Limba și literatura română pentru clasele V-VIII

Fotografia mea
Găsiți pe această pagină de blog noțiuni explicate simplu, logic și clar, exerciții rezolvate în comentarii, modele de rezolvare a exercițiilor de la E.N. pe itemi, lecturi suplimentare necesare, rezumate, exemplificarea valorilor regăsite în textele literare studiate în gimnaziu și multe altele utile studiului limbii române. Pe scurt, aveți aici toate pârghiile necesare pentru a vă pregăti pentru evaluare. Pentru o vizualizare detaliată a materialelor, afișați vizualizarea pentru web, pe care o regăsiți la subsolul paginii!

26 februarie 2021

Figurile de stil (sinteză)

 1Epitetul (figura de stil prin care  se exprimă însuşirile deosebiteneaşteptate  ale obiectelor sau ale 

acţiunilor prezentate într-o lumină nouăimpresionându-l pe cititor) 

a) După numărul de termeni epitetele pot fi: 

simple Fumuri albe se ridică...                 (V.Alecsandri) 

dubleţară mândră şi binecuvîntată          (Nic.Bălcescu) 

multipleCeva creşte acum în tine amar şi dârzîncruntat şi nemilos.   ( G.Bogza) 

 b) După ceea ce exprimă: 

cromatice (exprimă culoarea):  

Lacul codrilor albastru                                   (M.Eminescu)                                          

- cu rol personificator (atribuie şi însuşiri omeneşti):    

 umbre suspinânde                                          (M.Eminescu) 

- cu rol hiperbolizator (contribuie la realizarea unei hiperbole):  

        Gigantică poart-o cupolă pe frunte                (G.Coşbuc)                                                   

- cu rol metaforic (implică o comparaţie subînţeleasă, ca şi metafora): 

 Feţi-Frumoşi cu păr de aur                            ( M.Eminescu) 

c) După poziţie 

postpus (aşezat după cuvântul determinat):  

Umplu aerul văratec de mireasmă şi răcoar    ( M.Eminescu) 

antepus (aşezat înaintea cuvântului determinat):  

                        Priveam fără de ţintă-n susÎntr-o sălbatică splendoare    ( G.Coşbuc)       

                                  

2. Personificarea (figura de stil prin care se atribuie însuşirimanifestări şi acţiuni omeneşti 

obiectelorelementelor naturiifiinţelor necuvântătoare): 

  Doar izvoarele suspină, 

  Pe când codrul negru tace                      (M.Eminescu) 


3. Comparaţia (procedeul prin care se alătură doi termeni – personajeobiecteacţiuni, idei etc. – pe baza unor însuşiri commune, cu scopul de  a  evidenţia caracteristicile primului termen

apar cuvinteleca, asemenea, precum, cât, aidomaasemănătorcumîntocmai etc.): 

Caii zboară ca doi zmei                           (V.Alecsandri) 


4. Metafora (figura de stil care are la bază o comparaţie din care lipseşte termenul comparat; un termen obişnuit – propriu – este înlocuit cu unul neobişnuit – figurat – realizându-se un transfer de sens):   

               Mircea însuşi mână-n luptă vijelia-ngrozitoare    ( M.Eminescu                                                                                                   

               Cu o zale argintie se îmbracă mândra ţară           (V.Alecsandri) 

 

5. Hiperbola (figura de stil prin care se exagerează intenţionat însuşirile unei fiinţe,

 ale unui personaj literarcaracteristicile unui obiectale unui fenomen sau ale unei întâmplări pentru a impresiona pe cititor): 

         Crapii-n ele-s cât berbecii 

  În plopi piersici cât dovlecii, 

  Pepenii de zahăr roşu. 

  În grâu spicul cât cocoşu.                                      (T.Arghezi) 


6. Alegoria (figura de stil alcătuită dintr-o înşiruire de metafore, comparaţiipersonificări etc., prin care se substituie o imagine prin alta în baza unor asemănări sau corespondenţe şi se exprimă noţiuni abstracte prin intermediul concretuluiapare şi în fabule): 

  le spui curat                     Mi-au ţinut cununa 

  m-au însurat                    Brazi şi păltinaşi 

 Cu-o mândră crăiasă           I-am avut nuntaşi, 

 A lumii mireasă                    Preoţimunţii mari, 

  la nunta mea                    Paseri, lăutari 

 A căzut o stea;                       Păsărele mii 

               Soarele şi luna                       Şi stele făclii.      (Mioriţa)                                                                            


7. Simbolul (procedeul artistic care constă în utilizarea unui obiect concret pentru a desemna un alt obiect saucel mai adesea, o idee abstractă): 

crinul – simbolizează puritatea; 

laurul – simbolizează victoria etc. 

 

 PROCEDEE DE SINTAXĂ POETICĂ (procedee artistice) – cuvintele nu sunt folosite cu sens figurat. 


1. Enumeraţia (înşiruire de mai mulţi termeni referitori la acelaşi aspect, cu scopul de a atrage atenţia asupra obiectelor sau faptelor înfăţişate): 

     Erau fagiipaltinii sau brazii ameţitor de înalţi.  C.Hogaş) 


2. Inversiunea (procedeul prin care se schimbă ordinea – topica – obişnuită a cuvintelor în propoziţii şi a propoziţiilor în fraze cu scopul de a obţine efecte poetice prin accentuarea aspectului sau caracteristicii înfăţişate).  În versuri contribuie la realizarea ritmului şi a rimei: 

Vesela verde câmpie acu-i tristă              (V.Alecsandri) 


3. Repetiţia (folosirea succesivărepetarea unui sunet, a unui cuvânt sau a unui grup de cuvinte pentru a impune atenţiei o imagine, un aspect din realitate, o idee, un sentiment, o acţiune sau un obiect): 

              Ziua ningenoaptea ningedimineaţa ninge iară!     (V.Alecsandri)              


4.Antiteza (procedeul artistic prin care scriitorul pune în contrast – în opoziţie – personajesituaţii, idei, sentimente cu scopul de a reliefa unul din termeni prin celălalt): 

 Căci voi murind în sângeei pot  fie mari.( M.Eminescu 


5. Invocaţia retorică (procedeul artistic care constă în adresarea directă către o persoană absentă sau imaginară, de la care nu se aşteaptă, de faptnicio intervenţieniciun răspuns): 

        Priviţimăreţe umbreMihaiŞtefan,Corvine(A.Mureşanu) 

  • Se realizează prin substantive în vocative, însoţite sau nu de interjecţii; 

  • Poate fi adresată unor personalităţi istoricefiinţei iubiteunor elemente  

din natură etc; 

  • Creează impresia de dialog imaginar cu interlocutorul. 


6. Exclamaţia retorică (procedeul artistic care pun în evidenţă diferite stări emoţionalesentimente puternice ale vorbitorului prin intermediul unor interjecţii, al adresării directe şi printr-o intonaţie exclamativă): 

 Aoleo arde focul 

 Ca -mi cerc şi eu norocul. 

   Aoleo! De rău, de bine 

 Ţipă sufletul în mine!                 (Folclor) 

  • Subliniază idei şi sentimenteconferă vioiciuneenergie dialogului şi  

 relief personajelor (le conturează). 


7. Interogaţia retorică (constă în adresarea unei întrebări sau a unui şir de întrebări la care nu se aşteaptă răspuns sau care conţin în ele răspunsul): 

              Voi sunteţi urmaşii Romei? Nişte răi şi nişte fameni. 

              I-e ruşine omenirii   zică vouă oameni(M.Eminescu) 


            PROCEDEE FONETICE (figuri de sunete) 


  1. Aliteraţia sau armonia imitativă (procedeul artistic care constă în  

repetarea unor consoanegrupuri de consoane sau silabe iniţiale pentru obţinerea unui efect muzical sau onomatopeic); 

       jâind ca vijelia şi ca plesnetul de ploaie (M.Eminescu) 


  1. Asonanţa (procedeul artistic care constă în repetarea aceleiaşi vocale  

accentuate): Ia craiulsocru mare…                                    (M.Eminescu) 

  • Acest termen (asonanţadenumeşte şi rima imperfectă. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu