Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

26 februarie 2021

Care sunt funcțiile sintactice ale cuvintelor în propoziție?

Cum găsim funcțiile sintactice ale cuvintelor din propoziții? 👉Punând întrebări și urmând pașii firești:

💪căutăm prima dată predicatul,

💫💫îi găsim apoi subiectul,

💁💁💁și abia apoi punem întrebări pentru celelalte cuvinte!!!

Vă rog frumos respectați această ordine!!!!!!!!!!!!

1. 👨Predicat verbal - ce face? 

  ex. Maria stă.  (ce face Maria? )

stă = predicat verbal exprimat prin verb predicativ, mod indicativ, timp prezent, persoana a III-a, singular, conjugarea a I

    👨Predicat nominal - cum este? cine este? ce este? 

ex. Tortul este de ciocolata. (cum este tortul?)

este de ciocolata= predicat nominal alcătuit din verbul copulativ ,,este” (mod indicativ, timp prezent, persoana a III-a, singular, conjugarea a IV-a) și numele predicativ ,,de ciocolată” exprimat prin substantiv comun, feminin, singular, acuzativ, nearticulat

2.👩 Subiect- cine? ce?- caz nominativ  

Maria stă. (cine ,,stă”? )

Maria= subiect exprimat prin substantiv propriu, feminin, singular, nominativ, nearticulat

3. 👧Complement direct - pe cine? ce?- caz acuzativ

  O văd pe Maria. (pe cine,,văd”? )

pe Maria = complement direct exprimat prin substantiv propriu, feminin, singular, acuzativ, nearticulat

4. 👧Complement indirect- cui?- caz dativ 

Maria duce flori învățătoarei. (cui ,,duce”?)

 învățătoarei = c.i. exprimat prin substantiv comun, feminin, singular, dativ, articulat hotărât cu ,,ei”

5. 👧Complement prepozițional- despre cine? despre ce? pentru cine? pentru ce? la cine/ la ce? cu cine? cu ce? etc   -caz acuzativ

Vorbește despre Maria. (despre cine ,,vorbește”?)

 despre Maria= c.p.  exprimat prin substantiv propriu, feminin, singular, acuzativ, nearticulat

6.👦 Atribut- care? ce fel de? ( caz acuzativ) 

 al, a ,ai ,ale cui? (caz genitiv)

cât, câtă, câți, câte? (în acord cu substantivul)

Profesorul de matematică este extraordinar de bun. ( care ,,profesor”?)

 de matematică= at. substantival exprimat prin substantiv comun, feminin, singular, acuzativ, nearticulat

Mama Mariei este educatoare. ( a cui ,,mamă”?)

 Mariei =at. substantival exprimat prin substantiv propriu, feminin, singular, genitiv, articulat hotărât ,,ei”

7. 👧Circumstanțial de loc- unde? -caz acuzativ

Merge în parc. (unde ,,merge”?)

  în parc = c.c.l. exprimat prin substantiv comun, neutru, singular, acuzativ, nearticulat

8. 👧Circumstanțial de timp- când?  -caz acuzativ

Mâine merge în parc. (când ,,merge”?)

 mâine =c.c.t. exprimat prin  adverb de timp, acuzativ

9. 👧Circumstanțial de mod- cum?- caz acuzativ

Merge în parc repede.  (cum ,,merge”?)

 repede = c.c.m. exprimat prin  adverb de mod, acuzativ

10. 👫Nume predicativ

  • 👉- ce este? cine este? -caz nominativ

Ea este prietena mea. (ce ,,este”?)

  prietena = n.p. exprimat prin substantiv comun, feminin, singular, nominativ, articulat hotărât ,,a”

  • 👉- despre ce este?/pentru ce este/cu ce este? etc - caz acuzativ

Poveste este despre prietenie. (despre ce ,,este ”? )

despre prietenie = n.p. exprimat prin substantiv comun, feminin, singular, acuzativ, nearticulat

  • 👉- al cui este?- caz genitiv

 Pisica este a Mariei. (a cui ,,este”?)

 a Mariei = n.p. exprimat prin substantiv propriu, feminin, singular, genitiv, articulat hotărât ,,ei”


Elementele de versificație (prozodie)

I.     Versul (un rând dintr-o poezie) 

            lungi sau scurte

II.    Strofa (grupare de unuldouă sau mai multe versuri): 

 

1.     Monostihul (monoversul) – un vers; 

2.     Distihul – două versuri în strofă; 

3.     Terţetul  (terţina) – trei versuri în strofă; 

4.     Catrenul – patru versuri în strofă. 

Unele poezii nu au versurile grupate în strofe şi se numesc astrofice /continuative. 


III.    Măsura (numărul silabelor dintr-un vers): 

             Doi-nă doi-nă cân-tic dul-ce – măsura este de 8 silabe. 

          Atenție la cuvintele cu cratimă, deoarece cratima unește și nu desparte!

                👀  Ea cân-tă-n lu-, cân-tă-n stea- măsură de 8 silabe!!!

                        E-o for-fo- și-un zvon de ra-iuri- măsură de 9 silabe!!!


IV.    Ritmul succesiunea regulată a silabelor accentuate şi neaccentuate dintr- un vers): 


1.      Troheul – picior metric bisilabic (format din două silabe) – în care prima silabă este accentuatăritmul se numeşte trohaic   /         ): 

        Doi-nă doi-nă cân-tic dul-ce                                 (Folclor) 

          /        ;  /   _  ;   /    _  ;    /   _ . 

2.      Iambul – picior metric bisilabic (format din două silabe) – în care accentul cade pe a doua silabăritmul se numeşte iambic ( _    /  ): 

         Când tre-mu-rân-du-şi  ja-lea şi    sfi-a-la          (O.Goga) 

           _      /  ;  _     /  ;    _    /  ;  _   /  ;  _   / ; _ . 

3.      Amfibrahul – picior metric trisilabic (format din trei silabe) – în care accentul cade pe a doua silabăritmul se numeşte  amfibrahic ( _   /   _ ) 

        Şi toam-na şi iar-na/ Co-boa--a-mân-do-.(G.Bacovia) 

       _      /     _ ;  _    /   _ //  _    /     _    ;  _    /    _  . 

 


V.     Rima (potrivirea sunetelor de la sfârşitul a două sau mai multe versuri începând cu o vocală accentuată). 

👉Felul rimei: 


1.     După versurile care rimează: 

  1. 💗Monorimă: 1 – 2 – 3 – 4/  a-a-a-a 

          Peste vârf de rămurele                a 

          Trec în stoluri rândunele,           a 

           Ducând dorurile mele                a 

           Şi norucul meu cu ele.                a           (M. Eminescu)                     

  1. 💗Rimă împerecheată: 1 – 2, 3 – 4/ a-a, b-b 

           La mijloc de codru des,              a 

           Toate păsările ies,                      a 

           Din huceag de aluniş                  b 

          La voiosul luminiş.                       b         (M. Eminescu) 

  1. 💗Rimă încrucişată: 1 – 3, 2 – 4/ a-b, a-b  

            A fost odată ca-n poveşti,           a 

            A fost ca nicioda,                    b 

            Din rude mari împărăteşti         a 

            O preafrumoasă fa.                 b          (M. Eminescu) 

  1. 💗Rimă îmbrăţişată: 1 – 4, 2 – 3/ a-b-b-a 

           Peste vârfuri trece lu,             a 

           Codru-şi bate frunza lin,             b 

           Dintre ramuri de arin,                 b 

          Melancolic codrul su.               a         (M. Eminescu) 


  1. 2. După gradul de potrivire a sunetelor din rimă: 

  1. 💗Perfectă (toate sunetele sunt identice): ele / Pepele; 

  1. 💗Imperfectă sau asonanţă (diferă ultima vocală sau sunetele de după ultima vocală): 

             omăt / tămâiet 

             argint / licurind 


👉    Versurile libere sunt lipsite de ritmrimă şi măsură; nu respectă reguli de prozodie.  


👉    Versurile albe sunt lipsite de rimă.       


vezi și:👇

FIŞĂ DE LUCRU - Figuri de stil. Sensul figurat