Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

02 februarie 2025

Item B3-B4 Exerciții rezolvate în comentarii

 1.Există o relație de omonimie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:

a) Regina Maria era apreciată de popor. Regina este o piesă foarte importantă în jocul de șah.

b) Băiatul bate mingea. Mama bate covoarele.

c) Ele au mers în tabără. Mersul pe jos o obosește.

d) Tata a urmat o carieră militară. Copiii au vizitat o carieră de piatră.

2. Conțin perechi de omografe enunțurile din seria: 

a) Rochia din atlaz era superbă./Ea a cumpărat un atlas nou. 

b) Copilul ale cărui răni se vindecaseră, a fost externat./El răni o pasăre. 

c) Mama bate ouăle pentru prăjitură./Mihai bate mingea în curtea școlii. 

d) Malul mării a fost erodat./Fetele priveau răsăritul de pe țărm. 

3. Enunțul care conține un cuvânt cu sens figurat este:

a) Studiasem Coranul cinci ani.

b) Îmi place să învăț alfabetul arab.

c) În școală zburam pe aripile cunoașterii.

d) Eram una dintre cele mai bune la învățătură.

4. Există omofone în ambele enunțuri, în seria: 

a) Pe lacul din fața casei se plimbau niște rățuște. / Fata s-a schimbat la față când a 

simțit mirosul de lac. 

b) Mama s-a întors de la muncă./Tu  servești o prăjitură. 

c) Copila era veselă./ Mama a luat o veselă nouă.  

d) Fata făcea numai probleme./ Nu mai spune lucruri urâte despre sora ta!  

5. Conține un cuvânt compus enunțul:

a) De când este salariată, singura sa realizare este frigiderul.

b) Tehnicienii dentari erau opt.

c) Nu mi-ar sparge punga niște bani.

d) La optsprezece ani a început studiul medicinii.

6. Sinonimele cuvintelor  subliniate  în secvențele ,, A fost odată ca niciodată…”  și ,,Ea mai 

dezmierdă o dată copilașii.” sunt: 

a) cândva, răsfăță; 

b) niciodată, dezmierdă; 

c) undeva, mângâie; 

d) de mult, răsfăță . 

7. Sensul cuvântului subliniat în secvența ,,În clipa aceea, lătratul începu să se audă mai 

deslușit.” este : 

a) mai tare; 

b) mai clar; 

c) mai înfundat; 

d) mai departe. 

8. Enunțul care conține un cuvânt cu sens figurat este:

a) Rudele îl admirau de afară.

b) George trebuie să urmeze cursuri la domiciliu.

c) A avut o copilărie de seră.

d) Țăranii au pus stăpânire pe toate moșiile.

9. Sensul cuvântului subliniat  în versul  ,,Atât de tare suflă vântul…!” este: 

a) sună; 

b) cântă; 

c) aleargă; 

d) bate; 

10. Cuvintele subliniate în versurile ,,Ținutul unde seara din lunci și din zăvoaie/Ca și argintul 

sprinten, viu apele sclipesc(…)” , sunt utilizate în ordine cu:  

a) sens propriu, sens figurat; 

b)  sens figurat, sens propriu; 

c) sens figurat, sens figurat; 

d) sens propriu, sens propriu. 

11. Sinonimul cuvântului  subliniat în enunțul ,,…parcă voia, cu tot dinadinsul, să-mi 

găsească un cusur”, este: 

a) un ac; 

b) un prieten; 

c) un defect; 

d) un talent. 

12.  Sensul cuvântului subliniat în secvența ,,Escala din Ajaccio, capitala Corsicii, a fost una 

tehnică(…).”, este: 

a) oprirea; 

b) escapada; 

c) pornirea; 

d) vizita. 

13. Conține un pleonasm enunțul:

a) Căpitanul a notat impresiile de călătorie în jurnal.

b) Bricul Mircea este o navă de instruire practică.

c) Marinarii au refăcut din nou plinul navei.

d) Au întins velele pentru o nouă destinație.

14.  Antonimele potrivite pentru cuvintele subliniate în enunțurile „Se plimba cu mâinile la spate, 

de jur împrejurul arenei, până ce se potoleau aplauzele.”și ,,Pe urmă făcea un semn că vrea 

liniște.”, sunt:  

a)încetau, tăcere. 

b)se amplificau, gălăgie. 

c)dispăreau, gălăgie. 

d)încetau, zgomot. 

15. Există relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:  

a) Am înțeles legătura dintre cauză și efect./După doi ani am reînnodat legătura cu 

Andrei. 

b) Știu că te porți altfel în prezența mea. /Acesta este un alt fel de mâncare.  

c) El sare în ajutorul meu./ Mai trebuie sare în mâncare. 

d) Un pici mi-a făcut cu ochiul. / Vrei să pici?

16.  Sunt atât polisemantice, cât și omonime cuvintele: 

a) masă, ban, onest; 

b) sinonime, argument , avariție; 

c) bandă, bunic, străbunic; 

d) masă, cap, baie. 

17. Enunțul scris corect este:

a) Arămii copacii vegheau drumul spre școală.

b) Arămii copaci vegheau drumul spre școală.

c) Arămiii copaci veghiau drumul spre școală.

d) Arămiii copaci vegheau drumul spre școală.

18. Seriile carbonifer/carbonier, a micșora/a diminua,  virtuos/virtuoz,  vile/vi le,  

ochi/ ochi, mare/mic, la/l-a  sunt: 

a) toate sinonime; 

b) toate omonime; 

c) 1, 3- paronime; 2- sinonime; 4,7-omofone; 5 -omografe; 6 - antonime; 

d) toate antonime. 

19. Cuvintele subliniate din exemplele: 1 A pus multă sare în mâncare; 2  Capra  sare masa, 

iada sare casa; 3 În casa de bani se află și documentele  sunt: 

a) cuvinte polisemantice; 

b) omonime 

c) sinonime 

d) omofone

20. Cuvintele subliniate din exemplele :  S-a făcut băiat mare.  A mers la mare cu fratele său. 

sunt: 

a) cuvinte polisemantice ; 

b) omonime lexicale; 

c) omonime lexico-gramaticale; 

d) omonime morfologice. 

21. Au  omonime cuvintele: 

a) sare, somn, pană; 

b) alb, om, nou; 

c) floare, a merge, a lua; 

d) vechi, număr, sus. 

22. Cuvintele port, bancă, somn, sare: 

a) sunt polisemantice; 

b) sunt paronime; 

c) sunt monosemantice; 

d) au perechi omonime. 

23. Cuvintele subliniate din exemplele: 1 A primit un dar, dar nu i-a plăcut. 2 Vrea să-i ceară 

bucată de ceară. 3 El este un prieten apropiat. 4 Și-a apropriat terenul învecinat. 5 Bun sau 

rău , este al nostru.  sunt: 

a) toate omonime; 

b) toate paronime; 

c) toate sinonime; 

d) omonime în 1, 2; paronime în 3 și 4; antonime în 5. 

24. Sunt antonime cuvintele din seriile: 

a) tot-netot, bun-nebun, a încreți – a descreți; 

b) mare-mic, înalt-scund, deștept-isteț ; 

c) drept-strâmb, citeț-ilizibil, vrednic-nevrednic; 

d) rață-rățoi, frumos-urât, curat-necurat. 

25. Cuvintele subliniate din enunțurile ,, Bărbații încercau să-și aline soțiile, deși erau foarte triști.” și ,,Prin codri deși se aud foșnetele păsărilor.”

a) omofone

b) paronime

c) omografe

d) sinonime

26. Cuvintele benefic, cacofonie, creditor, viciu, junior au antonimele: 

a) binefăcător, armonie, încrezător, nărav, tânăr; 

b) nebenefic, rezonanță, neîncrezător, obicei, adolescent; 

c) malefic, eufonie, debitor, virtute, senior; 

d) răufăcător, armonie, incredibil, neviciat, descendent. 

27. Enunțul formulat corect este:

a) Din cauza școlii copilul a evoluat.

b) La ora de sport, toți elevii s-au alineat.

c) Mihai a evoluat datorită familiei care l-a sprijinit.

d) Azi, elevii au învățat să scrie cu aliniat.

28.  Sunt paronime cuvintele: 

a) mortal – mortar; 

b) mortal – moarte; 

c) moarte – (a) înmormânta; 

d) mortal – mutual; 

29. Fac parte din același câmp lexical cuvintele:

a) mecanic, atelier
b) cafea, tâmplar, 
c) firmă, palmă
d) cămăși, pas

 30. Cuvântul subliniat este folosit cu sens propriu de bază în enunțul:
a) A găsit cheia succesului.
b) Cheia problemei este să accepți limitele.
c) Am nevoie de cuvântul-cheie.
d) A pierdut cheia printre bagaje.

31 ianuarie 2025

Item B1 Litere versus sunete (exerciții rezolvate în comentarii)

 


1. Numărul de litere este diferit de numărul de sunete în ambele cuvinte din seria: 
a) niciodată, el. 
b) unul, cine. 
c) cinstit, chiar. 
d) tocmai, astfel

2. Secvența ,, acum cât erau ai noștri plecați puteam cotrobăi în voie” conține:
        a) șase diftongi
        b) patru diftongi și un hiat
        c) cinci diftongi și două hiaturi
        d) cinci diftongi și un hiat

3. Sunt corect despărțite în silabe ambele cuvinte din seria: 
a) pia-tră, cer-ce-tă-tor. 
b) pia-tră, cer-cet-ă-tor. 
c) pi-a-tră, cer-ce-tă-tor. 
d) piat-ră, cer-ce-tă-tor. 

4. În secvența ,,nu sforăi eu, turcul sforăie” există:
        a) doi diftongi
        b) doi diftongi și un hiat
        c) trei diftongi
        d) doi diftongi și un triftong

5. Seria care conține toate cuvintele accentuate corect este:
        a) adică, editor. 
        b) adică, editor.
        c) adică, editor.
        d) adică, editor.

6. Seria în care toate cuvintele conțin triftongi este: 
a) geografie, lăcrămioară. 
b) citeau, suiau. 
c) chiar, franțuzoaică. 
d) idee, drumeție. 

7. Seria în care toate cuvintele conțin diftongi este: 
        a) miroseau, porunca;
        b) iarba, moale;
        c) noaptea, alcool;
        d) iarbă, chenar.

8. Seria în care toate cuvintele conțin diftongi este: 
a) boieroaică, treizeci. 
b) veneau, închipuia. 
c) stăteau, leoaică. 
d) venea, închipuia. 

9. Seria în care toate cuvintele conțin triftongi este: 
a) vederea, trecea. 
b) mâncau, scriau. 
c) ei, aripioară. 
d) admirație, lucrarea. 

10.  Seria în care toate cuvintele conțin hiat este: 

a) mușuroi, reales. 

b) variată, atenție. 

c) auriu, foarfecă. 

d) iute, viață. 

11. Seria în care toate cuvintele conțin hiat este: 
a) geacă, creion. 
b) stilou, atenție. 
c) caisă, aur. 
d) iubire, ființă. 

12. Sunt corect despărțite în silabe ambele cuvinte din seria: 
a) ca-blu, cins-te. 
b) cab-lu, cins-te. 
c) cab-lu, cin-ste. 
d) ca-blu, cin-ste. 

13. Cuvintele ,,reconcilierea” și ,,pacea” conțin în ordine:
        a) 13 sunete, cinci sunete
        b) 12 sunete, patru sunete
        c) 13 sunete, patru sunete
        d) 12 sunete, cinci sunete

14. Seria în care toate cuvintele conțin diftongi este: 
a) ienicer, alee. 
b) fugeau, zmeoaică. 
c) idee, cooperare. 
d) oală, plouă. 

15. Sunt corect despărțite în silabe ambele cuvinte din seria: 
a) su-pra-fa-ță, flo-ră-ri-e. 
b) bo-gă-ți-a, sompt-u-os. 
c) re-scri-e-re, sup-ra-fa-ță. 
d) a-bun-dent, flo-ră-rie. 

16. Cuvântul în care numărul literelor este diferit de numărul sunetelor este:
        a) acesta.
        b) capacitate.
        c) chipul.
        d) rece.

17. Seria în care toate cuvintele conțin triftongi este: 
a) croiau, roiul. 
b) croiau, puteau. 
c) puteau, este. 
d) ceas, el. 

18. Numărul de litere este același cu numărul de sunete în ambele cuvinte din seria: 
a) adâncimea, strălucitoare. 
b) geanta, mapa. 
c) este, chip. 
d) bogăție, ceas. 

19. Seria care conține toate cuvintele accentuate corect este:
        a) caracter, radar. 
        b) caracter, radar.
        c) caracter, radar.
        d) caracter, radar.

20. Seria în care toate cuvintele conțin hiat este: 
a) poet, puișor. 
b) maiou, ceainic. 
c) argintiu, hiat. 
d) vietate, soare. 

21. Seria care conține toate cuvintele accentuate corect este:
        a) furie, picnic. 
        b) furie, picnic.
        c) furie, picnic.
        d) furie, picnic.

22. Seria în care toate cuvintele conțin diftongi este: 
a) chemare, ideal. 
b) soare, mereu. 
c) educație, iepure. 
d) sărea, suiau. 

23. Seria în care toate cuvintele conţin hiat este: 
a) fiică, iarnă. 
b) destinație, fereastră. 
c) toamnă, alee. 
d) aer, cooperant. 

24. Seria în care toate cuvintele conţin triftongi este: 
a) aripioară, magazie. 
b) citea, deal. 
c) geam, englezoaică. 
d) creioane, ursoaică. 

25. Seria care conține toate cuvintele accentuate corect este:
        a) antic, doctoriță. 
        b) antic, doctoriță.
        c) antic, doctoriță.
        d) antic, doctoriță.

26. Numărul de litere este diferit de numărul de sunete în ambele cuvinte din seria: 
a) specializarea, trebuie. 
b) schimbare, iarba. 
c) exercițiu, chip. 
d) argint, chenar. 

27. Sunt corect despărțite în silabe ambele cuvinte din seria: 
a) pod-iș, li-tru. 
b) po-diș, lit-ru. 
c) po-diș, li-tru. 
d) pod-iș, litru. 

28. Seria în care toate cuvintele conţin triftongi este: 
a) dăruiai, maiou. 
b) trecea, era. 
c) ei, idee. 
d) leoaică, cadou. 

29. Seria în care toate cuvintele conţin diftongi este: 
a) călătorie, iarnă. 
b) cadou, iarbă. 
c) poet, soare. 

30. Seria în care toate cuvintele conţin hiat este: 
a) scaun, aeroport. 
b) mereu, venea. 
c) poet, oaie. 
d) fiindcă, trebuie. 

31. Seria care conține toate cuvintele accentuate corect este:
        a) avarie, editor. 
        b) avarie, editor.
        c) avarie, editor.
         d) avarie, editor.

32. Seria care conține toate cuvintele accentuate corect este:
        a) gingaș, profesor. 
        b) gingaș, profesor.
        c) gingaș, profesor.
        d) gingaș, profesor.

33. Numărul de litere este diferit de numărul de sunete în ambele cuvinte din seria: 
a) fix, noapte. 
b) chiuvetă, ceasornic. 
c) examen, cer. 
d) aur, cheamă. 

34. Seria în care toate cuvintele conţin triftongi este: 
a) lupoaică, voiai. 
b) bogăție, floare. 
c) genunchi, englezoaică. 
d) stilouri, leoarcă. 

35. Numărul de litere este același cu numărul de sunete în ambele cuvinte din seria: 
a) chenar, ceară. 
b) cinste, cerere. 
c) era, cheamă. 
d) avere, exemplu. 

36. Sunt corect despărțite în silabe ambele cuvinte din seria: 
a) ma-să, tab-lă. 
b) vârs-tă, ma-pă . 
c) arc-tic, co-dru. 
d) asp-ru, al-co-ol. 

37. Seria în care toate cuvintele conţin diftongi este: 
a) tei, iute. 
b) moară, atenție. 
c) vedetă, alee. 
d) citire, închipuire. 

38. Sunt corect despărțite în silabe ambele cuvinte din seria: 
a) jer-tfă, con-struc-tor. 
b) jert-fă, cons-truc-tor. 
c) jert-fă, con-struc-tor. 
d) jer-tfă, cons-truc-tor. 

39. Seria în care toate cuvintele conţin hiat este: 
a) geamantan, școală. 
b) sărăcie, iarnă. 
c) bucurie, vulpoi. 
d) victorie, zoologie. 

40. Numărul de litere este egal cu numărul de sunete în ambele cuvinte din seria:
        a) exmatriculată, orice
        b) medicină, tehnică
        c) unchiul, cineva
        d) chiar, bunicilor

30 ianuarie 2025

Item B3 Exerciții rezolvate în comentarii

 1. Antonimele cuvintelor subliniate în secvența: „Majordomii nu ridică niciodată vocea peste 

tonul unei șoapte stinse” este: 

a) lasă, discrete. 

b) coboară, aprinse. 

c) permite, inflamate. 

d) îngăduie, tari. 


2. Există o relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria: 

a). Mama se ducea la sora ei; Vestea se ducea cu viteza luminii.; 

b). În aprilie am fost dată la casa de copii; Este prima dată când te văd.; 

c). Mi-am îmbrăcat rochia și pantofii de lac; Pe lac se răsfrângea lumina lunii.; 

d). Profesoara s-a uitat la mine; Sunt prietenă cu fiica sa. 


3. Sensul cuvântului subliniat în secvența „copilul trăiește într-un mediu instabil” este: 

a). potrivit. 

b). mijloc. 

c). atmosferă. 

d). ecologie.  


4. Sinonimele cuvintelor subliniate în enunțul: „Bătrânul și-a ridicat privirea și fetița a 

continuat să stea acolo nemișcată” sunt: 

a) tânărul, să poposească. 

b) moșneagul, să plece. 

c) moșneagul, să poposească. 

d) tânărul, să ajungă.  


5. Există o relație de paronimie  între cuvintele subliniate în enunțurile din seria: 

a). S-a comportat frumos. El este un băiat frumos. 

b). I-am dictat cuvântul literal. A făcut un comentariu literar. 

c). Cerul este senin. Seninul cerului ne-a uimit.  

d). Acele fete sunt colege. Acele s-au pierdut, am găsit doar ața.  


 6. Nu există o relație de omonimie între cuvintele subliniate în secvențele din seria: 

a). Vin cu mine și ei. Am folosit suficiente mine. 

b). Privește spre cer.  Pasărea își ghidează zborul către cer. 

c).  Trebuie să fiu loial cu ei. Am un fiu de care sunt mândră.  

d).  N-ar mai fi fost lași dacă mă înțelegeau. E bine să lași de la tine. 

  

 7. Sensurile cuvintelor subliniate din enunțul: Vrem să fie lumea sinceră cu noi ca să ne 

asigurăm că nu suntem singuri pe pământ sunt în ordine: 

a). cinstită, solitari; 

b). onestă, aparte; 

c). directă, grupați; 

d). perfidă, izolați. 


 8. Există o relație de antonimie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria: 

a). M-a impresionat inteligența lui. Se mândrește cu deșteptăciunea lui. 

b). Avem un examen oral. Orarul s-a modificat. 

c).  Mă nedumerește neglijența lui. Mă impresionează grija ei pentru detalii. 

d). Mai rămâi un minut. Am văzut două fete vesele. 


 9. Există o relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria: 

a). Făcea parte dintr-o familie de oameni credincioși.  El era unul dintre cei mai credincioși 

câini din curte.  

b). După ce l-a reparat, aparatul era ca nou. Mă ceartă tata din nou. 

c). Nu a fost la mare în vacanță. Hoții jefuiau la drumul mare. 

d). În acele vremuri, era mare foamete. Era noastră va fi recunoscută prin dezvoltarea 

tehnologiei.  

          

10. Enunțul corect este: 

a). Actorul este original din Amsterdam. 

b). Și-a achiziționat un tricou originar. 

c). Vecinul meu este originar din Roman.  

d). Acest scriitor originar a impresionat prin versurile sale.  


11. Există o relație de paronimie  între cuvintele subliniate în enunțurile din seria: 

a). Trebuie să încasați banii! Ai încasat o notă proastă. 

b). E fulgerat de o idee. A fulgerat pe cer. 

c). N-aș vrea să credeți minciunile. Considerați că nu am greșit. 

d). Mă bucur de această colaborare! Stabiliți în coroborare cu celelalte date. 


12. Sinonimele cuvintelor subliniate în enunțul: „Savantul a făcut foarte multe cercetări și a 

consemnat multe informații” sunt:  

a)  preotul,  a notat;  

b)  profesorul, a scris  

c)  cercetătorul,  a trimis; 

d) cercetătorul, a înregistrat;.  


13. Cuvintele subliniate  din secvențele: Eu cer o foaie de scris. Tu te uiți la cer. sunt:  

        a) sinonime;  

        b) antonime;  

        c) omonime;  

        d) polisemantice. 


14. Între expresiile cu capul în nori și cu picioarele pe pământ există o relație de: 

        a) sinonimie; 

        b) antonimie; 

        c) omonimie; 

        d) paronimie. 


        15.   Antonimele potrivite pentru cuvintele subliniate în fragmentul: ,,N-aveam uleiuri, dar am luat niște unt din lada noastră cu mâncare care, între timp, se răcise” sunt: 

                a)  nu posedam, se răcorise; 

                 b)  existau,  se alterase; 

                 c)  dețineam, se încălzise; 

                 d)  aveam, se stricase. 


       16.  Există relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:              

        a)  Am înțeles legătura dintre cauză și efect. După doi ani am reînnodat legătura cu Andrei.  

        b)  Știu că te porți altfel în prezența mea. Aceasta este un alt fel de mâncare .  

        c)  El sare în ajutorul meu. Mai trebuie sare în mâncare. 

        d)  Un pici mi-a făcut cu ochiul. Râzi, de pici pe jos. 


         17.  Există relație de polisemie între cuvintele subliniate în enunțurile din seria:               

             a) A dat o masă în cinstea șefului său. O masă de oameni se îndrepta spre piață. 

             b) A pus capsă nouă la bluză. Îi capsă foile să nu le piardă. 

             c) A intrat în marchiză, salutând respectuos. Marchiza avea o rochie elegantă. 

             d) Am acoperit patul cu o cuvertură. Norii au acoperit soarele. 


18. Identifică seria de paronime din enunțurile: 

        a)  Ce se mai aude în capitală?/  Legea are importanță capitală.  

        b) Aceasta a fost prima mea carte de povești. / A primit carte de identitate. 

        c) Părinții l-au sfătuit să plece cu trenul. /  Deoarece nu s-a simțit bine, a rămas acasă. 

        d) Mihai a scos din valiză un pachet. / În casă avea parchet de lemn. 


19. Identifică seria de paronime din enunțurile: 

        a) El este original din Sibiu./ Are un tricou originar. 

        b) Am probleme familiare./  Vorbim despre o moștenire familială. 

        c) Am transcris literal textul./ Fac un comentariu literar. 

        d) Situația a evaluat bine./ Ai fost evoluat corect.  


 20. Bifează enunțul care nu conține pleonasm: 

        a) Aversele de ploaie au cauzat inundații. 

        b) Avionul a survolat zona. 

        c) Protagonistul principal al textului este un prinț. 

        d) Cuțitul i-a provocat o hemoragie de sânge. 


Item B5 Exerciții rezolvate în comentarii

 1. Selectează trei pronume diferite din fragmentul următor, precizând felul acestora: 

„M-am încurcat un pic în sforile lui și am sfârșit biruindu-l, când și-a pierdut răbdarea și a încercat să mă taie de jos. [...]

După o altă oră. Numărul de zmeie „supraviețuitoare” scăzuse dramatic, de la vreo cincizeci la douăsprezece. Al meu era unul dintre ele.”

2. Transcrie substantivele din fragmentul de mai jos, precizând funcția sintactică a acestora.

„Trenul, construit special pentru acest proiect, era complet diferit de ceea ce se obișnuia în Europa.”

3. Transcrie, din enunțul de mai jos două verbe la moduri diferite și precizează-le, menționând și timpul acestora.

„Alexandra i-a răspuns: «Asta aș face și eu, dacă aș fi Parmenion.»”

4. Selectează, din fragmentul alăturat, două atribute exprimate prin părți de vorbire diferite, pe care le vei preciza:

„Mama avea un simț al umorului imbatabil și, când dezvoltam în adolescență vreo criză, ea reușea să mă facă să văd lucrurile și din altă perspectivă.”

5. Precizează valoarea morfologică a cuvântului subliniat din fraza următoare și alcătuiește un enunț în care să aibă altă valoare morfologică, pe care o vei preciza.

„Apoi se sui iar în copac și începu să-i amenințe.”

6. Rescrie enunțul de mai jos, transformând construcția activă în construcție pasivă:

„Căpitan-comandorul Mihai Egorov a scris un jurnal de bord al navei-școală.”

7. Precizează felul și cazul pronumelor din enunțul:

„Fiecare se asemăna perfect cu cealaltă.”

8. Precizează valoarea morfologică și funcția sintactică a cuvintelor subliniate din următorul enunț:

„[...] ziua cerul e plictisitor.” 

9. Transcrie din fragmentul de mai jos trei substantive aflate în cazuri diferite, pe care le vei preciza.

„- Ei, Petruș, ai ajuns la pol sau încă nu?

  - Mai am, tată, până s-ajung! Acum de-abia citesc însemnările lui Nansen.”

10. Notează, din fragmentul de mai jos, trei adjective diferite, precizând felul lor:

,, Cu nervii încordați la maximum, Maria a luat drumul bisericilor și a îndeplinit toate ritualurile, dar și toate obiceiurile băbești, ca noul copil să supraviețuiască.”

11. Identifică în enunțul următor trei adjective aflate la grade de comparație diferite, pe care le vei preciza: 

Luna este cel mai apropiat corp ceresc de Tera, distanța medie fiind de 384,440 km, cu variații nu foarte mari.

12. Rescrie enunțul următor, trecând verbele de la perfect compus la perfect simplu:

,,Angajații care au evoluat la joburile lor au fost cei care și-au prezentat cu onestitate abilitățile și interesele la interviu.”

13. Rescrie enunțul următor, transformând construcția pasivă într-o construcție reflexivă:

,,Vacanța turiștilor pescari va începe din Tulcea, unde vor fin îmbarcați în șalupe rapide cu destinația Mila 23.”

14. Selectează din fragmentul următor trei verbe la timpuri diferite, pe care le vei preciza:

,,Mă cam enerva ȚÂCA , se smiorcăia întruna lângă scară, pentru că îi interzisesem să urce și el, asta mi-ar fi lipsit ”.

Item B6 Exerciții rezolvate în comentarii

1. Alcătuiește un enunț imperativ, în care substantivul portofoliu să aibă funcția de 

complement direct (1) și un enunț asertiv, în care verbul a pescui să aibă funcția 

sintactică de circumstanțial de scop (2). 

(1) _____________________________________________________________________ 

(2) _____________________________________________________________________ 

2. Alcătuiește un enunț interogativ, în care substantivul carte să aibă funcția sintactică de 

subiect (1) și un enunț asertiv în care să existe un pronume posesiv cu funcția sintactică 

de nume predicativ (2). 

(1) _____________________________________________________________________ 

(2) _____________________________________________________________________ 

3. Alcătuiește un enunț asertiv, în care să folosești substantivul mamă  în cazul dativ (1) 

și un enunț imperativ, în care o interjecție să aibă funcția sintactică de predicat verbal 

(2). 

(1) _____________________________________________________________________ 

(2) _____________________________________________________________________ 

4. Alcătuiește un enunț imperativ, în care să existe un atribut exprimat printr-un adverb de 

timp (1) și un enunț exclamativ în care să existe un nume predicativ exprimat printr-un 

substantiv (2). 

(1) _____________________________________________________________________ 

(2) _____________________________________________________________________ 

5. Alcătuiește un enunț asertiv, în care adjectivul înalt să fie la gradul de comparație 

comparativ de egalitate (1) și un enunț exclamativ, în care substantivul elev să aibă 

funcția sintactică de subiect (2). 

(1) _____________________________________________________________________ 

(2) _____________________________________________________________________ 

6. Alcătuiește un enunț asertiv, în care un pronume demonstrativ de apropiere să aibă 

funcția sintactică de atribut (1) și un enunț interogativ, în care substantivul propriu 

Carmen să aibă funcția sintactică de complement indirect (2).  

(1) _____________________________________________________________________ 

(2) _____________________________________________________________________ 

7. Alcătuiește un enunț asertiv, în care verbul a învăța să aibă funcția sintactică de predicat 

verbal în construcție pasivă (1) și un enunț imperativ, în care substantivul minge să aibă 

funcția sintactică de complement direct. 

(1) _____________________________________________________________________ 

(2) _____________________________________________________________________ 

8. Alcătuiește un enunț interogativ, în care pronumele interogativ care să aibă funcția 

sintactică de subiect (1) și un enunț asertiv, în care un numeral să aibă funcția sintactică 

de nume predicativ (2). 

(1) _____________________________________________________________________ 

(2) _____________________________________________________________________ 

9. Alcătuiește un enunț interogativ, în care un pronume de politețe să aibă funcția 

sintactică de complement prepozițional (1) și un enunț asertiv, în care un adjectiv să 

aibă funcția sintactică de circumstanțial de cauză (2). 

(1) _____________________________________________________________________ 

(2) _____________________________________________________________________ 

10. Alcătuiește un enunț asertiv, în care un circumstanțial de scop să aibă ca regent o 

locuțiune verbală (1) și un enunț interogativ, în care substantivul vecin să aibă funcția 

sintactică de atribut (2). 

(1) _____________________________________________________________________ 

(2) _____________________________________________________________________ 

11. Alcătuiește un enunț interogativ, în care un adverb de mod să aibă funcția sintactică de 

nume predicativ (1) și un enunț asertiv, în care pronumele relativ care să aibă funcția 

sintactică de complement direct (2). 

(1) _____________________________________________________________________ 

(2) _____________________________________________________________________ 

12. Alcătuiește un enunț asertiv, în care să existe un complement prepozițional exprimat 

prin pronumele personal din următorul fragment: „Acarul îl privi o clipă serios”. 

Pronumele personal din enunțul dat: ___________________________________________ 

Enunțul:  ________________________________________________________________ 

13. Alcătuiește un enunț imperativ, în care să existe un circumstanțial de loc exprimat prin 

substantivul în cazul nominativ din următorul fragment: „Nucul este un arbore viguros, 

care poate ajunge la 30 de metri înălțime.” 

Substantivul în cazul nominativ: ______________________________________________ 

Enunțul: ________________________________________________________________ 

14. Alcătuiește un enunț asertiv, în care să existe un subiect exprimat prin locuțiunea 

verbală din următorul fragment: „Își dete seama că încerca să se păcălească singur”. 

Locuțiunea verbală: ________________________________________________________ 

Enunțul: ________________________________________________________________ 

15. Alcătuiește un enunț imperativ, în care să existe un atribut exprimat prin substantivul 

cu funcție sintactică de complement direct din următorul fragment: „Un prinț din 

Levant îndrăgind vânătoarea/ prin inimă neagră de codru trecea”.  

Substantivul cu funcție sintactică de complement direct: ___________________________ 

Enunțul: ________________________________________________________________ 

16. Alcătuiește un enunț interogativ, în care să existe un complement indirect exprimat prin 

pronumele în cazul nominativ din următorul fragment: „Se pare că nimeni nu înțelegea 

nimic.” 

Pronumele în cazul nominativ: _______________________________________________ 

Enunțul: ________________________________________________________________ 

17. Alcătuiește un enunț imperativ, în care să existe un predicat verbal exprimat prin verbul 

la formă nepersonală din următorul fragment: „Peste întinderea câmpiei năvăliră 

deodată în goană, ieșind dintre porumburile înalte și negre ca o pădure, doi călăreți.” 

Verbul la formă nepersonală: _________________________________________________ 

Enunțul: ________________________________________________________________ 

18. Alcătuiește un enunț exclamativ, în care să existe un nume predicativ exprimat prin 

substantivul cu funcție sintactică de circumstanțial de cauză din următorul fragment: 

„Din cauza ploii, nu mai avea cum să fie nici praf.” 

Substantivul cu funcție sintactică de circumstanțial de cauză: ________________________ 

Enunțul: ________________________________________________________________ 

19. Alcătuiește un enunț asertiv, în care să existe un atribut genitival exprimat prin 

pronumele nehotărât cu funcția sintactică de complement direct din următorul 

fragment: „Trebuie să le citești ca să le trăiești pe toate, asta-i limpede.” 

Pronumele nehotărât cu funcția sintactică de complement direct: _____________________ 

Enunțul: ________________________________________________________________ 

20. Alcătuiește un enunț interogativ, în care să existe un circumstanțial de timp exprimat 

prin substantivul cu funcția sintactică de atribut substantival prepozițional din 

următorul fragment: „De îndată ce a băut laptele, Prâslea  nu-și mai aminti întâmplările 

de peste noapte și se apucă de treabă.” 

Substantivul cu funcția sintactică de atribut substantival prepozițional: ________________ 

Enunțul: ________________________________________________________________