Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

Faceți căutări pe acest blog

05 iunie 2023

Alcătuiește un enunț interogativ ...(model de răspuns)

Model de cerință B.6 :

Alcătuiește o propoziție interogativă în care substantivul cu funcție sintactică de subiect din enunțul ,,Ore, zile întregi, peisajul rămânea același”. să fie atribut.

Cum facem?

 Propoziția interogativă are la final semnul întrebării, nu?✋👈

Important la acest tip de exercițiu este să citim cerința pe bucăți, deci....cerința sună așa:

,,Alcătuiește o propoziție interogativă....(aici gândim...ca este prima parte din cerință

și începem să facem o schemă pe ciornă:

...............................................................................................? Da?😋

Continuăm să citim cerința ,,în care substantivul ...” (din nou ne oprim și vom sublinia toate substantivele din text)

,,Ore, zile întregi, peisajul rămânea același”.

Le-am găsit...😜

Continuăm cerința

,,cu funcție sintactică de subiect” , știm că subiectul răspunde la întrebarea ,,cine?”, pusă pe lângă predicat...așadar avem nevoie și de predicat 💪  Predicatul e cel mai tare din propoziție....verbul...

în propoziția noastră cuvântul  ,,rămâne”. Așadar ,,cine rămâne?”, ,,cine rămâne același?”=peisajul=

L-am gasit...😜

Continuăm cerința

,,să fie atribut”.

Știm că atributul este copil de substantiv, determină un substantiv...așadar, trebuie să facem un atribut substantival, în acuzativ sau genitiv. 

 În acuzativ ar fi mai simplu pentru că are prepoziție: de, despre, la etc

Ex de răspuns: Compunerea despre peisajul de primăvară a ieșit  frumoasă?

Ex de răspuns în genitiv: (a cui? -a peisajului) Frumusețea peisajului era uluitoare?

Corectează greșelile... (test cu răspunsuri)

 Rescrie enunțurile, corectând greșelile de orice natură:

1. Timpul cel mai optim pentru jocurile în aier liber  ieste primăvara.

2. Deși apa e rece iel înnoată spre tărm.

3. A-i putea să-ți convingi părinți să cumpere un câine dela prietenii noștrii?

4. ,,-Dragele mele colege v-oi pleca în tabăra de vară cu un sinplu ruxac și știu cîți a-ți veni și voi cu mine.”

5. Maria ți-e însuți ți sa părut foarte specială dezbaterea, nu-i așa.

6. Primăvara v-a aduce natura la viață și bucuri în sufletele noastre. Majoritatea păsărilor migratoare se v-or întoarce, și v-or anima codri înverziți cu trilurile lor zglobiii, parcă anunțândune că se apropie vacanța.

7. ,,Părinți lui Ionuț , consideră că trebue să esplorezi, domenii diverse pentru a evolua cel mai perfect în viață. Îți vei zdreli genunchii, și vei trudi pe treptele deveniri, însă satisfacțiile v-or fi pe măsură. Bravo, tânărului ambițios!”

8. ,,Din cauza ei am reușit să ajungem repede l-a destinație și nu am avut nevoie de un alt ghid călăuzitor. Deasemenea intinerariul era stabilit , în așa fel în cât să nu ratăm participarea la aceea reuniune familiară.”

9. Îți place folbalul, s-au baschetul?

10.,,Prieteni buni, cărți bune, și o conștință adormită : așa arată o vieață ideeală”


Răspunsuri corecte:

👇👇👇👇

1. Timpul optim pentru jocurile în aer liber este primăvara.

2. Deși apa e rece, el înoată spre țărm.

3. Ai putea să-ți convingi părinții să cumpere un câine de la prietenii noștri?

4. ,,-Dragile mele colege, voi pleca în tabăra de vară cu un simplu rucsac și știu cât ați veni și voi cu mine!”

5. -Maria, ție însăți ți s-a părut  specială dezbaterea, nu-i așa?

6. Primăvara va aduce natura la viață și bucurii în sufletele noastre. Majoritatea păsărilor migratoare se vor întoarce și vor anima codrii înverziți cu trilurile lor zglobii, parcă anunțându-ne că se apropie vacanța.

7. ,,Părinții lui Ionuț  consideră că trebuie să explorezi domenii diverse pentru a evolua în viață. Îți vei zdreli genunchii și vei trudi pe treptele devenirii, însă satisfacțiile vor fi pe măsură. Bravo tânărului ambițios!”

8. ,,Datorită ei am reușit să ajungem repede la destinație și nu am avut nevoie de un alt ghid. De asemenea, itinerariul era stabilit  în așa fel încât să nu ratăm participarea la acea reuniune familială.”

9. Îți place fotbalul sau baschetul?

10.,,Prieteni buni, cărți bune și o conștiință neadormită, așa arată o viață ideală!”

04 iunie 2023

Tema pasiunii

,,Fram, ursul polar” de Cezar Petrescu

Textul este construit în jurul pasiunii pentru lumea circului.

De mic, Fram, ursul polar, a fost prins de eschimoși în ținuturile polare și cumpărat de un marinar, care l-a vândut vestitului circ Struțki.

La circ, Fram s-a dovedit a fi isteț, voinic și îndemânatic. A învățat repede să facă gimnastică și echilibristică, să glumească și a înțeles umorul oamenilor. Spectatorii l-au răsplătit cu aplauze. A devenit vestitul Fram, ursul polar, mândria circului și bucuria copiilor. A uitat tot ce a lăsat departe, în ținuturile albe de zăpadă și de gheață.

După un timp i s-a făcut dor de casă și a devenit tot mai trist. Și-a amintit de peștera unde s-a născut, de ursoaica, mama lui, cu care a călătorit pe o bucată de gheață.  Fram, vedeta circului, a uitat toate acrobațiile pe care a știut să le facă. Astfel, n-a mai putut fi folosit la spectacole. A stat toată ziua ghemuit în cușcă, cu ochii închiși, visând la o țară albă, cu ghețuri și zăpadă.

Deoarece nu mai era capabil să apară în spectacole și nu a mai adus foloase, Fram a fost trimis înapoi în ghețurile polare, cu ajutorul unui vânător de urși, devenit apărătorul acestora.

Ajuns la Pol, Fram a fost lăsat pe o insulă acoperită de zăpadă și gheață. El a dispărut nerăbdător între ghețuri. În curând, a cunoscut viscolul și frigul. Disperat din cauza frigului și a singurătății, s-a "încălzit" făcând acrobații. Treptat, Fram a învățat să-și facă adăpost în munții de gheață.

Ursul se descurcă greu în sălbăticie, fiind de acum îmblânzit, și nereușind să își facă rost singur de hrană. Nu poate vâna focile deoarece îi aminteau de cele cu care se juca la circ și nu reușește să se împrietenească cu ceilalți urși, care se sperie de el și nu îl înțeleg.

Primul prieten pe care Fram și-l face e un pui de urs rămas și el orfan, însă acesta începe să-i copieze mișcările de la circ, făcând tumbe, sau salutând în două picioare, așa că Fram decide să îl părăsească pentru a-l lăsa pe puiuț să crească ca un urs normal și să nu devină ca și el.

În cele din urmă, Fram înțelege că vechea lui casă nu e pentru el și că tovărășia oamenilor este ceea ce îi trebuie, alături de ei se simte cel mai bine. Reușește să întâlnească doi oameni de pe vaporul care l-a adus la Polul Nord. Fram îi salvează de la îngheț și împreună cu aceștia, se urcă apoi pe vaporul care îl duce înapoi, în civilizație. 

,,Florin scrie un roman” de Mircea Cărtărescu

Romanul are în vedere pasiunea pentru scris și pentru creație. Tema textului o descifrăm chiar din titlu, Florin este un adolescent pasionat de scriere.

 Textul este construit din trei secvențe care folosesc ca tehnică narativă povestirea în ramă. Prima parte prezintă povestirea haiducească în care personaj principal este Florea, un haiduc, a doua este scrierea lui Florescu despre Florin, un adolescent pasionat de scris și a treia prezintă realitatea scriitorului Florescu care se află la birou și care este adus la realitate din lumea ficțională de poștărița care îi bate la ușă.

Mircea Cărtărescu se joacă cu mintea cititorilor, demonstrându-le că ficțiunea nu are granițe, că îi poate purta oriunde și că personaj poate fi oricine. 

În fond, autorul scrie despre sine și despre lumea scriitorului .

„Balerina"

     Animaţia „Balerina" în regia lui Eric Warin și Eric Summer prezintă aventura lui Felicie, o tânără orfană care are o singură pasiune: dansul. Alături de Victor, cel mai bun prieten al său care îşi doreşte să devină un inventator renumit, pun la cale un plan extrem de îndrăzneţ pentru a fugi din orfelinat direct la Paris, Oraşul Luminilor şi al tuturor posibilităţilor.

    Aventura ambițioasei Félicie începe, așadar, într-un orfelinat dintr-o zonă rurală a Franței și se continuă la Paris, în anul 1882, când putem vedea Turnul Eiffel în construcție și Opera Mare din Paris în toată splendoarea ei. Pentru că devine protejata lui Odette, fostă mare balerină, acum femeie de serviciu la operă, Félicie găsește o cale de a fi acceptată în grupa de începători din care vor fi aleși protagoniștii unui nou spectacol Spărgătorul de nuci. Urmează un carusel al emoțiilor și al antrenamentelor dure de care se ocupă Odette, care vede în mica orfană, plină de viață și de pasiune pentru dans, o învingătoare.

    Felicie va trebui să lupte mai mult ca niciodată, să se autodepăşească şi să înveţe din greşeli astfel încât să poată transforma în realitate cel mai nebunesc vis al său... 

Într-o bună zi va deveni cea mai graţioasă balerină de la Opera din Paris.

Tema școlii

 ,,Prietenul meu” de  Ioana Pârvulescu

    Într-o zi de marți, Bogdan, un elev de clasa a cincea, avea de susținut prima teză la matematică. Matematica era o materie ușoară pentru el, deci nu avea emoții pentru teză. În schimb, în aceeași zi a avut de făcut la română o compunere cu titlul ,,Prietenul meu cel mai bun”. Se simțea total neinspirat,  a reușit să scrie doar câteva rânduri, așa că s-a gândi să își ia prietenul cel mai bun cu el la școală, pe cățelul Joi, ca să ilustreze mai bine ce a scris  în compunere.

În timpul orei de română, cățelul latră și toți copiii râd. Profesoara îl suspectează de glume proaste pe colegul lui de bancă, Adi, pe care îl invită afară. Acesta iese supărat, dar Bogdan după cinci minute ia asupra lui vinovăția și îl scoate pe cățel, arătându-l doamnei profesoare și explicându-și gestul. 

Bogdan realizează că prietenul lui cel mai bun este Adi și cățelul devine vedeta zilei la școală spre bucuria copiilor și sub zâmbetele de sub mustață ale profesorilor.


,,Amintiri din copilărie” de Ion Creangă

    Lucrarea memorialistică ne prezintă în prima parte primii ani de școală ai lui Nică. 

Creangă își amintește de zilele de școală în tonuri hazlii. Mergea la școală doar  la insistențele mamei și pentru a o impresiona pe Smărăndița, fata inteligentă, dar neastâmpărată a preotului. 

La școală nu era atent, mai mult se juca, prindea muște cu ceaslovul. Copiii nu înțelegeau rostul școlii, erau  îndărătnici și de aceea părintele Ioan "om vrednic și cu bunătate", le-a adus ca "dar de scoală nouă" pentru a-i sili spre învățătură, "Calul Bălan" și pe "Sf. Nicolai". 

Preotul a instituit regula ca, în fiecare sâmbătă să fie ascultați la lecțiile predate în săptămâna respectivă, apoi să fie pedepsiți în funcție de greșelile făcute. Prima pedepsită a fost chiar Smărăndița, fiica preotului. Urmarea a fost că toți școlarii au început să învețe. 

 Preotul îi punea uneori pe băieții mai mari să îi supravegheze pe cei mici  cât timp el avea treabă. Așa se face că într-o zi urma să fie pedepsit pentru greșelile făcute înscrise pe răboj. De frică, a fugit de la școală și s-a ascuns în păpușoi, apoi a mers acasă plângând și spunând mamei că nu se mai întoarce. A fost nevoie de intervenția preotului ca să îl facă să se întoarcă, după ce i-a promis că va cânta în corul bisericii și lăsând de înțeles că se gândește deja la un potențial ginere pentru fiica sa. 

  Școala este întreruptă brusc atunci când Vasile a Ilioaei este recrutat cu forța în armată. 

 După o perioadă  de pauză, Creangă va fi înscris la școală la Broșteni. Acolo trăiește alte aventuri, căderea în Ozana, tăierea pletelor, statul în gazdă la Irinuca unde se umple de râie, dărâmarea casei acesteia sau  fuga înapoi acasă cu pluta pe Bistrița.


Gând 10

 Limita acestei lumi este mintea noastră!