Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

30 martie 2024

Pronumele negativ. Forme și funcții sintactice

Forme:👇


Funcții sintactice:👇

Precizează funcția sintactică a pronumelor negative:👇

Corectează greșelile:👇


Analizează adjectivele pronominale negative:


Alcătuiește enunțurile în care un și o să aibă valorile morfologice precizate:👇



 



29 martie 2024

Cum se construiește simplu o frază în care să existe o subordonată completivă prepozițională?

 Putem construi o frază în care să existe o propoziție subordonată completivă prepozițională introdusă prin orice element subordonator, dacă începem cu verbul 💖a se gândi💖

Să verificăm!👇

👍Se gândește va reuși la examen.

👍Se gândește ia ore de canto.

👍Se gândește unde să meargă în vacanță.

👍Se gândește cum să rezolve problema.

👍Se gândește la cine să meargă în vizită.

👍Se gândește pe cine să invite la pizza.

👍Se gândește despre ce să vorbească mai întâi în discurs.

👍Se gândește cui să îi facă surpriză.

👍Se gândește la care dorește.

vezi și:👇

Complementul prepozițional și propoziția subordonată completivă prepozițională (C.P)


Pronumele relativ. Forme și funcții

 Pronumele relativ face ,, relație " între propoziții, de la el începe mereu o propoziție subordonată!

Forme: 👇

Nominativ/Acuzativ: care, cine, ce, cât, câte, câți, câte, ceea ce

Genitiv/ Dativ: căruia, căreia, cărora, cui, câtora 


Funcții sintactice:👇

 
Corectează enunțurile: 👇
Realizează acordul corect:👇




vezi și:👇

Pronumele interogativ. Forme și funcții sintactice







Construcții pasive versus active (explicație)

 Rescrie enunțul următor, transformând construcția pasivă în construcție activă: ,, Un beneficiu extrem de important este resimțit de copiii tăi”.

👉Subiect- Predicat- Complement de agent

(Un beneficiu- este resimțit- de copiii)

Începem invers și renunțăm la predicatul pasiv, înlăturând verbul ,,este”!

Copiii tăi resimt un beneficiu extrem de important.

👉Subiect-Predicat-Complement direct

(Copiii-resimt-un beneficiu)


vezi și:👇

Construcții active versus pasive (explicație)

B1. Exerciții de fonetică

 1.În secvența ,, mare ghiol de apă trebuie să fie în mațele lui” există:

a. doi diftongi și un hiat

b. trei diftongi și un hiat

c. un triftong, doi diftongi și un hiat

d. un triftong și trei diftongi

2.Seria în care ambele cuvintele conțin triftong este:

a. ei, primeau

b. ziceau, opreau

c. luau, erau

d. trebuiau, ziua

3.Seria în care ambele cuvintele conțin diftong este:

a. boieroaică, el

b. veneau, închipuia

c. stăteau, leoaică

d. vorbea, închipuia

4.Seria în care ambele cuvintele conțin hiat este:

a. închipuire, realitate

b. puișor, lalea

c. aerată, moale

d. variantă, foame

5.Seria în care toate cuvintele sunt despărțite corect este:

a. piat-ră, tel-e-vi-zor

b. pia-tră, tele-vi-zor

c. pia-tră, te-le-vi-zor

d. pia-tră, te-le-viz-or

6.Seria în care numărul de litere este diferit de numărul de sunete este:

a. eu, niciun

b. geam, cireșe

c. picior, aer

d. cineva, altceva

7.Seria în care toate cuvintele sunt accentuate corect este:

a. relevantă, profesor

b. relevantă, profesor

c. relevan, profesor

d. relevantă, profesor

8.Seria în care numărul de litere este același cu numărul de numărul de sunete este:

a. regiment, este

b. examen, ghimpe

c. recipient, magician

d. rechin, dinozaur

vezi și:

Litere versus sunete (test cu răspunsuri)