vreme ce unchiul ei, fratele tatălui, era rege 

peste cealaltă jumătate”. 4 puncte

- pronumele personal: 

- substantivul în cazul acuzativ:

5. Rescrie secvența „e splendidă, răspundea prințesa”, folosind forma de plural a verbelor. 4 puncte

6. Scrie funcția sintactică a cuvintelor subliniate în fragmentul: „Tare-i mai plăcea prințesei să grădinărească, să lenevească și să citească în grădina ei minunată, adăpostindu-se la umbra tufelor de trandafiri, a viței-de-vie, a smochinilor cu fructe mari”. 4 puncte 

Cuvântul                                                          Funcția sintactică

1. prințesei 

2. să citească

3. minunată

4. (la) umbra 

 Răspunsul corect: . 

Răspunsul corect: . 

7. Completează enunțurile următoare, reprezentând mesajul unui pasionat de lectură, cu formele 

corecte ale cuvintelor indicate între paranteze. 6 puncte

Cartea Veronicăi D. Niculescu ____________________ (a prezenta, modul indicativ, timpul prezent) 

călătoria prințesei în lumea _______________________ (om, numărul plural, articulat hotărât). 

Ilustrațiile __________________ (carte, numărul singular, cazul genitiv) sunt realizate de Irina Dobrescu. 

8. Formulează, în câte un enunț, două sfaturi pe care i le-ai da Prințesei de Marți, utile în călătoria ei pe 

Pământ, folosind un verb la modul conjunctiv și un adverb, pe care le vei sublinia. 8 puncte

SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte) 

1. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, o valoare umană identificată în textul 2, pe baza unui exemplu 

din textul dat și a unui exemplu din cultura universală. În redactarea răspunsului, vei valorifica experiența culturală (de exemplu: literatură, pictură și alte arte, obiceiuri/tradiții, personalități) sau experiența personală într-un context cultural. 6 puncte

2. Scrie, în 70 – 130 de cuvinte, rezumatul textului 2. 14 puncte


Pentru conținutul rezumatului vei primi 10 puncte, iar pentru redactarea acestuia, 4 puncte (unitatea 

compoziției; coerența textului; registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate conținutului; 

respectarea normelor de exprimare corectă, de punctuație și a ortografiei). 

Notă! Punctajul pentru redactare se acordă numai în cazul în care rezumatul are minimum 70 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus. Rezumatul nu va avea titlu sau motto.

👬(rezolvare în comentarii) 👭

2 comentarii:

  1. A.
    1. 2. Fig. Puternic, intens; deosebit (de mare, de important). Document de o arzătoare

    actualitate. ♦ Care cere o soluție imediată, urgentă. Problemă arzătoare.
    2. c
    3. c
    4. b
    5. fals/ fals/ adevărat/ fals/ adevărat/ fals
    6. Prințesa de Marți face o călătorie pe pământ deoarece era pasionată de grădini și voia să își amenajeze și ea una întocmai pe Marte. Dorea să observe o grădină adevărată, să o miroase pentru a o putea reconstitui în detaliu.
    7. O trăsătură a textului narativ literar , așa cum se observă în textul 2, este prezența personajelor. Prințesa de Marți este personaj principal, regina-mamă și dădaca sunt personaje secundare.
    8. O asemănare de conținut între cele două texte este referirea la grădini. Ca și deosebire, în primul text este vorba despre cele mai frumoase grădini botanice din România, iar în al doilea text prințesa își dorește amenajarea unei grădini așa cum văzuse în călătoria ei pe pământ.
    9. Consider că mi-ar plăcea să văd o grădină botanică deoarece îmi plac plantele de orice fel, pentru că reprezintă frumosul, gingășia și vremelnicia acestei vieți.
    În grădinile botanice putem observa plante pe care nu le vedem zilnic oriunde. Acolo botaniștii creează spațiu propice pentru creșterea unor flori, arbuști, plante deosebite, din spații diferite ale lumii.
    De exemplu, în textul 1 aflăm că la Grădina Botanică din București sunt amenajate sere tropicale și putem observa o colecție de orhidee. Ar fi foarte frumos să pot să vad si eu astfel de plante și flori!
    B.
    1. b
    2. d
    3. b
    4. pronume personal: ,,ei”, substantiv: ,,de pe Marte”.
    5. ,,sunt splendide, răspundeau prințesele”
    6. 1. prințesei : complement indirect

    2. să citească: predicat verbal

    3. minunată: atribut adjectival

    4. (la) umbra: circumstanțial de loc
    7. ,,Cartea Veronicăi D. Niculescu prezintă călătoria prințesei în lumea oamenilor . Ilustrațiile cărții sunt realizate de Irina Dobrescu.”
    8. Să îți aduci o plantă de pe pământ! (să aduci) Să aduci planta de acolo în ghiveci! ( acolo)
    Subiectul al doilea
    1.O valoare umană identificată în textul 2 este admirația pentru frumos, una din valorile lumii, alături de bine și adevăr. Prințesa iubește frumosul și își dorește crearea unei grădini autentice, unde florile, dalele de piatră și fântâna să te îmbie a umbla desculț. Multe grădini au fost sursă de inspirație pentru artiști, pentru pictori care le-au imortalizat sau pentru poeți care le-au cântat frumusețea în versurile lor. De exemplu, grădinile suspendate ale Babilonului sunt considerate una dintre minunile lumii.





    RăspundețiȘtergere
  2. Rezumat:
    Prințesa de Marți era fiica stăpânitorului a jumătate din canionul de pe Marte. Trăia într-un castel unde avea o grădină minunată și unde îi plăcea să grădinărească și să citească la umbra trandafirilor.
    De copil a primit de la tatăl ei o rățușcă adusă de pe pământ și de atunci era pasionată de lucrurile de acolo. La 16 ani a primit un cadou special, o vizită pe pământ unde a putut admira o grădină adevărată.
    Și-a construit și ea o grădină timp de un an marțian, dar la finalul construcției nu era liniștită, simțea că lipsește ceva, ceva care doar o persoană care a vizitat pământul poate înțelege.

    RăspundețiȘtergere