Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

03 octombrie 2023

Rescrie textul...B8 EN

 Rescrie textul următor, corectând greșelile de orice natură.

Lumina lunei poate fii sursă de inspirație și pentru artiștii plastici nu doar pentru poieți.

 Vin- o pregătit să realizăm cel m-ai frumos tablou din expoziție!

👉 Lumina lunii poate fi sursă de inspirație și pentru artiștii plastici, nu doar pentru poeți

Vino pregătit să realizăm cel mai frumos tablou din expoziție!

💯 6 greșeli, 6 puncte!!!🤗

Rescrie corect enunțul ...B8 EN

 Rescrie corect enunțul de mai jos, care reprezintă mesajul unui tânăr ecologist:

Mi-ar place ca semeni să aibe respectul cuvenit pentru natură, pentru că neglijear acestuia acestuia are niște repercursiuni devastatoare.

👉Mi-ar plăcea ca semeniiaibă respectul cuvenit pentru natură, pentru că neglijarea acesteia are niște repercusiuni devastatoare. 

💯  6 greșeli, 6 puncte !!!

02 octombrie 2023

Rolul descrierii

👉de a crea atmosferă

👉de a caracteriza indirect un personaj 

👉de a anticipa tipuri de personaje care trăiesc în mediul respectiv 

👉de a crea suspans

👉de a introduce o pauză în narațiune 

👉de a crea simetrie în construcția operei, prin întroducerea descrierii la începutul și apoi la sfârșitul narațiunii 


Model de caracterizare a unui personaj

 Introducere:

Goe este protagonistul operei D-l Goe...de I.L.Caragiale, text care satirizează modul în care se făcea educație copiilor în familiile burgheze de la mijlocul secolului al XIX-lea.

Cuprins:

Este un personaj tipic de schiță, adică singurul asupra căruia se concentrează atenția scriitorului, prezentat într-un singur episod reprezentativ din viață, o călătorie cu trenul spre București.

Călătoria îi dă prilej scriitorului să îi contureze caracterul printr-o inegalabilă artă a caricaturizării.

Totodată este personaj individual, static, plat, nu evoluează, se menține în cadrul acelorași trăsături negative.

Goe este un copil obraznic și răsfățat, trăsături pe care le-a dobândit în urma unei educații deficitare. 

Trăsăturile fizice de portret lipsesc. Naratorul ne dă doar detalii vestimentare, pentru a ne sublinia faptul că familia acorda atenție sporită mai degrabă hainelor, decât învățăturii.

 Astfel băiatul dobândește devine răsfățat, arogant, nepoliticos, admirat și iubit exagerat de mamă, bunică și mătușă. Deși este repetent, acestea îl duc de 10 mai în capitală cu ocazia unei mari sărbători naționale. Este răsplătit, în loc să fie pedepsit.

Personajul este caracterizat direct și indirect. De la început aflăm direct de la narator că ,,tânărul" este repetent . Deși repetent, cucoanele i se adresează prin alintări precum ,, puisorule", ,,puiul mamii", ,,mititelule". 

Analizându-i indirect vestimentația (,, poartă un frumos costum de marinar, pălărie de paie, cu inscripția pe pamblică: Le Formidabile "), comportamentul ( scoate capul pe fereastră, trage semnalul de alarmă, țipă, zbiară) și limbajul ( folosirea inventivului  ,, urâtule " și persoana a doua singular în locul pronumelui de politețe ) observăm că este dintr-o familie înstărită, dar needucat, prost crescut, răsfățat, incult și obraznic, nepoliticos. 

Numele personajului este și el un mijloc de caracterizare indirectă. Asocierea prescurtării D-l cu numele Goe produce un efect de contrast voit. 

Încheiere:

Numele său a devenit simbolic și apelativ pentru orice copil răsfățat, față de care trebuie să avem rezerve. 




Categorii semantice - test cu răspunsuri

 1. Conțin omografe enunțurile:

a. Rochia din atlaz era superbă. / Ea a cumpărat un atlas nou.

b. Copilul ale cărui răni se vindecaseră a fost externat. / El răni o pasăre.

c. Mama bate ouăle pentru prăjituri./ Mircea bate covoarele în fața porții.

d. Malul mării a fost curățat. / Fetele privesc răsăritul de pe mal.

2. Sinonimul cuvântului subliniat în secvența,, Băiatul relatează o poveste neobișnuită și devastatoare pentru sufletul omenesc " este:

a. Indescriptibilă 

b. Distrugătoare

c. Nedistrugătoare 

d. Antrenantă

3. Seria care conține paronime este:

a. Explicația este simplă. Rezolvarea problemei a fost facilă.

b. Mama s-a întors de la muncă. El ia o prăjitură.

c. Copila era veselă. Vesela nouă a mamei este cu flori.

d. Au anulat excursia din cauza unei probleme familiale. Strada aceasta îmi pare familiară.

4. Omonimul cuvântului subliniat în secvența,, Pânzele fură orientate înspre nord " se află în enunțul:

a. Oamenii furau tot de pe câmpuri.

b. Nu știu dacă asta fu ură sau dispreț.

c. Vânzătorul fură la cântar.

d. Navele vor fi ancorate în port.

5. Cuvintele subliniate din versurile ,,Și-n taina codrului străbate " și,, Și peste vârfuri de dumbravă" se află în relație de:

a. Omonimie

b. Sinonimie

c. Antonimie

d. Paronimie

6. Antonimul expresiei subliniate în enunțul,, Arătați - mi că sunteți băieți de inimă " este:

a. Rău

b. Răi

c. Leneși

d. Harnici

7. Conține omofone seria:

a. Ne-am întâlnit la colțul străzii. Mănânc un colț de pâine.

b. Trebuie să care apă cu canistra. Știe c-are multă treabă de făcut.

c. Este cehoslovac, mai precis din Slovacia. S-a născut în luna mai.

d. I-am adus în dar un cadou. Dar nu știe să îl aprecieze.

8. Antonimul cuvântului,, zăpușeala " și sinonimul cuvântului,, pustiul" din secvența,, Abia puteau îndura zăpușeala, liniștea și pustiul" sunt:

a. Frigul, necazurile

b. Pâcla, deșertul 

c. Plictiseala, părăsirea

d. Gerul, singurătatea

9. Sinonimul structurii subliniate în enunțul,, Pentru început pune pe picioare o tăbăcărie " este:

a. Vindecă

b. Începe

c. Deschide

D. Redresează

10. Seria care conține paronime este:

a. Noaptea tremură sub lună. A trecut o lună de școală.

b. Pare o navă fermecată. Na-vă un răspuns favorabil.

c. Barca mai tremură pe ape. M-ai sunat ieri?

d. In Bulgaria a fost adoptată o convenție. Viteza trebuie adaptată la condițiile meteorologice. 

👉Răspunsuri corecte:

1.b

2.b

3.d

4.c

5.b

6.b

7.b

8.d

9.c

10.d

👍