Cea mai mare putere din lume este puterea minții umane.
Limba și literatura română pentru clasele V-VIII
- Profa' de romana
- Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!
Faceți căutări pe acest blog
14 iulie 2021
21 iunie 2021
Subordonarea în frază
👉Raportul de subordonare înseamnă că o propoziție secundară/ subordonată depinde de o altă propoziție, care se numește regentă! Propoziția subordonată nu are sens de una singură!
Dintr-un complement direct obținem👉 propoziție subordonată completivă directă
Dintr-un complement indirect obținem👉 propoziție subordonată completivă indirectă
Dintr-un complement prepozițional obținem👉 propoziție subordonată completivă prepozițională
Dintr-un atribut obținem👉 propoziție subordonată atributivă
Și așa mai departe...🤗
👀Cuvintele de legătură prin care se poate realiza subordonarea sunt:👇
👉1. conjuncțiile subordonatoare ( că, să, dacă, deși, încât, deoarece, fiindcă, ca să, etc) și locuțiunile conjuncționale subordonatoare ( în timp ce, chiar dacă, cu toate că, din cauza că, cum că, ca și cum, de parcă, măcar să, îndată ce, până ce, după ce, din moment ce etc). Ex. Știu/ că mă placi./
👉2. pronumele și adjectivele pronominale relative și nehotărâte ( care, cine, ce, cui, cât, oricare, oricine, orice, oricui). Ex. Știu /cine a greșit./
👉3. adverbele relative și nehotărâte (unde, când, cum, oricum, oriunde, oricând). Ex. Știu /unde voi merge în vacanță./
👀*Când le întâlnim într-o frază, vom ști că de la ele începe o propoziție subordonată.👵
Ex. Transcrie propozițiile din fraza următoare și precizează raportul dintre ele:
,,el s-a angajat că va învinge taurul alb din Maraton al lui Poseidon , animal care devasta regiunea.”
,,el s-a angajat ”- propoziție principală, dar și regenta propoziției nr. 2)
,,că va învinge taurul alb din Maraton al lui Poseidon , animal ”- propoziție subordonată propoziției nr. 1 , dar și regenta propoziției nr. 3)
,,care devasta regiunea”- propoziție subordonată propoziției nr. 2
💙💙Observați cuvintele prin care se face subordonarea, nu? Le-am evidențiat cu roșu!💙💙
vezi și 👇
Coordonarea în frază
Coordonarea în frază
Dacă două propoziții se află în raport de coordonare, înseamnă că ele sunt de același fel! 👬(ori principale, ori subordonate )
Coordonarea se poate realiza prin:
💗 virgulă
💗conjuncții coordonatoare. Acestea sunt de 4 feluri:
👉1. Conjuncții copulative (și, nici): Eu și Maria suntem prietene.
👉2. Conjuncții disjunctive (ori, sau, fie): Ne împăcăm ori ne despărțim.
👉3. Conjuncții adversative ( dar, iar, însă, ci): Este complicat, dar mă incită.
*înaintea lor se pune mereu virgulă
👉4. Conjuncții concluzive (deci, așadar): Gândesc, deci exist.
*înaintea lor se pune mereu virgulă
! Coordonarea prin conjuncții se numește joncțiune.👀
! Coordonarea prin virgulă se numește juxtapunere.👀 Ex. Ai venit, ai văzut, ai învins.
Ex. Delimitează propozițiile din următoarea frază și notează raportul sintactic dintre ele:
,,Într-o zi l-am pierdut din vedere pe Chris în grădină și, după o căutare scurtă, dar temătoare, l-am găsit stând placid în fund, cu picioarele încrucișate pe iarbă, lângă un ciobănesc german masiv.”
Într-o zi l-am pierdut din vedere pe Chris în grădină- propoziție principală, coordonată copulativ cu P2
după o căutare scurtă, dar temătoare, l-am găsit stând placid în fund, cu picioarele încrucișate pe iarbă, lângă un ciobănesc german masiv- propoziție principală, coordonată copulativ cu P1
👉Între cele două propoziții există raport de coordonare copulativă (prin ,,și”).
vezi și 👇
Subordonarea
Recomandari pentru rezolvarea subiectelor de E.N
1. Rezolvati mai intai exercitiile de la partea B, de gramatica, folosind intotdeauna ciorna pentru a va verifica.
2. Inainte de a citi textele, cititi cerintele de la partea A, pentru ca atunci cand cititi textele sa stiti deja ce urmariti sa aflati si in care text sa cautati raspunsurile!
3. Raspunsurile la ex. 5 necesita o foarte mare atentie datorita formularii capcana. Raspundeti doar cu textul in fata!
3.Daca la subiectul III aveti de facut rezumat, faceti-l dupa citirea textului si rezolvarea primelor exercitii de la partea A, nu la sfarsit, pentru ca sa nu mai cititi inca o data textul. O schita a rezumatului o faceti intai pe ciorna prin notarea catorva idei principale pe care apoi sa le dezvoltati.
3. La final rezolvati exercitiile 7,8 si 9 avand grija la exprimare, formulare, asezare in pagina, la respectarea alineatelor, a regulilor de punctuatie și de ortografie.
4. Daca aveti de facut argumentare, aduceti cel putin două argumente frumos nuantate, clar si bine dezvoltate si nu uitati de exemplul care trebuie facut pornind de la textul dat ca referinta!
Mult succes tuturor!👍🙏🙏🙏