Limba și literatura română pentru clasele V-VIII
- Profa' de romana
- Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!
Faceți căutări pe acest blog
05 februarie 2025
02 februarie 2025
Item B2 Exerciții rezolvate în comentarii
1. Seria care conține doar cuvinte derivate este:
a) scamatorie, alteori
b) luminițe, minunăție
c) ceilalți, dumneavoastră
d) anticar, reușeau
2. Cuvântul asta din secvența ,, Ne pricepem toți la treaba asta” s-a format prin:
a) derivare
b) compunere
c) conversiune
d) alt procedeu
3. Seria care conține doar cuvinte compuse este:
a) defilarea, dezlege
b) copilărie, încât
c) odată, ascunzătoarea
d) niciodată, acasă
4. Enunțul în care există un cuvânt format prin conversiune este:
a) Orice mi se părea un miracol.
b) Bunicii mei erau învățători.
c) Erau bănci lungi în clasă.
d) Vechile bănci au fost puse pe foc.
5. Seria care conține doar cuvinte derivate este:
a) ardeam, nerăbdare
b) răpitoare, frumusețea
c) vaporoasă, porțile
d) fotografia, realitatea
6. În enunțul ,, În golul zărilor pătate de violetul înserării / Iar albul pânzelor întinse” există:
a) trei cuvinte formate prin conversiune
b) 4 cuvinte formate prin conversiune
c) 5 cuvinte formate prin conversiune
d) 6 cuvinte formate prin conversiune
7. S-au format prin derivare toate cuvintele din seria:
a) excepționali, locului, mirare
b) înscrisă, monumentului, celor
c) acoperiș, bucureștean, jalnic
d) memoriale, cerdacul, adeseori
8. Cuvintele subliniate din secvența ,, Este un adevăr de esență morală, după cum binele descris de tradiție este unul al adevărului” s-au format prin:
a) conversiune, derivare
b) derivare, conversiune
c) derivare, compunere
d) conversiune, conversiune
9. Seria care conține doar cuvinte compuse este:
a) altceva, imposibil
b) azi-noapte, dumneata
c) Marea Neagră, libertatea
d) numai, mărimea
10. Cuvintele subliniate în secvența ,, Uriașul zâmbi prietenos” s-au format , în ordine, prin:
a) compunere, derivare
b) conversiune, conversiune
c) conversiune, derivare
d) derivare, derivare
Item B3-B4 Exerciții rezolvate în comentarii
1.Există o relație de omonimie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:
a) Regina Maria era apreciată de popor. Regina este o piesă foarte importantă în jocul de șah.
b) Băiatul bate mingea. Mama bate covoarele.
c) Ele au mers în tabără. Mersul pe jos o obosește.
d) Tata a urmat o carieră militară. Copiii au vizitat o carieră de piatră.
2. Conțin perechi de omografe enunțurile din seria:
a) Rochia din atlaz era superbă./Ea a cumpărat un atlas nou.
b) Copilul ale cărui răni se vindecaseră, a fost externat./El răni o pasăre.
c) Mama bate ouăle pentru prăjitură./Mihai bate mingea în curtea școlii.
d) Malul mării a fost erodat./Fetele priveau răsăritul de pe țărm.
3. Enunțul care conține un cuvânt cu sens figurat este:
a) Studiasem Coranul cinci ani.
b) Îmi place să învăț alfabetul arab.
c) În școală zburam pe aripile cunoașterii.
d) Eram una dintre cele mai bune la învățătură.
4. Există omofone în ambele enunțuri, în seria:
a) Pe lacul din fața casei se plimbau niște rățuște. / Fata s-a schimbat la față când a
simțit mirosul de lac.
b) Mama s-a întors de la muncă./Tu servești o prăjitură.
c) Copila era veselă./ Mama a luat o veselă nouă.
d) Fata făcea numai probleme./ Nu mai spune lucruri urâte despre sora ta!
5. Conține un cuvânt compus enunțul:
a) De când este salariată, singura sa realizare este frigiderul.
b) Tehnicienii dentari erau opt.
c) Nu mi-ar sparge punga niște bani.
d) La optsprezece ani a început studiul medicinii.
6. Sinonimele cuvintelor subliniate în secvențele ,, A fost odată ca niciodată…” și ,,Ea mai
dezmierdă o dată copilașii.” sunt:
a) cândva, răsfăță;
b) niciodată, dezmierdă;
c) undeva, mângâie;
d) de mult, răsfăță .
7. Sensul cuvântului subliniat în secvența ,,În clipa aceea, lătratul începu să se audă mai
deslușit.” este :
a) mai tare;
b) mai clar;
c) mai înfundat;
d) mai departe.
8. Enunțul care conține un cuvânt cu sens figurat este:
a) Rudele îl admirau de afară.
b) George trebuie să urmeze cursuri la domiciliu.
c) A avut o copilărie de seră.
d) Țăranii au pus stăpânire pe toate moșiile.
9. Sensul cuvântului subliniat în versul ,,Atât de tare suflă vântul…!” este:
a) sună;
b) cântă;
c) aleargă;
d) bate;
10. Cuvintele subliniate în versurile ,,Ținutul unde seara din lunci și din zăvoaie/Ca și argintul
sprinten, viu apele sclipesc(…)” , sunt utilizate în ordine cu:
a) sens propriu, sens figurat;
b) sens figurat, sens propriu;
c) sens figurat, sens figurat;
d) sens propriu, sens propriu.
11. Sinonimul cuvântului subliniat în enunțul ,,…parcă voia, cu tot dinadinsul, să-mi
găsească un cusur”, este:
a) un ac;
b) un prieten;
c) un defect;
d) un talent.
12. Sensul cuvântului subliniat în secvența ,,Escala din Ajaccio, capitala Corsicii, a fost una
tehnică(…).”, este:
a) oprirea;
b) escapada;
c) pornirea;
d) vizita.
13. Conține un pleonasm enunțul:
a) Căpitanul a notat impresiile de călătorie în jurnal.
b) Bricul Mircea este o navă de instruire practică.
c) Marinarii au refăcut din nou plinul navei.
d) Au întins velele pentru o nouă destinație.
14. Antonimele potrivite pentru cuvintele subliniate în enunțurile „Se plimba cu mâinile la spate,
de jur împrejurul arenei, până ce se potoleau aplauzele.”și ,,Pe urmă făcea un semn că vrea
liniște.”, sunt:
a)încetau, tăcere.
b)se amplificau, gălăgie.
c)dispăreau, gălăgie.
d)încetau, zgomot.
15. Există relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:
a) Am înțeles legătura dintre cauză și efect./După doi ani am reînnodat legătura cu
Andrei.
b) Știu că te porți altfel în prezența mea. /Acesta este un alt fel de mâncare.
c) El sare în ajutorul meu./ Mai trebuie sare în mâncare.
d) Un pici mi-a făcut cu ochiul. / Vrei să pici?
16. Sunt atât polisemantice, cât și omonime cuvintele:
a) masă, ban, onest;
b) sinonime, argument , avariție;
c) bandă, bunic, străbunic;
d) masă, cap, baie.
17. Enunțul scris corect este:
a) Arămii copacii vegheau drumul spre școală.
b) Arămii copaci vegheau drumul spre școală.
c) Arămiii copaci veghiau drumul spre școală.
d) Arămiii copaci vegheau drumul spre școală.
18. Seriile carbonifer/carbonier, a micșora/a diminua, virtuos/virtuoz, vile/vi le,
ochi/ ochi, mare/mic, la/l-a sunt:
a) toate sinonime;
b) toate omonime;
c) 1, 3- paronime; 2- sinonime; 4,7-omofone; 5 -omografe; 6 - antonime;
d) toate antonime.
19. Cuvintele subliniate din exemplele: 1 A pus multă sare în mâncare; 2 Capra sare masa,
iada sare casa; 3 În casa de bani se află și documentele sunt:
a) cuvinte polisemantice;
b) omonime
c) sinonime
d) omofone
20. Cuvintele subliniate din exemplele : S-a făcut băiat mare. A mers la mare cu fratele său.
sunt:
a) cuvinte polisemantice ;
b) omonime lexicale;
c) omonime lexico-gramaticale;
d) omonime morfologice.
21. Au omonime cuvintele:
a) sare, somn, pană;
b) alb, om, nou;
c) floare, a merge, a lua;
d) vechi, număr, sus.
22. Cuvintele port, bancă, somn, sare:
a) sunt polisemantice;
b) sunt paronime;
c) sunt monosemantice;
d) au perechi omonime.
23. Cuvintele subliniate din exemplele: 1 A primit un dar, dar nu i-a plăcut. 2 Vrea să-i ceară o
bucată de ceară. 3 El este un prieten apropiat. 4 Și-a apropriat terenul învecinat. 5 Bun sau
rău , este al nostru. sunt:
a) toate omonime;
b) toate paronime;
c) toate sinonime;
d) omonime în 1, 2; paronime în 3 și 4; antonime în 5.
24. Sunt antonime cuvintele din seriile:
a) tot-netot, bun-nebun, a încreți – a descreți;
b) mare-mic, înalt-scund, deștept-isteț ;
c) drept-strâmb, citeț-ilizibil, vrednic-nevrednic;
d) rață-rățoi, frumos-urât, curat-necurat.
25. Cuvintele subliniate din enunțurile ,, Bărbații încercau să-și aline soțiile, deși erau foarte triști.” și ,,Prin codri deși se aud foșnetele păsărilor.”
a) omofone
b) paronime
c) omografe
d) sinonime
26. Cuvintele benefic, cacofonie, creditor, viciu, junior au antonimele:
a) binefăcător, armonie, încrezător, nărav, tânăr;
b) nebenefic, rezonanță, neîncrezător, obicei, adolescent;
c) malefic, eufonie, debitor, virtute, senior;
d) răufăcător, armonie, incredibil, neviciat, descendent.
27. Enunțul formulat corect este:
a) Din cauza școlii copilul a evoluat.
b) La ora de sport, toți elevii s-au alineat.
c) Mihai a evoluat datorită familiei care l-a sprijinit.
d) Azi, elevii au învățat să scrie cu aliniat.
28. Sunt paronime cuvintele:
a) mortal – mortar;
b) mortal – moarte;
c) moarte – (a) înmormânta;
d) mortal – mutual;
31 ianuarie 2025
Item B1 Litere versus sunete (exerciții rezolvate în comentarii)
10. Seria în care toate cuvintele conțin hiat este:
a) mușuroi, reales.
b) variată, atenție.
c) auriu, foarfecă.
d) iute, viață.
30 ianuarie 2025
Item B3 Exerciții rezolvate în comentarii
1. Antonimele cuvintelor subliniate în secvența: „Majordomii nu ridică niciodată vocea peste
tonul unei șoapte stinse” este:
a) lasă, discrete.
b) coboară, aprinse.
c) permite, inflamate.
d) îngăduie, tari.
2. Există o relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:
a). Mama se ducea la sora ei; Vestea se ducea cu viteza luminii.;
b). În aprilie am fost dată la casa de copii; Este prima dată când te văd.;
c). Mi-am îmbrăcat rochia și pantofii de lac; Pe lac se răsfrângea lumina lunii.;
d). Profesoara s-a uitat la mine; Sunt prietenă cu fiica sa.
3. Sensul cuvântului subliniat în secvența „copilul trăiește într-un mediu instabil” este:
a). potrivit.
b). mijloc.
c). atmosferă.
d). ecologie.
4. Sinonimele cuvintelor subliniate în enunțul: „Bătrânul și-a ridicat privirea și fetița a
continuat să stea acolo nemișcată” sunt:
a) tânărul, să poposească.
b) moșneagul, să plece.
c) moșneagul, să poposească.
d) tânărul, să ajungă.
5. Există o relație de paronimie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:
a). S-a comportat frumos. El este un băiat frumos.
b). I-am dictat cuvântul literal. A făcut un comentariu literar.
c). Cerul este senin. Seninul cerului ne-a uimit.
d). Acele fete sunt colege. Acele s-au pierdut, am găsit doar ața.
6. Nu există o relație de omonimie între cuvintele subliniate în secvențele din seria:
a). Vin cu mine și ei. Am folosit suficiente mine.
b). Privește spre cer. Pasărea își ghidează zborul către cer.
c). Trebuie să fiu loial cu ei. Am un fiu de care sunt mândră.
d). N-ar mai fi fost lași dacă mă înțelegeau. E bine să lași de la tine.
7. Sensurile cuvintelor subliniate din enunțul: Vrem să fie lumea sinceră cu noi ca să ne
asigurăm că nu suntem singuri pe pământ sunt în ordine:
a). cinstită, solitari;
b). onestă, aparte;
c). directă, grupați;
d). perfidă, izolați.
8. Există o relație de antonimie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:
a). M-a impresionat inteligența lui. Se mândrește cu deșteptăciunea lui.
b). Avem un examen oral. Orarul s-a modificat.
c). Mă nedumerește neglijența lui. Mă impresionează grija ei pentru detalii.
d). Mai rămâi un minut. Am văzut două fete vesele.
9. Există o relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:
a). Făcea parte dintr-o familie de oameni credincioși. El era unul dintre cei mai credincioși
câini din curte.
b). După ce l-a reparat, aparatul era ca nou. Mă ceartă tata din nou.
c). Nu a fost la mare în vacanță. Hoții jefuiau la drumul mare.
d). În acele vremuri, era mare foamete. Era noastră va fi recunoscută prin dezvoltarea
tehnologiei.
10. Enunțul corect este:
a). Actorul este original din Amsterdam.
b). Și-a achiziționat un tricou originar.
c). Vecinul meu este originar din Roman.
d). Acest scriitor originar a impresionat prin versurile sale.
11. Există o relație de paronimie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:
a). Trebuie să încasați banii! Ai încasat o notă proastă.
b). E fulgerat de o idee. A fulgerat pe cer.
c). N-aș vrea să credeți minciunile. Considerați că nu am greșit.
d). Mă bucur de această colaborare! Stabiliți în coroborare cu celelalte date.
12. Sinonimele cuvintelor subliniate în enunțul: „Savantul a făcut foarte multe cercetări și a
consemnat multe informații” sunt:
a) preotul, a notat;
b) profesorul, a scris
c) cercetătorul, a trimis;
d) cercetătorul, a înregistrat;.
13. Cuvintele subliniate din secvențele: Eu cer o foaie de scris. Tu te uiți la cer. sunt:
a) sinonime;
b) antonime;
c) omonime;
d) polisemantice.
14. Între expresiile cu capul în nori și cu picioarele pe pământ există o relație de:
a) sinonimie;
b) antonimie;
c) omonimie;
d) paronimie.
15. Antonimele potrivite pentru cuvintele subliniate în fragmentul: ,,N-aveam uleiuri, dar am luat niște unt din lada noastră cu mâncare care, între timp, se răcise” sunt:
a) nu posedam, se răcorise;
b) existau, se alterase;
c) dețineam, se încălzise;
d) aveam, se stricase.
16. Există relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:
a) Am înțeles legătura dintre cauză și efect. După doi ani am reînnodat legătura cu Andrei.
b) Știu că te porți altfel în prezența mea. Aceasta este un alt fel de mâncare .
c) El sare în ajutorul meu. Mai trebuie sare în mâncare.
d) Un pici mi-a făcut cu ochiul. Râzi, de pici pe jos.
17. Există relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:
a) A dat o masă în cinstea șefului său. O masă de oameni se îndrepta spre piață.
b) A pus capsă nouă la bluză. Îi capsă foile să nu le piardă.
c) A intrat în marchiză, salutând respectuos. Marchiza avea o rochie elegantă.
d) Am acoperit patul cu o cuvertură. Norii au acoperit soarele.
18. Identifică seria de paronime din enunțurile:
a) Ce se mai aude în capitală?/ Legea are importanță capitală.
b) Aceasta a fost prima mea carte de povești. / A primit carte de identitate.
c) Părinții l-au sfătuit să plece cu trenul. / Deoarece nu s-a simțit bine, a rămas acasă.
d) Mihai a scos din valiză un pachet. / În casă avea parchet de lemn.
19. Identifică seria de paronime din enunțurile:
a) El este original din Sibiu./ Are un tricou originar.
b) Am probleme familiare./ Vorbim despre o moștenire familială.
c) Am transcris literal textul./ Fac un comentariu literar.
d) Situația a evaluat bine./ Ai fost evoluat corect.
20. Bifează enunțul care nu conține pleonasm:
a) Aversele de ploaie au cauzat inundații.
b) Avionul a survolat zona.
c) Protagonistul principal al textului este un prinț.
d) Cuțitul i-a provocat o hemoragie de sânge.

.jpeg)
.jpeg)
.jpeg)

.jpeg)