Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

10 iulie 2023

Darul lui Jonas de Lois Lowry (povestire pe capitole)

 cap.1

Jonas este un copil de 11 ani. În timp ce se întoarce acasă cu bicicleta, se gândește la ceea ce simte, nerăbdare pentru ziua cea mare. Familia sa are un ritual după masa de seară, fiecare să își spună sentimentele trăite în acea zi. Tata este Crescător și se ocupă de nevoile fizice și afective ale noucopiilor. Mama are o funcție în Ministerul Justiției. Sora, Lily, este de 7 ani. Când el spune părinților că este temător în ceea ce privește ceremonia Doișpearilor, aceștia îl invită la o discuție.

cap.2

Lumea în care trăiau era plină de reguli pe care le respecta toată lumea. Tatăl lui îi povestește cum s-a simțit el înainte de Ceremonie. Ceremonia de Doișpear este ultima și cea mai importantă pentru că primesc însărcinarea de la Comisia de Vârstnici și niciunul nu știe care va fi aceasta. Părinții îi spun care vor fi schimbările din viața lui, nu va mai avea recreații, va renunța la voluntariat și va avea mai puțin timp cu prietenii.

💬,,lucrurile cu adevărat importante sunt pregătirea pentru viața de adult și instruirea”

cap.3

Tata aduce acasă un noucopil, pe Gabriel. Toți observă că acesta are ochii deschiși ca ai lui Jonas, pentru că toți ceilalți au ochii negri. Jonas aduce acasă un măr care i se păru că se schimbă în timp ce îl aruncă de la unul la altul cu prietenul lui Asher.

cap.4

Jonas merge să facă voluntariat la sala de baie din Casa Bătrânilor.

cap.5

Dimineața familia avea ritualul de a-și povesti visele. El le spune că visase sala de baie unde simțise dorință, iar mama începu să îi dea pastile pentru Tulburare. Gândindu-se la ceea ce simțise, îi făcuse plăcere și dorea să simtă din nou.

cap.6

Cel mai grav lucru în comunitatea lor era să fii pus pe liber. Încep ceremoniile cu încredințarea noucopiilor noilor familii. Jonas își amintește ceremoniile din fiecare an și schimbările care le aduce în viața copiilor. 

💬,,un adult care depunea cerere de primire a unei consoarte aștepta luni sau chiar ani...trebuiau să corespundă toți factorii-nivel de energie, inteligență si preocupări”

cap.7

Începe ceremonia pentru Doișpeari.  Asher primește misiunea Însărcinarea de Director pentru recreații, Fiona pe cea de Îngrijitoare a Bătrânior și când îi vine rândul, Vârstnica -Șefă trece peste rândul lui Jonas, la alți colegi. Lui Jonas îi este foarte rușine gândindu-se la părinți, neînțelegând ce a greșit.

cap.8

Simțea umilință și teroare. Vârstnica-Șefă îl cheamă ultimul și își cere scuze pentru disconfortul pe care i l-a creat, încredințându-i cea mai specială și importantă  misiune din comunitate, Primitor de Memorie. Îi spune calitățile pentru care a fost ales: inteligență, integritate, curaj, înțelepciune, Puterea de-a Vedea Dincolo. Nu înțelegea ultima calitate. Oamenii au început să îi strige numele și el simte recunoștință și mândrie. Vârstnica-Șefă îi transmite că îi va fi greu cu această misiune, că îl așteaptă dureri fizice de neînchipuit.

cap.9

Se simte izolat și diferit. Părinții își exprimă fericirea și mândria. Toți au primit dosare cu instrucțiuni și erau nerăbdători să le citească. El a fost surprins că al lui avea doar o pagină cu 8 reguli:

1.să meargă după ore la Casa Bătrânilor 

2.după la locuință

3.poate să pună oricui orice întrebare, este scutit de reguli despre proasta-creștere

4.să nu vorbească cu nimeni despre pregătire

5.să nu își povestească visele

6.să nu ia pastile

7.nu își poate da demisia

8.poate să mintă

cap.10

Ajuns a doua zi la Primitor, rămase surprins de câte cărți existau în încăpere. Acesta îi spune că trebuie să îi transmită amintirile lumii întregi. 

cap.11

Prima amintire pe care i-o transmite este cea a zăpezii. Stând pe pat cu capul în jos și punândi-i mâna pe spate, îl face să simtă zăpada, răcoarea fulgilor și o coborâre cu sania. Se trezește dorind să mai trăiască astfel de sentimente. Bărbatul îi mai dă experiența căldurii soarelui și a unei arsuri de soare. La sfârșitul zilei Jonas află cum trebuie să îi spună bărbatului, Dăruitorul.

cap.12

A doua zi Dăruitorul îi descoperă culorile printr-un curcubeu. Lui Jonas îi place foarte mult lumea colorată, spre deosebire de Uniform, unde totul este neutru. Vrea să poată alege.

💬,,trebuie să-i ferim pe oameni de alegeri greșite”

cap.13

Dăruitorul îi spune că el trebuie să înmagazineze toată cunoașterea, toată suferința, de aceea are dureri fizice. Dăruitorul îl face să cunoască durerea unui picior rupt, foamea și îi spune că acestea îl vor ajuta să capete înțelepciune. Jonas realizează că oamenii și-au încredințat lor amintirile pentru ca să nu îi doară și înțelege de este această misiune atât de respectată de ceilalți.

cap.14

Jonas ceru tatălui să doarmă el cu noucopilul Gabriel ca ei să se odihnească. Pe timpul nopții, ca să îl  liniștească, îi puse mâinile pe spate și îi dărui imagini. Se sperie de puterea pe care o avea, dar se gândi să țină secret.

cap.15

Dăruitorul îi transmite durerea războiului, până când băiatul nu mai suportă durerea.

cap.16

Băiatul avea zile când nu voia să meargă la Anexă,la Dăruitor, dar nu avea ce face. Dăruitorul îi amintește că sunt și lucruri frumoase. Dăruitorul îi dezvălui bucuria unei zile de Crăciun cu bunici. Așa descoperă iubirea. Se întoarce acasă și își întreabă părinții dacă îl iubesc. Ei se miră că a pus întrebarea incorect. Pt ei iubirea este o noțiune prea generală. Îl adormea pe Gabriel tot mai mult în camera lui și îi dădea amintiri în secret. Se gândește să nu își mai ia pastila.

cap.17

Au o zi liberă și observă jocul agresiv al lui Asher cu ceilalți copii, cu arme de jucărie, făcând legătură cu războiul, iar pe Fiona o vede foarte frumoasă.

cap.18

Dăruitorul îi povestește despre Rosemary, ultima aleasă pt misiunea de primitor, cum a făcut-o să cunoască singurătatea, pierderea, sărăcia, foametea, teroarea. Aceasta nu a putut suporta și și-a cerut demisia, astfel că toate amintirile s-au întors la oameni și aceștia s-au chinuit până s-au obișnuit cu ele. 

cap.19

Dăruitorul îi oferă înregistrarea cu tatăl său în care trebuia să aleagă un geamăn din doi, unul trebuind să fie eliberat. Vede cu stupoare cum acesta l-a ucis pe geamănul mai slab și l-a aruncat într-o cutie la gunoi. 

cap.20

Jonas a aflat cu durere ce înseamnă pusul la liber a copiilor, a bătrânilor, înseamnă uciderea lor. Nu vrea să se întoarcă acasă să își vadă tatăl care l-a mințit. Rămâne peste noapte la Anexă și fac împreună cu Dăruitorul un plan care ar putea funcționa pt el să scape, convinși că există Altundeva. Dăruitorul vrea să îi împărtășească muzica, dar Jonas vrea să o păstreze Dăruitorul pt atunci când el nu va mai fi. Plănuiește fuga la miezul nopții de Ceremonie. Plănuiesc cu minuțiozitate evadarea. Jonas îi cere să plece cu el, dar Dăruitorul spune că are alte planuri, că are nevoie de el comunitatea și că vrea să rămână cu fiica lui, Rosemary. 

cap.21

Jonas pleacă, luându-l cu el și pe Gabriel, deoarece tatăl lui a spus că urmează să fie pus pe liber. Se îndepărtează tot mai mult, cu frica avioanelor care îi căutau.

cap.22

Pe drum cei doi văd multe lucruri și viețuitoare noi, necunoscute, deși erau cuprinși de spaimă și deznădejde. Mâncarea li se terminase. Se gândi că vor muri de foame, dar, dacă rămâneau, mureau de foame de sentimente, de culori, de iubire. Se rănește la picior și le este frig din cauza ploii. 

cap.23

Aveau de urcat și coborât un deal , după care simțea că este Altundeva. Cu ultimele puteri coborâseră  pe o sanie dealul cu zăpadă. Abia putea vedea luminile caselor roșii, albastre și galbene care se vedeau în josul dealului. Auzi de jos oameni cântând care îl așteptau. I se pare că aude muzică din locul pe care îl părăsise. 

 Discursul de acceptare de la Newbery

Autoarea povestește cum își alege subiectele de scriere. Cu 46 de ani în urmă s-au mutat la Tokyo unde muncea tatăl ei. Acolo au trăit într-o comunitate americană, rupți de japonezi. Zilnic ieșea pe ascuns cu bicicleta să inspecteze locurile. Îi plăceau stridența, gălăgia, culorile care erau total diferite de comunitatea lor liniștită. pe când era la facultate , a trăit într-un cămin cu 14 fete, toate îmbrăcate la fel, în afară de una care era total ignorată de celelalte. Apoi a cunoscut un pictor care i-a povestit despre culori într-un mod foarte pasional, dar a aflat că și-a pierdut vederea. 

Autoarea relatează diverse amintiri care s-au transformat ,,râuri de gânduri” care au căutat loc ,,să se reverse”,  în această carte.💓

Este considerat unul dintre cele mai importante 100 de  romane pentru copii. 

👉O carte ecranizată cu o distribuție de excepție!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu