Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

05 februarie 2025

Olimpiada de limba și literatura română

 Etapa locală 👇

2024 OLLR – faza locală, 14 dec. 2024 - Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” Cluj-Napoca

Inspectoratul Școlar Județean Brăila

Olimpiada de limba română 2024. Subiecte și răspunsuri pentru clasele de gimnaziu, de la etapa locală din Piatra Neamț – descarcă – Edupedu.ro

2023 Rezultate Olimpiade | Școala Gimnazială "Mihai Eminescu" Buhuși

Subiecte și bareme OLLR, etapa locală, 11.02.2023

Anunţ olimpiada de Limba și Literatura Română - etapa Locală 04.02.2023 - Colegiul Național "Vlaicu Vodă"

Inspectoratul Școlar Județean Brăila 2023

Subiecte Olimpiada de Limba și Literatura Română – etapa locală – CN UNIREA

2022 Subiecte și bareme de corectare Olimpiada de Limba și Literatura Română- etapa locală – Liceul Teoretic "Alexandru Ioan Cuza", Corabia

2020 Modele de subiecte olimpiade – Profesori de română clujeni

Subiecte si bareme - Olimpiada locala de limba si literatura romana 19.01.2019

Subiecte și bareme de evaluare OLLR, etapa locală, 16.02.2019

Inspectoratul Școlar Județean Brăila 2019

Subiecte și bareme OLLR. etapa locală 2019 - FORUMUL INSPECTORATULUI ŞCOLAR JUDEŢEAN HUNEDOARA

OLIMPIADA DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ, GIMNAZIU ȘI LICEU – ETAPA LOCALĂ – BLOGUL PROFESORILOR DE LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ DIN JUDEȚUL DOLJ 2018

Inspectoratul Școlar Județean Brăila 2018

Universul cunoașterii prin lectură

Etapa județeană

Subiecte și bareme 2024  5-8 👉Inspectoratul Școlar Județean Brăila

Subiecte și bareme Olimpiada „Universul cunoașterii prin lectură”, etapa județeană, 01.04.2023

Concursuri-olimpiade 2021-2022 | Profesori de limba romana Dambovita

Olimpiada „Universul cunoașterii prin lectură” 29 februarie 2020

UCL-ETAPA JUD. 2019, REZULTATE INIȚIALE, SUBIECTE, BAREME - FORUMUL INSPECTORATULUI ŞCOLAR JUDEŢEAN HUNEDOARA 2019

Inspectoratul Școlar Județean Brăila-2017

Simulare Magh. 2023-2024 Alba

 


















02 februarie 2025

Item B2 Exerciții rezolvate în comentarii

 1. Seria care conține doar cuvinte derivate este:

a) scamatorie, alteori

b) luminițe, minunăție

c) ceilalți, dumneavoastră

d) anticar, reușeau

2. Cuvântul asta din secvența ,, Ne pricepem toți la treaba asta” s-a format prin:

a) derivare

b) compunere

c) conversiune

d) alt procedeu

3. Seria care conține doar cuvinte compuse este:

a) defilarea, dezlege

b) copilărie, încât

c) odată, ascunzătoarea

d) niciodată, acasă

4. Enunțul în care există un cuvânt format prin conversiune este:

a) Orice mi se părea un miracol.

b) Bunicii mei erau învățători.

c) Erau bănci lungi în clasă.

d) Vechile bănci au fost puse pe foc.

5. Seria care conține doar cuvinte derivate este:

a) ardeam, nerăbdare

b) răpitoare, frumusețea

c) vaporoasă, porțile

d) fotografia, realitatea

6. În enunțul ,, În golul zărilor pătate de violetul înserării / Iar albul pânzelor întinse” există:

a) trei cuvinte formate prin conversiune

b) 4  cuvinte formate prin conversiune

c) 5  cuvinte formate prin conversiune

d) 6  cuvinte formate prin conversiune

7. S-au format prin derivare toate cuvintele din seria:

a) excepționali, locului, mirare

b) înscrisă, monumentului, celor

c) acoperiș, bucureștean, jalnic

d) memoriale, cerdacul,  adeseori

8. Cuvintele subliniate din secvența ,, Este un adevăr de esență morală, după cum binele descris de tradiție este unul al adevărului” s-au format prin:

a) conversiune, derivare

b) derivare, conversiune

c) derivare, compunere

d) conversiune, conversiune

9. Seria care conține doar cuvinte compuse este:

a) altceva, imposibil

b) azi-noapte, dumneata

c) Marea Neagră, libertatea

d) numai, mărimea

10. Cuvintele subliniate în secvența ,, Uriașul zâmbi prietenos” s-au format , în ordine, prin:

a) compunere, derivare

b) conversiune, conversiune

c) conversiune, derivare

d) derivare, derivare


Item B3-B4 Exerciții rezolvate în comentarii

 1.Există o relație de omonimie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:

a) Regina Maria era apreciată de popor. Regina este o piesă foarte importantă în jocul de șah.

b) Băiatul bate mingea. Mama bate covoarele.

c) Ele au mers în tabără. Mersul pe jos o obosește.

d) Tata a urmat o carieră militară. Copiii au vizitat o carieră de piatră.

2. Conțin perechi de omografe enunțurile din seria: 

a) Rochia din atlaz era superbă./Ea a cumpărat un atlas nou. 

b) Copilul ale cărui răni se vindecaseră, a fost externat./El răni o pasăre. 

c) Mama bate ouăle pentru prăjitură./Mihai bate mingea în curtea școlii. 

d) Malul mării a fost erodat./Fetele priveau răsăritul de pe țărm. 

3. Enunțul care conține un cuvânt cu sens figurat este:

a) Studiasem Coranul cinci ani.

b) Îmi place să învăț alfabetul arab.

c) În școală zburam pe aripile cunoașterii.

d) Eram una dintre cele mai bune la învățătură.

4. Există omofone în ambele enunțuri, în seria: 

a) Pe lacul din fața casei se plimbau niște rățuște. / Fata s-a schimbat la față când a 

simțit mirosul de lac. 

b) Mama s-a întors de la muncă./Tu  servești o prăjitură. 

c) Copila era veselă./ Mama a luat o veselă nouă.  

d) Fata făcea numai probleme./ Nu mai spune lucruri urâte despre sora ta!  

5. Conține un cuvânt compus enunțul:

a) De când este salariată, singura sa realizare este frigiderul.

b) Tehnicienii dentari erau opt.

c) Nu mi-ar sparge punga niște bani.

d) La optsprezece ani a început studiul medicinii.

6. Sinonimele cuvintelor  subliniate  în secvențele ,, A fost odată ca niciodată…”  și ,,Ea mai 

dezmierdă o dată copilașii.” sunt: 

a) cândva, răsfăță; 

b) niciodată, dezmierdă; 

c) undeva, mângâie; 

d) de mult, răsfăță . 

7. Sensul cuvântului subliniat în secvența ,,În clipa aceea, lătratul începu să se audă mai 

deslușit.” este : 

a) mai tare; 

b) mai clar; 

c) mai înfundat; 

d) mai departe. 

8. Enunțul care conține un cuvânt cu sens figurat este:

a) Rudele îl admirau de afară.

b) George trebuie să urmeze cursuri la domiciliu.

c) A avut o copilărie de seră.

d) Țăranii au pus stăpânire pe toate moșiile.

9. Sensul cuvântului subliniat  în versul  ,,Atât de tare suflă vântul…!” este: 

a) sună; 

b) cântă; 

c) aleargă; 

d) bate; 

10. Cuvintele subliniate în versurile ,,Ținutul unde seara din lunci și din zăvoaie/Ca și argintul 

sprinten, viu apele sclipesc(…)” , sunt utilizate în ordine cu:  

a) sens propriu, sens figurat; 

b)  sens figurat, sens propriu; 

c) sens figurat, sens figurat; 

d) sens propriu, sens propriu. 

11. Sinonimul cuvântului  subliniat în enunțul ,,…parcă voia, cu tot dinadinsul, să-mi 

găsească un cusur”, este: 

a) un ac; 

b) un prieten; 

c) un defect; 

d) un talent. 

12.  Sensul cuvântului subliniat în secvența ,,Escala din Ajaccio, capitala Corsicii, a fost una 

tehnică(…).”, este: 

a) oprirea; 

b) escapada; 

c) pornirea; 

d) vizita. 

13. Conține un pleonasm enunțul:

a) Căpitanul a notat impresiile de călătorie în jurnal.

b) Bricul Mircea este o navă de instruire practică.

c) Marinarii au refăcut din nou plinul navei.

d) Au întins velele pentru o nouă destinație.

14.  Antonimele potrivite pentru cuvintele subliniate în enunțurile „Se plimba cu mâinile la spate, 

de jur împrejurul arenei, până ce se potoleau aplauzele.”și ,,Pe urmă făcea un semn că vrea 

liniște.”, sunt:  

a)încetau, tăcere. 

b)se amplificau, gălăgie. 

c)dispăreau, gălăgie. 

d)încetau, zgomot. 

15. Există relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:  

a) Am înțeles legătura dintre cauză și efect./După doi ani am reînnodat legătura cu 

Andrei. 

b) Știu că te porți altfel în prezența mea. /Acesta este un alt fel de mâncare.  

c) El sare în ajutorul meu./ Mai trebuie sare în mâncare. 

d) Un pici mi-a făcut cu ochiul. / Vrei să pici?

16.  Sunt atât polisemantice, cât și omonime cuvintele: 

a) masă, ban, onest; 

b) sinonime, argument , avariție; 

c) bandă, bunic, străbunic; 

d) masă, cap, baie. 

17. Enunțul scris corect este:

a) Arămii copacii vegheau drumul spre școală.

b) Arămii copaci vegheau drumul spre școală.

c) Arămiii copaci veghiau drumul spre școală.

d) Arămiii copaci vegheau drumul spre școală.

18. Seriile carbonifer/carbonier, a micșora/a diminua,  virtuos/virtuoz,  vile/vi le,  

ochi/ ochi, mare/mic, la/l-a  sunt: 

a) toate sinonime; 

b) toate omonime; 

c) 1, 3- paronime; 2- sinonime; 4,7-omofone; 5 -omografe; 6 - antonime; 

d) toate antonime. 

19. Cuvintele subliniate din exemplele: 1 A pus multă sare în mâncare; 2  Capra  sare masa, 

iada sare casa; 3 În casa de bani se află și documentele  sunt: 

a) cuvinte polisemantice; 

b) omonime 

c) sinonime 

d) omofone

20. Cuvintele subliniate din exemplele :  S-a făcut băiat mare.  A mers la mare cu fratele său. 

sunt: 

a) cuvinte polisemantice ; 

b) omonime lexicale; 

c) omonime lexico-gramaticale; 

d) omonime morfologice. 

21. Au  omonime cuvintele: 

a) sare, somn, pană; 

b) alb, om, nou; 

c) floare, a merge, a lua; 

d) vechi, număr, sus. 

22. Cuvintele port, bancă, somn, sare: 

a) sunt polisemantice; 

b) sunt paronime; 

c) sunt monosemantice; 

d) au perechi omonime. 

23. Cuvintele subliniate din exemplele: 1 A primit un dar, dar nu i-a plăcut. 2 Vrea să-i ceară 

bucată de ceară. 3 El este un prieten apropiat. 4 Și-a apropriat terenul învecinat. 5 Bun sau 

rău , este al nostru.  sunt: 

a) toate omonime; 

b) toate paronime; 

c) toate sinonime; 

d) omonime în 1, 2; paronime în 3 și 4; antonime în 5. 

24. Sunt antonime cuvintele din seriile: 

a) tot-netot, bun-nebun, a încreți – a descreți; 

b) mare-mic, înalt-scund, deștept-isteț ; 

c) drept-strâmb, citeț-ilizibil, vrednic-nevrednic; 

d) rață-rățoi, frumos-urât, curat-necurat. 

25. Cuvintele subliniate din enunțurile ,, Bărbații încercau să-și aline soțiile, deși erau foarte triști.” și ,,Prin codri deși se aud foșnetele păsărilor.”

a) omofone

b) paronime

c) omografe

d) sinonime

26. Cuvintele benefic, cacofonie, creditor, viciu, junior au antonimele: 

a) binefăcător, armonie, încrezător, nărav, tânăr; 

b) nebenefic, rezonanță, neîncrezător, obicei, adolescent; 

c) malefic, eufonie, debitor, virtute, senior; 

d) răufăcător, armonie, incredibil, neviciat, descendent. 

27. Enunțul formulat corect este:

a) Din cauza școlii copilul a evoluat.

b) La ora de sport, toți elevii s-au alineat.

c) Mihai a evoluat datorită familiei care l-a sprijinit.

d) Azi, elevii au învățat să scrie cu aliniat.

28.  Sunt paronime cuvintele: 

a) mortal – mortar; 

b) mortal – moarte; 

c) moarte – (a) înmormânta; 

d) mortal – mutual; 

29. Fac parte din același câmp lexical cuvintele:

a) mecanic, atelier
b) cafea, tâmplar, 
c) firmă, palmă
d) cămăși, pas

 30. Cuvântul subliniat este folosit cu sens propriu de bază în enunțul:
a) A găsit cheia succesului.
b) Cheia problemei este să accepți limitele.
c) Am nevoie de cuvântul-cheie.
d) A pierdut cheia printre bagaje.